Jump to content
SanDan

Scandinavians

 Share

4,816 posts in this topic

Recommended Posts

Joopa joo Stabu,

USCIS:lta saatiin totaalisen vaaraa tietoa (eli juu spouse voi muuttaa mukana, sitten vaan AOS postiin ja pari kk ja kaikki hyvin... eli blogissa on hieman tarkemmin) joten mies muutti lopuksi USAan huhtikuussa.

EU-1 piti lain mukaan saada "within 6 months" joka oli 11 kk (sai siis taman vuoden heinakuussa.. eli nyt ei saa enaa leimoja taalla vieraillessaan. Onneksi sen pomo on ok siihen etta on pari viikkoa parin kk valein taalla) ja kun mikaan ei meinannut onnistua alkuvuonna (en voi olla siella, ja toinen puoli ei voinut oikein olla taallakaan kun ei ollut silti mitaan EU1 eli ei ssn tms.. se ettei VOI kayda toissa sisaltaa myos rajansa) soitin suomen lahetystoon taalla maassa, vaittivat etteivat voi tehda mitaan eli USA voi tehda mita haluaa eika niita kiinnostanut sekaan etta nama paddyt rikkoivat EU-lakeja silla etta se eu1 paperisota kesti aivan liian kauan. Suomeenkaan en viittinyt muuttaa koska siella ei ole tullut asuttua niin pitkaan aikaan etta en viitsinyt ottaa ylimaaraista kultturishokkia - lisaksi paremmin taalla loydan ja loysin toita kuin suomessa.

Ennen muuttoa olin tietenkin irtisanoutunut tyosta josta kaiken lisaksi pidin.

Onneksi on taas tyo jossa viihdyn, eli pistan myos miehen resumen hr osastollemme .. nyt kun voi taalakin olla toissa niin ehka sitten jonkin aikaa taalla uudestaan.

Kolmas tutkinto? Eikohan se riita etta saat sen jonkin sortin paatokseen :) loppujen lopuksi tutkinnot ei valttamatta takaa sita etta on duunia tai etta tekisi mitaan opintoihin liittyvaa. Esim kaikki unix sys adminit jotka tunnet on opiskellut esim kielia tai historiaa. Ja oma tyo on insinoori mutta aika eri alan kuin mita opiskelin ...

Ja hoh? Miten olet hakemassa viisumia USAsta?? Pista vaikka yks.viestilla lisaa jossai vaiheessa. :)

USAn Suomalaisten Foorumi <-- online place for the Finnish in US

Blog

938 days to get K-3.

AOS approved on day 1304.

Link to comment
Share on other sites

Oho no jopas tänne oli ehditty kirjotella vaikka mitä viikon sisään! Oikein hämmästyin. Pitäiskö meidän pistää pystyyn ihan oma "thread", jossa vois vapaasti kirjoittaa suomeksi (tai ruotsiksi) ilman, että se muita haittaa? Vai käännetäänkö muille tarpeen mukaan tärkeimmät palat, jos tulee kysymyksiä?

Luulis, että sieltä New Hampshirestakin löytyy kauppoja, joista saa eurooppalaisia tuotteita (ilman maissisiirappia). Esim. eurooppalaista suklaata ja keksejä nyt saa vaikka ihan vaan Walmartista. Mua ei haittaa, vaikka maksavat jonkin verran enemmän. En kyllä ymmärrä, miksi ihmeessä sitä siirappia (tai muuten vaan jonkinlaista sokeria) pitää tunkea jopa leipään jne...

Lasse, kuis ne sun vanhemmat/sukulaiset nyt niin Amerikkaan matkustamista vastaan on? Mun äiti tuli pari vuotta sitten meidän häiden aikaan visiitille poikaystävänsä kanssa. Ne teki roadtripin ja tykkäsivät kovasti. Oli kuulemma yllättävän mukavaa ja hauskaa. Itse oon menossa miehen kanssa Suomeen lomalle ekan kerran 2 vuoteen. Innolla odotan. Ja ylimääräinen matkalaukku lähtee tietty matkaan mukaan herkkuja varten ;)

En kyllä sanoisi, että täkäläinen kulttuuri on lähellä suomalaista. Ajatusmaailma on monessa mielessä tosi erilainen ja sama pätee ruokaan, tavaroihin jne. Mulla ei tosin oo ollut minkäänlaisia sopeutumisvaikeuksia tähän mennessä. Asuin aikanaan Japanissa opiskelujen merkeissä (humanisti Japanintutkija) ja elämä oli sielläkin mukavaa. Erilaista tietysti, mutta suht vaivatonta. Itsestä se loppujen lopuksi on kiinni, miten hyvin sopeutuu ja millä asenteella maailmalle lähtee. Minäkään en muuten oo oman alan töissä (ei liene yllätys lol), mutta pääasia, että tienaa ja laskut saa maksettua.

Jep mutta riipustelkaa Stabu ja cartaverde lisää. Ihan virkistävää tämä suomeksi kirjoittaminen/lukeminen :)

T. Sanna

3dflags_fin0001-0001a.gifSanna and Daniel's journey3dflags_usa0001-0001a.gif

December 13, 2007 - I-751 submitted to NSC (removing of conditions fun begins...)

December 22 - Received a rejection notice because the form was not "properly signed". Package itself was not returned.

January 1, 2008 - Received packet back from CSC. They are requesting we resubmit the packet (which is already organized by CSC) with a properly signed form.

January 2 - Packet resubmitted to California.

January 12 - NOA1 received (dated 01/07/2008)

January 19 - Biometrics appointment notice received (dated 01/15/2008)

February 1 - Biometrics

March 11 - Approved! Card production ordered (notified via e-mail).

March 20, 2008 - New card arrived in the mail :)

Done until 2018 :)

For more details including K1 and AOS journies check out "Our story" in my profile =)

Link to comment
Share on other sites

Joo, totaalisen finski aihe voisi olla ihan kateva .. aloitatko sa Sandan kun olet varmaan taalla seniorein? :)

Niin saatais ihan kokonaan oma juttu tanne..

USAn Suomalaisten Foorumi <-- online place for the Finnish in US

Blog

938 days to get K-3.

AOS approved on day 1304.

Link to comment
Share on other sites

Oikein hämmästyin. Pitäiskö meidän pistää pystyyn ihan oma "thread", jossa vois vapaasti kirjoittaa suomeksi (tai ruotsiksi) ilman, että se muita haittaa? Vai käännetäänkö muille tarpeen mukaan tärkeimmät palat, jos tulee kysymyksiä?

Eikös tämä jo ole tällainen skandinaavikielinen threadi :P? Sitä paitsi sinä olet näemmä threadin aloittaja eli omistaja, joten saat itse päättää :P. Minä lähinnä vastasin kerran ruotsiksi (koska tanskalaiset osaavat luonnollisesti lukea ruotsia), koska aiemmin valitettiin suomenkielen käytöstä :). En ymmärrä miksi muiden kielien käyttö täällä olisi kiellettyä, saksalaiset kirjoittavat saksaksi ja belgialaiset hollanniksi, joten en näe estettä sille, että suomalaiset kirjoittaisivat täällä suomeksi.

Luulis, että sieltä New Hampshirestakin löytyy kauppoja, joista saa eurooppalaisia tuotteita (ilman maissisiirappia). Esim. eurooppalaista suklaata ja keksejä nyt saa vaikka ihan vaan Walmartista. Mua ei haittaa, vaikka maksavat jonkin verran enemmän.

Juuh, löysimme Concordista (NH:n pääkaupunki) yhden skandinaavikaupan. Siinä kaupassa myytiin lähinnä norjalaisia Viking-kattiloita, ruotsalaisia olkipukkeja, skandinaavialaisia perinneasuja sekä jotain random skandinaavialaista muistoesinettä :D. Ruokaa ja makeisia oli verrattain vähän, mutta sentään Panda-lakritsia oli saatavilla (salmiakkia ei) :). New Englandin osavaltioissa, varsinkin Vermontissa, Mainessa ja NH:ssa on melko vähän suurempia ketjuja. Walmart ja Target liikkeitä ei löydy kuin muutamasta kaupungista. Ihopia ei ole lainkaan. McDonaldseja on vähän. NH pyörii vielä yllättävän paljon pikkuliikkeiden ja paikallisten ketjujen varassa, kuten esim. Stop & Shop, joka on ruokaan painottuva markettiketju, kooltaan Walmartin ja Walgreenin välimuotoa. Stop & Shopista löysin ainoastaan keksejä ja Lionpatukoita, joiden hinta oli 1,5 dollaria kappale. Noh, parempi kuin ei mitään :).

En kyllä ymmärrä, miksi ihmeessä sitä siirappia (tai muuten vaan jonkinlaista sokeria) pitää tunkea jopa leipään jne...

Varmaan kulttuurijuttu. Jostain kumman syystä yhdysvaltalaisten mielestä kaiken ruoan tulee olla ällömakeaa. En itse pysty ymmärtämään maapähkinävoi-hillo-yhdistelmää niiden ällöttävien vaaleiden ilmaleipien välissä :wacko:. Tästä syystä ostamme lähinnä raaka-aineita joista vaimo tekee itse ruoan. Tosin onhan suomessakin lähes joka tuotteessa siirappia, mutta huomattavasti vähemmän. Opin tämän lukemalla tuoteselosteita kun palasin ensimmäisiltä USA:n reissuilta :).

Lasse, kuis ne sun vanhemmat/sukulaiset nyt niin Amerikkaan matkustamista vastaan on?

En oikein tiedä. Vanhempani ovat kummatkin kulttuurisesti konservatiivisia ja valtiolla töissä, joten he näkevät Yhdysvallat jotenkin näiden asioiden uhkaajina. Vanhempi pikkusiskoni on ihan samanlainen. Sellaista perus Eurooppalaista anti-amerikkalaisuutta. Se on mielestäni ainoastaan pahentunut vuosi vuodelta :(. Noh, nuorempi pikkusiskoni on kiinnostunut muuttamaan USA:han työn perässä (hän lukee sairaanhoitajaksi) koska USA:n palkat ovat niin paljon suuremmat. Tosin hänkin on kahden vaiheilla. En oikein osaa sanoa, jotenkin vaan tuntuu että perhe- ja sukulaissuhteet tulevat katkeamaan melko nopeasti :(.

En kyllä sanoisi, että täkäläinen kulttuuri on lähellä suomalaista. Ajatusmaailma on monessa mielessä tosi erilainen ja sama pätee ruokaan, tavaroihin jne.

Tämä varmaankin riippuu miltä kannalta asiaa katsoo. Itse lähinnä vertailin sitä keskieurooppalaisiin kulttuureihin ja tässä suhteessa Yhdysvallat ovat kovin lähellä Suomea. Toki eivät yhtä lähellä kuin Ruotsi tai Tanska. Osavaltioiden välillä tuntuu olevan myös eroja. Missouri-Kansas-Oklahoma olivat ainakin todella uskonnollisia osavaltioita. Sinne tulo oli kyllä melko järkytys. Tosin vielä suurempi järkytys oli huomata miten köyhä maa Suomi on Yhdysvaltoihin verrattuna. En osannut kuvitella sellaista maata, vaikka olin käynyt muutaman kerran Norjassa jossa tämä myös näkyy. Kuitenkin, New Hampshire on yllättävän suomalaismainen. Siitä tulee jotenkin mieleen sellainen sarja suomalaisia 20-40 000 asukkaan pikkukaupunkeja. En tiedä miksi. Johtuu varmaan siitä, että jokainen asuu omakotitalossa, joten edes 130 000 Manchester ei tunnu läheskään yhtä suurelta kuin Oulu :). Utahissa en ole koskaan ollut, mutta se on varmaankin oma lukunsa :). Vaimoni kasvoi mormoniperheessä anti-mormoniksi perheen erottua kirkosta hänen ollessa pieni, joten hän saa aina kaiken maailman sätkyjä Utahin tai mormonien mainitsemisesta :P.

Minäkään en muuten oo oman alan töissä (ei liene yllätys lol), mutta pääasia, että tienaa ja laskut saa maksettua.

Itse toivon että pääsisin pankki-, vakuutus-, tai finanssialalle mutta olen myös tyytyväinen jos pääsen jonnekin insinööriksi, tietotekniikka kiinnostaa yhä. Onneksi Yhdysvalloissa on naurettavan helppo saada töitä, joten ajatus ei pelota tai ahdista verrattuna täkäläiseen työnetsintään.

fi1.gif L & R nh1.gif

10/15/04 Met online

03/15/05 Met IRL

12/25/05 Got engaged

06/06/06 Got married

USCIS: I-130 Process

02/16/07 I-130 sent to VSC

02/21/07 NOA1 from VSC

02/24/07 Touched, check cashed

05/11/07 Touched, transferred from VSC to CSC

05/14/07 Touched

05/15/07 Touched

05/22/07 Touched, pending at CSC

05/23/07 Touched

06/07/07 NOA2 from CSC

06/08/07 Touched, approval notice sent

NVC: CR-1 Process (used James' NVC Shortcuts v2.0)

06/22/07 NVC received and case number HLS2007****** assigned

07/09/07 DS-3023 and I-864 fee bill generated

07/10/07 DS-3023 e-mail and I-864 payment sent

07/20/07 DS-3023 e-mail and I-864 payment accepted

07/23/07 IV fee bill and I-864 package generated

08/02/07 IV fee bill and I-864 package (08/01) received

08/02/07 IV payment and I-864 package sent

09/09/07 IV payment and I-864 package (08/14) accepted

09/10/07 DS-230 generated

09/12/07 DS-230 sent

09/17/07 DS-230 accepted

09/25/07 NVC complete

10/01/07 NVC forwards case to Helsinki

Embassy: CR-1 Process

10/08/07 Embassy received

10/10/07 Packet 3 received

10/11/07 Packet 3 sent

10/16/07 Packet 4 received

10/18/07 Medical

10/31/07 Interview date (rescheduled from 10/22)

11/03/07 Visa received

11/28/07 US Entry (POE: Boston)

01/19/08 Wellcome letter received

01/22/08 Green card received

USCIS: I-751 Process

08/30/09 Ninety day window opens

09/29/09 I-751 sent

Link to comment
Share on other sites

Kiva, taas tuli pikaisia vastauksia :) No jos nyt sitten yritetään pitää tätä threadia elossa ja jos valitusten määrä (suomen käytön suhteen siis) nousee huomattavasti (heh), niin pistetään ihan oma "ketju" pystyyn. Ei täällä meitä aktiivisia skandinaaveja (tai pohjoismaalaisia...miten vaan) kovin paljon ole. Mua ei itse asiassa yhtään haittaa, jos tanskalaiset kirjoittaa tanskaksi ja ruotsalaiset ruotsiksi jne. Kyllä siitä nyt ainakin suurimman osan ymmärtää. Suomi on varmaan se hankalin kieli tässä porukassa, koska muut ei ymmärrä mitään. No, haitanneeko tuo... Tää on muuten "skandinaavithread" nro 2, mutta meitsi sen ekankin aloitti paremman puutteessa. Omistajista threadien suhteen on varmaan turha puhua. Jonkunhan ne "täytyy" aloittaa ;)

Täkäläinen Scandinavian Shop on lähinnä krääsäkauppa, mutta kyllä sieltä suklaata ja keksejä saa. Muu romu lähinnä naurattaa. Itse tykkään käydä Old Dutch Storessa, josta löytyy kaikenlaisia eurooppalaisia herkkuja. Suomalaista salmiakkia sieltä ei saa, vaikka suklaata löytyykin, mutta hollantilainen salmiakki on ihan ok. Olin ihan hyppiä ahneuksissani, kun löysin liitulakuja...nam. NH kuulostaa tosi erilaiselta kuin UT, suorastaan idylliseltä. Täällä on McDonaldseja ja Walmarteja joka kulmassa ja Ikeakin nykyään löytyy (sieltä tietty saa kaikenlaisia ruotsalaisia herkkuja). Täällä on palkkataso matalampi, mutta toisaalta eläminen noin yleensä on halvempaa kuin itä- tai länsirannikolla. Eikä täällä muuten kaikki mormooneja ole. Kyllä meitä ei mormooneja on Salt Laken alueella pilvin pimein. Meikäläisen duunimestalta löytyy ihmisiä vaikka mistä päin maailmaa ja muutkin vähemmistöt (varsinkin seksuaali-) on hyvin edustettuina. Itse tykkään täällä Utahissa siitä, että täällä on aika turvallista elää moniin muihin paikkoihin verrattuna. Tosin se NH kuulostaa myös rauhalliselta. En nyt just muista, mihin cartaverde oli muuttamassa. Virkistäpäs mun muistia :)

Köyhyydestä sen verran, että täällä USA:ssa ne erot vasta näkyykin. Kodittomia on pilvin pimein ja tietyissä osavaltioissa on todella köyhiä alueita, joissa suuri osa väestöstä ei osaa edes lukea. Tää on niin iso maa, että joukkoon mahtuu jos jonkinlaista tallaajaa ja mielipidettä. Tokihan niitä kodittomia tai muuten vaan vähävaraisia löytyy paljon myös Suomesta. Täällä se vaan on mun miestä paremmin näkyvillä. Ootko Lasse alunperin kotoisin Turusta? Minä Helsingistä kotoisin olevana muistan kyllä erittäin hyvin kodittomat juopot Helsingin kesäisiltä kaduilta... Mistäs cartaverde on kotoisin?

Lasse, mitä sun vanhemmat ja sukulaiset tykkää sun vaimosta, jos ne kerta on niin amerikkalaisuutta/Amerikkaa vastaan? Jos sun perhe, sukulaiset ja ystävät susta välittää, niin miksi suhteet ulkomaille muuton takia kärsisivät? Omasta kokemuksesta voin kyllä sanoa sen verran, että tosiystävät ja ne tärkeimmät suhteet kyllä erottuu aika nopeasti joukosta. Toisaalta se, että jotkut ihmiset pitävät yhteyttä harvemmin, ei todellakaan tarkoita sitä, että ne ei sua ajattelisi tai eivät susta välitä. Jotkut nyt vaan ei yksinkertaisesti oo ahkeria meilin kirjoittajia tms. cataverdellä ulkomailla jo pidempään asuneena on varmasti omakohtaisia kokemuksia aiheesta.

Pakko kommentoida tätä maapähkinävoiasiaa... En ymmärrä maapähkinävoita ollenkaan. Todella ällöttävää...varsinkin just sen vaalean pumpulileivän väliin survottuna...yök. Ja ihan kun hillo muka tekis siitä yhtään paremman makusta... Ainoo maapähkinävoin muoto, jota syön joskus jopa ihan hyvällä mielellä on Reese's pieces. Ne on sellasia pieniä M&M-karkkien kokoisia maapähkinänappeja karkkikuorrutuksella.

USA:ssa on tosiaa helppo saada töitä, jos ei ole turhan nirso. Tilanne varmasti vaihtelee osavaltiosta toiseen myöskin sen suhteen, minkälaisia töitä on tarjolla ja paljonko työstä maksetaan. Itse tosin huomasin muutamissa paikoissa työhaastattelussa käydessäni, että jotkut paikat suhtautuivat ulkomailla saatuun koulutukseen ja työkokemukseen niin kuin se olisi jotenkin vähäarvoisempaa. Siksi varmaan päädyinkin kansainväliseen firmaan, jossa erilaisuutta osataan arvostaa. Saa nyt sitten nähdä, kuinka pitkään siellä viihtyy.

Jep mut nyt lähen vääntään raparperipiirakkaa ;)

T. Sanna

Edited by SanDan

3dflags_fin0001-0001a.gifSanna and Daniel's journey3dflags_usa0001-0001a.gif

December 13, 2007 - I-751 submitted to NSC (removing of conditions fun begins...)

December 22 - Received a rejection notice because the form was not "properly signed". Package itself was not returned.

January 1, 2008 - Received packet back from CSC. They are requesting we resubmit the packet (which is already organized by CSC) with a properly signed form.

January 2 - Packet resubmitted to California.

January 12 - NOA1 received (dated 01/07/2008)

January 19 - Biometrics appointment notice received (dated 01/15/2008)

February 1 - Biometrics

March 11 - Approved! Card production ordered (notified via e-mail).

March 20, 2008 - New card arrived in the mail :)

Done until 2018 :)

For more details including K1 and AOS journies check out "Our story" in my profile =)

Link to comment
Share on other sites

Filed: AOS (apr) Country: Norway
Timeline
here i come :dance: happy as a camper to say hello to my fellow scandinavians...and then now they started to talk in finish...i dont understand finish :wacko:

Neither, do I, so that makes two of us. Hej och welcome to the board! Where in Sweden are you? I'm from the South of Norway, but now I'm living in New Jersey with my husband, who's American.

Link to comment
Share on other sites

Omistajista threadien suhteen on varmaan turha puhua. Jonkunhan ne "täytyy" aloittaa ;)

Niin noh, se nyt olikin vaan ekonomin puhetta :D. Kun on kerran kansantaloustiedettä lukenut, niin lasit jotenkin värjäytyvät niin pahasti, että tulee sitä kautta nähtyä kaikki maailman ilmiöt :P.

Täällä on palkkataso matalampi, mutta toisaalta eläminen noin yleensä on halvempaa kuin itä- tai länsirannikolla.

Palkkatasoista en tiedä mitään, mutta esim. Whichitassa (Kansas) katsoimme talojen hintoja ja siellä saa jo kunnon kokoisen talon hintaan 50 000$. NH:ssa hinnat ovat 150 000$ ja 350 000$ välissä. Yksi talo löytyi hintaan 120 000$, mutta se oli niin ränsistynyt, etten uskaltanut nojata taloa vasten koska pelkäsin sen romahtavan hetkellä millä hyvänsä :D. Katselemme tällä hetkellä 180 000$ ja 240 000$ hintaisia taloja. Pahasti veloiksi menee, mutta muita mahdollisuuksia ei taida olla, ellei tahdo vuokralla asua lopun elämäänsä :(.

Eikä täällä muuten kaikki mormooneja ole. Kyllä meitä ei mormooneja on Salt Laken alueella pilvin pimein.

Oli ihan pakko tarkistaa, muistin että mormoneja oli Utahissa n. 80 % väestöstä. Nyt kun tarkistin huomasin, että niitä olikin vain 60 %. On se silti aika paljon, mutta tuntuvasti vähemmän mitä kuvittelin :P. Näkyykö tuo mormonien suuri määrä muuten Utahissa selvästi, esim. lainsäädännössä tai vast.?

Itse tykkään täällä Utahissa siitä, että täällä on aika turvallista elää moniin muihin paikkoihin verrattuna. Tosin se NH kuulostaa myös rauhalliselta.

Jup, NH on tosi rauhallinen ja turvallinen. On ollut top6 USA:n turvallisimman osavaltion joukossa vuodesta 1994, ks. esim. tämä. Tosin tämä johtuu varmaan pitkälti siitä, ettei NH:ssa ole suuria kaupunkeja lainkaan. Manchester on suurin ja sen metropolialueella on 180 000 as. Bostonista tulee tosin valitettavan paljon ongelmia NH:hon kuten rikollisuutta :(. Tästä syystä Massachusettsilaiset ovat NH:ssa ehkä vihatuin ihmisryhmä, enkä yhtään ihmettele. NH:ssa ei ole tuloveroa eikä sales taxia joten ei liene kummallista, että Bostonilaiset muuttavat ja käyvät ostoksilla rajan toisella puolella.

Köyhyydestä sen verran, että täällä USA:ssa ne erot vasta näkyykin. Kodittomia on pilvin pimein ja tietyissä osavaltioissa on todella köyhiä alueita, joissa suuri osa väestöstä ei osaa edes lukea. Tää on niin iso maa, että joukkoon mahtuu jos jonkinlaista tallaajaa ja mielipidettä. Tokihan niitä kodittomia tai muuten vaan vähävaraisia löytyy paljon myös Suomesta.

Tämä oli myös niitä asioita joita ihmettelin kun tulin ensimmäisiä kertoja USA:an. Kävimme Whichitan (Kansasin suurin kaupunki, Kansas City on 90 % Missourissa) pahimmalla ghettoalueella ja se näytti suunnilleen suomalaiselta keskiluokkaiselta asuntoalueelta. Odotin paljon pahempaa. Kansasissa tai New Hampshiressa en ole nähnyt vasta kuin muutaman pummin. Bostonissa niitä on todella paljon. Turussa niitä on vähän, mutta täälläkin jonkin verran. Pahimmat pummikaupungit, jossa itse olen käynyt, ovat ylivoimaisesti Tukholma ja Berlin. Molemmissa niitä on pilvin pimein. Itse epäilen, että työpaikan saamisen helppous pitää USA:n pummitasot kohtalaisina, tosin tämä on maallikon veikkaus :P.

Ootko Lasse alunperin kotoisin Turusta?

En ole vaan Porista. Pori on 80 000 asukkaan kaupunki Vaasan ja Turun välissä. Siellä ei ole pummeja, mutta kaupunki on niin pieni muutenkin, että minkä tahansa poikkeavuuden löytäminen olisi pieni ihme :D. Jazzien aikana siellä voi tosin nähdä mustan miehen, mutta sekin on luultavasti vain Ted Curson. Turussa olen asunut vuodesta 2001.

Lasse, mitä sun vanhemmat ja sukulaiset tykkää sun vaimosta, jos ne kerta on niin amerikkalaisuutta/Amerikkaa vastaan?

Aluksi vanhempani olivat Rochellea vastaan siinä mielessä, että he painostivat minua pysymään poissa Yhdysvalloista samalla kun he ignoroivat Rochellen täysin. Kun sanoin meneväni toisen kerran Yhdysvaltoihin lokakuussa 2005, vanhempani lopettivat kaiken rahallisen avustuksen (tätä ennen olin saanut n. 100e kuussa opintoavustusta opintotuen päälle). He myös kieltäytyivät viemästä vaatteitani kotiin pestäväksi (minulla ei tuolloin ollut pesukonetta ja asuin kiinteistössä jossa sellaista ei myöskään ollut), työnsivät siskon asumaan samaan huoneistoon (vanhempien kaksio, joo olen hemmoteltu) ja pakottivat meidät käyttämään samaa tietokonetta. Vastasin lisäämällä palkkatyön määrää, otin opintolainaa, otin osinkotulot käyttööni, salasin puhelinnumeroni ja osoitetietoni, ja aloin etsiä omaa asuntoa. Suunnittelin lopullisen välirikon tekemistä. Siskon poikaystävä tuli apuun viime tingassa ja järjesti meille pesukoneen, siskolleni tietokoneen ja riittävästi uusia huonekaluja jotta kotirauha jotenkin säilyisi. Menimme Rochellen kanssa kihloihin jouluaattona 2006, mutta vanhempani eivät sitä mitenkään noteeranneet. Kihlausta ”juhlittiin” kotonani vasta huhtikuussa 2006 ja tällöinkin vanhempani pitivät päätöstä naimisiin menosta hätiköitynä. He tunkivat niin tiukan avioehdon Rochellelle kuukautta ennen naimisiin menoa, ettei hän voinut sitä allekirjoittaa (meillä ei vieläkään ole avioehtoa, mutta sellainen on suunnitteilla). Kukaan perheestäni ei tullut häihini, muttei heitä myöskään varsinaisesti kutsuttu. Ainoastaan nuorempi pikkusiskoni sanoi tulevansa, mutta hänkin perui suunnitelman viime hetkellä, koska oli ehtinyt luvata kavereilleen menevänsä heidän kanssa McDonladsiin samana päivänä. Meidän häissämme oli lopulta vain yksi vieras, Rochellen saksankielinen kaveri Kristine, joka toimi samalla morsiusneitona ja valokuvaajana. Noh, häät olivat ainakin erittäin halvat :). Vanhempani alkoivat osoittaa Rochellea kohtaan jotain kiinnostusta vasta elokuussa 2006 ja tämän jälkeen he ovat jotenkin hyväksyneet sen tosi asian, että me olemme naimisissa, eikä se asia tule muuttumaan. Rochellen kohtaamisen aikoihin äitini oli ehdottanut minulle, että yrittäisin etsiä itselleni tyttöystävää Turun lääkiksestä, koska lääkäreitä on suvussa kuulemma liian vähän (lakimiehiä ja ekonomeja taas aivan liikaa ja Rochelle on ekonomi).

Vanhemmillani ei sinänsä ole mitään Rochellea, hänen persoonaansa, ikää tai muuta vastaan (tosin joskus tuntuu, etteivät vanhempani pidä häntä riittävän yläluokkaisena). Se että Rochelle on täysin väärästä maasta, ei ole hänen vikansa. Pääsääntöisesti vastustus tuntuu tulevan siitä, että teen oman pääni mukaan, enkä niin kuin vanhempani toivovat. Luin itseni esim. valtiotieteen maisteriksi lähinnä vanhempieni tahdosta (jota he pitävät unelmatutkintona koska sillä saa helposti töitä valtiolta), itse olin enemmän kiinnostunut kauppatieteistä ja tekniikasta (sekä yrittämisestä tai yksityisellä sektorilla työskentelystä).

Jos sun perhe, sukulaiset ja ystävät susta välittää, niin miksi suhteet ulkomaille muuton takia kärsisivät? Omasta kokemuksesta voin kyllä sanoa sen verran, että tosiystävät ja ne tärkeimmät suhteet kyllä erottuu aika nopeasti joukosta.

En usko että ystävyyssuhteet kärsivät, koska tällä hetkellä lähes kaikki parhaat ystäväni ovat joko muuttaneet tai muuttamassa Helsinkiin, Irlantiin, Sveitsiin, Kanadaan tai Yhdysvaltoihin. Tämä ei ole koskaan ollut kovin suuri ongelma. Se suurin ongelma on miten vanhempien kanssa menettelen. Usein se tuntuu niin kovin, kovin hankalalta :(.

En ymmärrä maapähkinävoita ollenkaan.

Hih, itse tykkään maapähkinävoista aika paljon :). Se on ihan ok esim. suklaapatukoissa, paljaaltaan, jäätelössä, kekseissä tai vast. Mutten kyllä sitä leipiin pistä, enkä missään nimessä tahdo sekoittaa sitä hilloon tai mihinkään muuhun ällömakeaan. Maapähkinävoi on kuitenkin lähinnä proteiinipitoista, eikä mielestäni siten sovi kovin hyvin yhteen sokerin kanssa.

Itse tosin huomasin muutamissa paikoissa työhaastattelussa käydessäni, että jotkut paikat suhtautuivat ulkomailla saatuun koulutukseen ja työkokemukseen niin kuin se olisi jotenkin vähäarvoisempaa. Siksi varmaan päädyinkin kansainväliseen firmaan, jossa erilaisuutta osataan arvostaa. Saa nyt sitten nähdä, kuinka pitkään siellä viihtyy.

Jup, tuota vähän itsekin pelkään. Minulla on nyt 391 opintoviikkoa ja laskin, että jos muutan marraskuun alussa, niitä on noin 420. Epäilen tosin ettei tätä listaa USA:ssa juuri arvosteta. Siitä syystä olen enemmän keskittynyt DI-opintoihin, koska tiedän niiden perustuvan numeroihin ja tiedän, etteivät NH:n yritykset ole kovin pahasti diskriminoineet ulkomaalaisia insinöörejä vastaan. Työkokemusta minulla on alle kaksi vuotta, joista puolet koostuu tutkimusassistenttina ja tutkijana olosta ja toinen puoli koostuu aivot narikkaan työstä, kuten vartijana, puutarhurina ja maalarina olemisesta (näistä toisen puolen töistä minulla ei tosin pääsääntöisesti ole edes työtodistuksia). Toivon että kielitaidosta sentään olisi apua, koska olen niin kolmikielinen kuin olla ja voi ja tämän lisäksi osaan hyvin saksaa ja alkeellisesti italiaa ja espanjaa. Tosin NH:ssa näistä kielistä ei ole mitään hyötyä, vaan siellä pitää Quebeckin läheisyyden vuoksi osata ranskaa. Ranskan opettelu on tämän vuoksi ollut jonkin aikaa jo vakavan harkinnan alla. Rochelle on sitä mieltä, ettei minun tulisi ottaa vastaan töitä alle 50 000$ vuosipalkan. Itse olen valmis tekemään töitä jonkin aikaa ilmaiseksi ja tämän jälkeen olen tyytyväinen 25 000$ vuosipalkkaan. Laskin että jos saan 15 000$ vuodessa pystyn elättämään itseni hyvin, joten se lienee vähimmäistavoite.

Saa nähdä mitä tästä kaikesta tulee :).

fi1.gif L & R nh1.gif

10/15/04 Met online

03/15/05 Met IRL

12/25/05 Got engaged

06/06/06 Got married

USCIS: I-130 Process

02/16/07 I-130 sent to VSC

02/21/07 NOA1 from VSC

02/24/07 Touched, check cashed

05/11/07 Touched, transferred from VSC to CSC

05/14/07 Touched

05/15/07 Touched

05/22/07 Touched, pending at CSC

05/23/07 Touched

06/07/07 NOA2 from CSC

06/08/07 Touched, approval notice sent

NVC: CR-1 Process (used James' NVC Shortcuts v2.0)

06/22/07 NVC received and case number HLS2007****** assigned

07/09/07 DS-3023 and I-864 fee bill generated

07/10/07 DS-3023 e-mail and I-864 payment sent

07/20/07 DS-3023 e-mail and I-864 payment accepted

07/23/07 IV fee bill and I-864 package generated

08/02/07 IV fee bill and I-864 package (08/01) received

08/02/07 IV payment and I-864 package sent

09/09/07 IV payment and I-864 package (08/14) accepted

09/10/07 DS-230 generated

09/12/07 DS-230 sent

09/17/07 DS-230 accepted

09/25/07 NVC complete

10/01/07 NVC forwards case to Helsinki

Embassy: CR-1 Process

10/08/07 Embassy received

10/10/07 Packet 3 received

10/11/07 Packet 3 sent

10/16/07 Packet 4 received

10/18/07 Medical

10/31/07 Interview date (rescheduled from 10/22)

11/03/07 Visa received

11/28/07 US Entry (POE: Boston)

01/19/08 Wellcome letter received

01/22/08 Green card received

USCIS: I-751 Process

08/30/09 Ninety day window opens

09/29/09 I-751 sent

Link to comment
Share on other sites

here i come :dance: happy as a camper to say hello to my fellow scandinavians...and then now they started to talk in finish...i dont understand finish :wacko:

Hah, en skandinavisk thread använder skandinaviska språk och finskan är ju en av dem. Detta hindrar (självklart) dej inte att skriva på svenska, norska, danska eller isländska på threaden, men det är inte säkert hur väl andra kommer att förstå dej. Tyskar skriver på tyska på de tyska threaden och belgier använder holländska, därför tycker jag att vi finnar kan använda finska här om vi så vill. Det finns få av oss här, men vi tar den risken att andra inte förstår vad vi säger :). Lycka till med ditt visum och kom ihåg att addera din timeline :)!

fi1.gif L & R nh1.gif

10/15/04 Met online

03/15/05 Met IRL

12/25/05 Got engaged

06/06/06 Got married

USCIS: I-130 Process

02/16/07 I-130 sent to VSC

02/21/07 NOA1 from VSC

02/24/07 Touched, check cashed

05/11/07 Touched, transferred from VSC to CSC

05/14/07 Touched

05/15/07 Touched

05/22/07 Touched, pending at CSC

05/23/07 Touched

06/07/07 NOA2 from CSC

06/08/07 Touched, approval notice sent

NVC: CR-1 Process (used James' NVC Shortcuts v2.0)

06/22/07 NVC received and case number HLS2007****** assigned

07/09/07 DS-3023 and I-864 fee bill generated

07/10/07 DS-3023 e-mail and I-864 payment sent

07/20/07 DS-3023 e-mail and I-864 payment accepted

07/23/07 IV fee bill and I-864 package generated

08/02/07 IV fee bill and I-864 package (08/01) received

08/02/07 IV payment and I-864 package sent

09/09/07 IV payment and I-864 package (08/14) accepted

09/10/07 DS-230 generated

09/12/07 DS-230 sent

09/17/07 DS-230 accepted

09/25/07 NVC complete

10/01/07 NVC forwards case to Helsinki

Embassy: CR-1 Process

10/08/07 Embassy received

10/10/07 Packet 3 received

10/11/07 Packet 3 sent

10/16/07 Packet 4 received

10/18/07 Medical

10/31/07 Interview date (rescheduled from 10/22)

11/03/07 Visa received

11/28/07 US Entry (POE: Boston)

01/19/08 Wellcome letter received

01/22/08 Green card received

USCIS: I-751 Process

08/30/09 Ninety day window opens

09/29/09 I-751 sent

Link to comment
Share on other sites

here i come :dance: happy as a camper to say hello to my fellow scandinavians...and then now they started to talk in finish...i dont understand finish :wacko:

Neither, do I, so that makes two of us. Hej och welcome to the board! Where in Sweden are you? I'm from the South of Norway, but now I'm living in New Jersey with my husband, who's American.

Me either :no: Hi Both of you I am from Denmark and married to my american husband. We live in California. :thumbs:

usa01.gif

Mike and Anettedk04.gif

Status:

03-07-07 Anette arrived in San Diego on a K-1 Visa

04-04-07 Married in Las Vegas

lovebirds.gif

AOS

06-01-07 Mailed AOS/AP to NBC

06-12-07 Recieved NOA by mail for AOS

07-10-07 Biometric appointment for AOS

08-03-07 AOS touched after they recieved RFE

08-14-07 Approval notice on AP is sent

08-18-07 Approval notice on AP recieved

09-07-07 Recieved Interview date by mail

10-23-07 AOS Interview / Approved

10-24-07 Card production ordered

10-29-07 Welcome Letter recieved

11-02-07 Greencard recieved

Remove Condition

08-05-09 Mailed I-751 to CSC

08-10-09 NOA1 Receipt date

08-15-09 Recieved NOA1 by mail

08-20-09 Recieved BIO date by mail

09-04-09 Biometric Appointment

09-08-09 Touch

11-25-09 Card production ordered

12-03-09 Approval Letter recieved

12-04-09 Greencard recieved

Link to comment
Share on other sites

Filed: AOS (apr) Country: Norway
Timeline
here i come :dance: happy as a camper to say hello to my fellow scandinavians...and then now they started to talk in finish...i dont understand finish :wacko:

Hah, en skandinavisk thread använder skandinaviska språk och finskan är ju en av dem. Detta hindrar (självklart) dej inte att skriva på svenska, norska, danska eller isländska på threaden, men det är inte säkert hur väl andra kommer att förstå dej. Tyskar skriver på tyska på de tyska threaden och belgier använder holländska, därför tycker jag att vi finnar kan använda finska här om vi så vill. Det finns få av oss här, men vi tar den risken att andra inte förstår vad vi säger :). Lycka till med ditt visum och kom ihåg att addera din timeline :)!

If there were any other Norwegians on this forum, I would definitely try to strike up a conversation in Norwegian with them, although Swedish/Danish work for me as well. Enjoy the treat of getting to "talk" to someone in your native language! LOL

I do think, however, that miamoa2002 was only joking. (Although you never know with a Swede, of course. They have, after all, colonized both Finland and Norway in the past!) ........

just kidding, of course :P

Link to comment
Share on other sites

here i come :dance: happy as a camper to say hello to my fellow scandinavians...and then now they started to talk in finish...i dont understand finish :wacko:

Hah, en skandinavisk thread använder skandinaviska språk och finskan är ju en av dem. Detta hindrar (självklart) dej inte att skriva på svenska, norska, danska eller isländska på threaden, men det är inte säkert hur väl andra kommer att förstå dej. Tyskar skriver på tyska på de tyska threaden och belgier använder holländska, därför tycker jag att vi finnar kan använda finska här om vi så vill. Det finns få av oss här, men vi tar den risken att andra inte förstår vad vi säger :). Lycka till med ditt visum och kom ihåg att addera din timeline :)!

If there were any other Norwegians on this forum, I would definitely try to strike up a conversation in Norwegian with them, although Swedish/Danish work for me as well. Enjoy the treat of getting to "talk" to someone in your native language! LOL

I do think, however, that miamoa2002 was only joking. (Although you never know with a Swede, of course. They have, after all, colonized both Finland and Norway in the past!) ........

just kidding, of course :P

:lol:;):D

usa01.gif

Mike and Anettedk04.gif

Status:

03-07-07 Anette arrived in San Diego on a K-1 Visa

04-04-07 Married in Las Vegas

lovebirds.gif

AOS

06-01-07 Mailed AOS/AP to NBC

06-12-07 Recieved NOA by mail for AOS

07-10-07 Biometric appointment for AOS

08-03-07 AOS touched after they recieved RFE

08-14-07 Approval notice on AP is sent

08-18-07 Approval notice on AP recieved

09-07-07 Recieved Interview date by mail

10-23-07 AOS Interview / Approved

10-24-07 Card production ordered

10-29-07 Welcome Letter recieved

11-02-07 Greencard recieved

Remove Condition

08-05-09 Mailed I-751 to CSC

08-10-09 NOA1 Receipt date

08-15-09 Recieved NOA1 by mail

08-20-09 Recieved BIO date by mail

09-04-09 Biometric Appointment

09-08-09 Touch

11-25-09 Card production ordered

12-03-09 Approval Letter recieved

12-04-09 Greencard recieved

Link to comment
Share on other sites

jburge97 and miamoa2002, good to have you aboard :)

Although you never know with a Swede, of course. They have, after all, colonized both Finland and Norway in the past!

lol I couldn't help smiling at that one.

Ja sit suomeksi...

Lasse, täällä on talojen hinnat noussu parin viime vuoden sisällä ihan pilviin. Viimeksi, kun kattelin talojen myynti-ilmotuksia, niin meille hyvin kelpaavien talojen hinnat pyöri kanssa $180.000-$240.000 tasolla. Että sillee. Kalliimpiakin toki löytyy just niiltä sellasilta unelma-asuinalueilta vaikka kuinka paljon. Päätettiin asua vielä ainakin vuoden verran vuokralla, että voidaan katella, miten hinnat nyt tästä kehittyy. Ja tartteehan sitä toki sen oikean talon löytämiseen aikaa. Sellanen mökki, jonka ympärillä olis vähän lääniäkin olis kiva. Minkäslaisia taloja ootte ite katelleet?

Tokihan mormoonit täällä Utahissa sekä näkyy että kuuluu. Ihan mukavia ihmisiä noin pääsääntöisesti...kunhan eivät tuu meikäläiselle tuppaamaan uskontoaan. Mormooneja nyt tietty löytyy vähän joka lähtöön niin kuin muidenkin uskontojen edustajia. Toiset on tosi uskonnollisia ja toiset taas tekee mitä lystää, ainakin jossain määrin. Lainsäädännössä kyseinen uskonto näkyy ainakin alkoholin suhteen. Meinaan, että alkoholilait on tiukempia kuin joissain muissa osavaltioissa. Ei nyt just muuta tuu mieleen. Meikäläinen on muuten täällä Utahissa vähän poikkeustapaus kun oon jo 28 v. eikä mulla oo vielä lapsia. Eiks oo kauheeta? :P

Höh, onpa hassua, että NH:ssa ei tosiaan oo isompia kaupunkeja. Ei nyt sillä, että sillä olisi niin väliä, mutta melkein joka osavaltiosta löytyy joku suurempi kaupunki. Tää Salt Lake on vähän erilainen kaupunki, kuin mihin oon tottunu. Varsinaista kapunkia korkeine taloineen jne. ei kovin paljon ole (ihan keskustassa vaan) ja tää leviää joka suuntaan. Julkinen liikenne on aika kämänen suomalaiseen systeemiin verrattuna. Helsinkiläisenä olin aika pettynyt, että täällä kyllä tarttee auton, jos haluaa vaivattomasti ja nopeasti päästä paikasta toiseen. Mikäs tilanne siellä sun tulevassa kotikaupungissa on? Ootko ajatellut, että yrittäisit löytää muita suomalaisia (tai ruotsalaisia) juttuseuraksi?

En nyt sanois, että USA:n pummitaso on kohtalainen, vaikka täällä onkin paljon enemmän ihmisiä kuin nyt vaikkapa Suomessa. Rikollisuus, kodittomuus jne. on täällä ihan toista luokkaa. Varsinkin rikollisuus ja väkivalta välillä pelottaa. Joskus uutisia katellessa sanonkin miehelle, että "only in America...". Ehkäpä pitää lopettaa America's Most Wantedin katteleminen :P Siitäpä tulikin mieleeni, että just sen jälkeen kun oltiin muutettu meidän vuokra-asuntoon pari vuotta sitten, satuin kattomaan täkäläisiä uutisia ja huomasin, että kas meidän asuntokompleksi on uutisissa. Ne näytti, kuinka poliisi oli just pidättäny yhden Utah's Most Wanted-tyypin ihan tossa naapurissa...

On varmaan erittäin hyvä ja positiivinen juttu, että itsenäistyt ja saat vähän etäisyyttä perheeseesi. Vanhempien apu on toki jees, mutta se ei tarkoita sitä, että ne saa automaattisesti luvan kontrolloida sun elämää ja päätöksiä. Niille tekee ihan hyvää nähdä, että pärjäät omillasi ja osaat tehdä hyviä/oikeita päätöksiä ihan itse. Mitä mieltä Rochelle on sun vanhemmista/perheestä? Mikä tää "luokkakysymys" muuten oli? Mulle tuli heti mieleen kaikki stereotypiat suomenruotsalaisista... Mulla oli aluksi vähän ongelmia anopin kanssa. Mun mies kun nyt sattuu olemaan sen lempilapsi... Appivanhemmat noin yleensä vierasti ensin ajatusta, että niiden poika seurustelee ulkomaalaisen kanssa. Oon lisäksi muutaman vuoden vanhempi kuin mun mies. Miehen isoäiti sanoi anopille häiden lähestyessä, että minä oon menossa hänen lapsenlapsensa kanssa naimisiin vain saadakseni green cardin... Joopa joo.

Töiden hakemisesta vielä sen verran, että multa ei ainakaan kukaan missään vaiheessa mitään työtodistuksia kysynyt. Työpaikat, jotka harkitsee sun palkaamista vakavasti, tsekkaa kyllä sun suositukset, joten niille pitää antaa edellisten työpaikkojen/työnantajien yhteystiedot.

Sanna

Edited by SanDan

3dflags_fin0001-0001a.gifSanna and Daniel's journey3dflags_usa0001-0001a.gif

December 13, 2007 - I-751 submitted to NSC (removing of conditions fun begins...)

December 22 - Received a rejection notice because the form was not "properly signed". Package itself was not returned.

January 1, 2008 - Received packet back from CSC. They are requesting we resubmit the packet (which is already organized by CSC) with a properly signed form.

January 2 - Packet resubmitted to California.

January 12 - NOA1 received (dated 01/07/2008)

January 19 - Biometrics appointment notice received (dated 01/15/2008)

February 1 - Biometrics

March 11 - Approved! Card production ordered (notified via e-mail).

March 20, 2008 - New card arrived in the mail :)

Done until 2018 :)

For more details including K1 and AOS journies check out "Our story" in my profile =)

Link to comment
Share on other sites

Mulla tais kai sitten kayda parempi onni hyvaksymisten suhteen (ja huono paperisodan nopeudessa) - omat vanhemmat hyvaksyivat tavattuaan .. ja miehen vanhemmat on ok. Sen veli oli vuosia sitten jonkun suomalaisen kanssa Unkarissa pidempia aikoja mutta myohemmin lahtivat eri teita joten siita oli kai jaanyt joku yleisohje olla sotkeutumatta mihinkaan suomalaisiin. :P

Tyopaikoissa tosiaan tsekkaavat referenssit jos aikovat palkata oikeaan tyohon. Mutta eiko tuo ole joka paikassa kaytanto? Yhdessa paikassa sen lisaksi ovat edes halunneet nahda koulutodistuksia (BSc ja MSc).

USAn Suomalaisten Foorumi <-- online place for the Finnish in US

Blog

938 days to get K-3.

AOS approved on day 1304.

Link to comment
Share on other sites

Päätettiin asua vielä ainakin vuoden verran vuokralla, että voidaan katella, miten hinnat nyt tästä kehittyy. Ja tartteehan sitä toki sen oikean talon löytämiseen aikaa. Sellanen mökki, jonka ympärillä olis vähän lääniäkin olis kiva. Minkäslaisia taloja ootte ite katelleet?

Näin ekonomin vinkkinä, talojen ostossa on kaksi sykliä jotka kannattaa pitää mielessä. Toinen on talouden yleissuhdanne eli onko lama, taantuma, korkeasuhdanne tai ylikuumentuminen ja se toinen on missä kohtaa kupla liikkuu, se voi olla osakemarkkinoissa, valuuttamarkkinoissa, pörssissä tai raaka-aineissa. Ongelma on siinä, ettei kukaan koskaan varmasti voi tietää missä kohtaa syklissä ollaan ja missä kohtaa se kupla menee :P. Tosin jonkin hajun noista saa, kun seuraa säännöllisesti eri kurssien kehitystä.

Me katsellaan sellaista 250-500 neliön taloa Manchesterin keskustasta suht. huonolta asuntoalueelta. Tarkoitus olisi kunnostaa talo, pistää osa siitä vuokralle ja elää sitten vuokratuloilla ns. ilmaiseksi. NH:ssa vuokrataso on suht. korkea. Siinä samalla harkitaan tontin ostoa jostain pienemmästä NH:n kaupungista jonne rakennetaan itse myöhemmin iso talo. On toki mahdollista että suunnitelmat muuttuvat. Tällä hetkellä me tarkkaillaan tuota asuntokuplaa ja suhdanteita ja niiden valossa harkitaan asunnon hankintaa.

Lainsäädännössä kyseinen uskonto näkyy ainakin alkoholin suhteen. Meinaan, että alkoholilait on tiukempia kuin joissain muissa osavaltioissa. Ei nyt just muuta tuu mieleen. Meikäläinen on muuten täällä Utahissa vähän poikkeustapaus kun oon jo 28 v. eikä mulla oo vielä lapsia. Eiks oo kauheeta?

Jooh, olen kuullut tuosta Utahin alkoholilainsäädännöstä. Siitä tulee jotenkin mieleen... Suomi :). NH:n parlamentissa oli viimevuonna lakiesitys alkoholin myynti-iän laskemisesta 21. 18. ikävuoteen. Esitys kaatui. Jos se olisi mennyt läpi, NH:sta olisi tullut USA:n ainut osavaltio joka myy alkoholia alle 21-vuotijaille. Tämä olisi tarkoittanut sitä, että osavaltio olisi menettänyt muutaman kymmentä miljoonaa apurahoina, koska ne rahat ovat sidoksissa osavaltioiden alkoholilainsäädäntöön. Noh, tämä ei olisi sikäli ollut NH:lle uutta, koska NH menettää jo tuollaisen summan mm. siitä, ettei NH:ssa ole (ainoana osavaltiona USA:ssa) turvavyönkäyttöpakkoa tai moottoripyöräilijöiden kypäränkäyttöpakkoa :D. Tuo alkoholi-iän laskeminen sopisi hyvin letkan jatkoksi, vaikka se laskettaisiin ihan kiusaksi vaan 20. vuoteen :).

Tää Salt Lake on vähän erilainen kaupunki, kuin mihin oon tottunu. Varsinaista kapunkia korkeine taloineen jne. ei kovin paljon ole (ihan keskustassa vaan) ja tää leviää joka suuntaan. Julkinen liikenne on aika kämänen suomalaiseen systeemiin verrattuna. Helsinkiläisenä olin aika pettynyt, että täällä kyllä tarttee auton, jos haluaa vaivattomasti ja nopeasti päästä paikasta toiseen. Mikäs tilanne siellä sun tulevassa kotikaupungissa on? Ootko ajatellut, että yrittäisit löytää muita suomalaisia (tai ruotsalaisia) juttuseuraksi?

Itse huomasin myös tuon kaupunkijutun vaimoni kanssa. Olimme molemmat sitä mieltä että 350 000 as Wichita (metropolissa 600 000 as) on pienemmän oloinen kuin 80 000 as Pori (”metropolissa” 100 000 as). Tämä johtuu juuri siitä, että suomalaiset asuvat korkeissa kerrostaloissa ihan keskustassa kun taas USA:ssa keskustat ovat jaettuja pidemmälle alueelle. Wichita oli sellainen kaupunki jota kestää silmin kantamattomiin, mutta isolta se ei vaikuta. Rochelle oli kovin ihmeissään siitä, miksi suomalaiset tahtovat asua kerrostaloissa kun tyhjää maata on niin paljon tarjolla joka puolella. Jopa ahtaasti asutussa Saksassa ihmiset hankkivat omakotitalon. Epäilen vian olevan Suomen tiukassa kaavoituksessa tai kaupunkisuunnittelussa, mutten ole varma.

Wichitassa oli jonkin sortin joukkoliikenne, NH:ssa ei ole minkäänlaista joukkoliikennettä. Yhdessäkään NH:n kaupungissa ei ole busseja ja vielä vähemmän metroja tai ratikoita. Ainoat ns. joukkoliikenteen vuorot ovat kaukoliikenteen vuoroja, joita saa NH:sta tyyliin ainoastaan Bostonin lentokentälle. Minua tämä ei sinänsä haittaa, koska en käytä joukkoliikennettä ollenkaan. En ole ikinä sitä käyttänyt, enkä usko että sitä tulen koskaan käyttämään. Minulla ei myöskään ole autoa (tosin sellainen on kai pakko hankkia). Porissa ja Turussa liikun kaikki matkat poikkeuksetta jalan. Jos on huono ilma, pysyn sisällä sen päivän (tai vaihtoehtoisesti kävelen kiukkuisena). NH on siitä kiva osavaltio, että sen kaupungit ovat sen verran vanhoja, että niistä löytyy kävelytiet lähes joka paikkaan.

Suomen- ja ruotsinkielistä juttuseuraa olen jo löytänyt :). Tunnen NH:ssa yhden sujuvasti suomea puhuvan ja kolme alkeellisesti suomea taitavia. Ruotsinkieltä osaavia löytyy sitäkin enemmän. Tämä on mielestäni melko outoa, koska suomen- ja ruotsinkielisiä ei juuri asu pohjoismaiden ulkopuolella.

Myönnän, olen vähän liian rakastunut New Hampshireen :blush:.

Varsinkin rikollisuus ja väkivalta välillä pelottaa. Joskus uutisia katellessa sanonkin miehelle, että "only in America...". Ehkäpä pitää lopettaa America's Most Wantedin katteleminen

Kannattaisi tosiaan lopettaa se Most Wantedin katsominen :D. Helsinki on de facto yksi Euroopan vaarallisimmista kaupungeista, suomalaiset eivät vain itse tiedä sitä. Suomen turvallisuus on pitkälti myytti. USA on murhatilastoissa kyllä selkeästi Eurooppaa edellä (tai pitäisikö ennemmin sanoa jäljessä), mutta ryöstöissä ja pahoinpitelyissä Eurooppa johtaa. Sama pätee Kanadan ja USA:n välillä. USA:n murhatilastoja synkistää se fakta, että proportionaalisesti kohtuuttoman suuri osa murhista tehdään eteläisimmissä osavaltioissa. NH:ssa murhia on vähemmän per capita kuin Suomessa. Vaikka USA:n murhatilastot ovat synkät, kannattaa myös muistaa että USA on selkeästi turvallisempi maa verrattuna Itä-Euroopan tai Etelä-Amerikan valtioihin. Lisäksi murha ei ole sellainen rikos, jonka uhriksi joutuu ihan helposti. Tässä mielessä ryöstö- ja pahoinpitelytilastot ovat huomattavasti tärkeämpiä tavallisen ihmisen kannalta. Eli liikaa murehdit :). USA:ssa on toki valtava määrä vankeja, mutta tämä on lähinnä heijastus osavaltioiden huonosta lainsäädännöstä, ottaen huomioon että vangeista 20 % istuu kiven sisässä huumeiden käytöstä ja 40 % väkivallattomista pikkurikoksista, kuten näpistyksistä.

Mitä mieltä Rochelle on sun vanhemmista/perheestä? Mikä tää "luokkakysymys" muuten oli? Mulle tuli heti mieleen kaikki stereotypiat suomenruotsalaisista... Mulla oli aluksi vähän ongelmia anopin kanssa. Mun mies kun nyt sattuu olemaan sen lempilapsi... Appivanhemmat noin yleensä vierasti ensin ajatusta, että niiden poika seurustelee ulkomaalaisen kanssa. Oon lisäksi muutaman vuoden vanhempi kuin mun mies. Miehen isoäiti sanoi anopille häiden lähestyessä, että minä oon menossa hänen lapsenlapsensa kanssa naimisiin vain saadakseni green cardin... Joopa joo.

Rochelle pitää mun äidistä ja nuoremmasta pikkusiskosta. Mun vanhempi pikkusisko ja isä ovat hänelle aika vieraita ja hän ei oikein tiedä miten suhtautua heihin. Yleisesti ottaen mun vanhempi pikkusisko ja isä ovat olleet enemmän USA:han muuttovastaisia kuin mitä äiti tai nuorempi pikkusisko. Lisäksi isän kanssa tulee vastaan kielimuuri. Äidin kanssa Rochelle kommunikoi erittäin sujuvasti koska äiti puhuu hänelle sekaisin ruotsia ja englantia jonka Rochelle ymmärtää saksan ja englannin avulla ja sitten vastaa takaisin englanniksi :). Tuota me ollaan joskus Rochellenkin kanssa käytetty tehokkaasti. En itse esim. tiennyt mikä on seurakunta englanniksi, joten käänsin sen ruotsiksi sanoiksi församling, gemenskap, jolloin Rochelle käänsi sen saksaksi Gemeinde ja siitä englanniksi sanaan congregation :).

Toiseen suuntaan tutustuminen meni helpommin. Rochellen vanhemmat ottivat minut alusta alkaen varsin hyvin vastaan, vaikka he hetkittäin epäilivät miten hyvin sopeudun amerikkalaiseen kulttuuriin. Minulta puuttui se amerikkalaisille tyypillinen poliittinen korrektius, joten puhuin mm. neekereistä ja intiaaneista. Vastaavasti kiroilin jonkin verran ja olin liian avoin seksuaalisesti siinä mielessä, että saatoin kuvailla henkilöä x, jonka nimeä en tiennyt, esim. sanoilla tyttö jolla on sininen paita ja isot tissit. No, meidän ensitapaamisesta on kuitenkin jo kolmisen vuotta, joten olen hieman fiksumpi ja ymmärrän paremmin sosiaalisten normien merkityksen. Tutustumisen jälkeen meillä oli Rochellen kanssa puolenvuoden vääntö siitä, onko minun pakko ajaa parta. Tämän jälkeen tappelimme lähes kaksi vuotta siitä, onko minun pakko leikata tukka. Kuten yleensä, nainen voitti, eli nyt olen parraton ja lyhyttukkainen :P.

Tuo suomenruotsalainen stereotypia on myös melkoinen myytti :). Tosin siinä lienee totta se puoli, että jos tahtoo ylläpitää vähemmistökielen enemmistönkielen maassa, niin on pakko harjoittaa voimakasta sosiaalista kontrollia, joka on onnistunut paremmin ylemmältä keskiluokalta ja yläluokalta. Tosin suomenruotsalaisia on myös erilaisia, esim. Ahvenenamaalla ja Pohjanmaalla ruotsinkieli on niin vahva alueellisesti, että sen puhujat tulevat ihan jokaisesta yhteiskuntaluokasta. Omat ruotsinkieliset juureni ovat Varsinais-Suomessa. Tuo luokka-asia lähinnä viittasi vanhempieni

asenteisiin joista yksi keskeinen on, ettei mikään voisi olla niin hyvin, ettei se voisi olla aina paljon paremmin. Minua on esim. haukuttu hitaasta opiskelutahdista ja (aiempien) tyttöystävien valinnasta. Siskojani on kritisoitu myös pukeutumisesta mm. En nyt tahdo mennä enempää näihin asioihin koska ne ovat minusta mielenkiinnottomia, joten keskustelen ennemmin vaikka omista sukistani :P.

Kiitos tuosta työnetsintäjutusta. Täytyy katsoa miten se sujuu noin käytännössä. Itse olen, kuten sanottu, hyvin skeptinen sen helppoudesta ja palkan tasosta, ja jotenkin tuntuu että lähipiiri luulee aivan liikoja kyvyistäni...

fi1.gif L & R nh1.gif

10/15/04 Met online

03/15/05 Met IRL

12/25/05 Got engaged

06/06/06 Got married

USCIS: I-130 Process

02/16/07 I-130 sent to VSC

02/21/07 NOA1 from VSC

02/24/07 Touched, check cashed

05/11/07 Touched, transferred from VSC to CSC

05/14/07 Touched

05/15/07 Touched

05/22/07 Touched, pending at CSC

05/23/07 Touched

06/07/07 NOA2 from CSC

06/08/07 Touched, approval notice sent

NVC: CR-1 Process (used James' NVC Shortcuts v2.0)

06/22/07 NVC received and case number HLS2007****** assigned

07/09/07 DS-3023 and I-864 fee bill generated

07/10/07 DS-3023 e-mail and I-864 payment sent

07/20/07 DS-3023 e-mail and I-864 payment accepted

07/23/07 IV fee bill and I-864 package generated

08/02/07 IV fee bill and I-864 package (08/01) received

08/02/07 IV payment and I-864 package sent

09/09/07 IV payment and I-864 package (08/14) accepted

09/10/07 DS-230 generated

09/12/07 DS-230 sent

09/17/07 DS-230 accepted

09/25/07 NVC complete

10/01/07 NVC forwards case to Helsinki

Embassy: CR-1 Process

10/08/07 Embassy received

10/10/07 Packet 3 received

10/11/07 Packet 3 sent

10/16/07 Packet 4 received

10/18/07 Medical

10/31/07 Interview date (rescheduled from 10/22)

11/03/07 Visa received

11/28/07 US Entry (POE: Boston)

01/19/08 Wellcome letter received

01/22/08 Green card received

USCIS: I-751 Process

08/30/09 Ninety day window opens

09/29/09 I-751 sent

Link to comment
Share on other sites

 
Didn't find the answer you were looking for? Ask our VJ Immigration Lawyers.
Guest
This topic is now closed to further replies.
- Back to Top -

Important Disclaimer: Please read carefully the Visajourney.com Terms of Service. If you do not agree to the Terms of Service you should not access or view any page (including this page) on VisaJourney.com. Answers and comments provided on Visajourney.com Forums are general information, and are not intended to substitute for informed professional medical, psychiatric, psychological, tax, legal, investment, accounting, or other professional advice. Visajourney.com does not endorse, and expressly disclaims liability for any product, manufacturer, distributor, service or service provider mentioned or any opinion expressed in answers or comments. VisaJourney.com does not condone immigration fraud in any way, shape or manner. VisaJourney.com recommends that if any member or user knows directly of someone involved in fraudulent or illegal activity, that they report such activity directly to the Department of Homeland Security, Immigration and Customs Enforcement. You can contact ICE via email at Immigration.Reply@dhs.gov or you can telephone ICE at 1-866-347-2423. All reported threads/posts containing reference to immigration fraud or illegal activities will be removed from this board. If you feel that you have found inappropriate content, please let us know by contacting us here with a url link to that content. Thank you.
×
×
  • Create New...