Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Scandinavians
VisaJourney.com > General Discussion Area > Regional Discussion > Europe & Eurasia (except the UK and Russia)

Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Johnnie Oz
We have just received the Instructions for K1 visa application from the Embassy. This is amazing news after months and months in the DHS and State Dept meat grinder.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

What we are now wondering is this:

on the checklist that came with this packet 3, it says that you need police certificates for all place you have lived for SIX MONTHS or longer.

BUT on the supplemental information sheet, with details on police certificates and military records, it says all places you have live for ONE YEAR or longer.

blink.gif

This information is contradictory. To be clear, we are not talking about the standard six month requirement for country of residence. or if you have a record anywhere. Just those extra places you have lived.

Before we call the embassy: has anyone else noticed something like this?

Scanning the net, the state dept and most embassies stick to the one year rule. BUT the Embassy in Manila specifically says that six months applies for k visa applicants. that is the only one.

It is this case it is not specific just contradictory.

Since this involves getting hold of that tricky dutch police certificate (tricky for those not in holland), one of the few that you CANNOT get in advance, it would be great if the one year rule applied.

thanks for any info you may have.
Johnnie Oz
can any of the non Swede ScandoFinns confirm or deny the info below? thanks!

6 months or one year residency requirement for police certificate. Been debating this over on another thread.

helpsmilie.gif

thanks again!

Not really sweating it...at least not too much. whistling.gif Please bear with us here....

Read the US Emb in UK info a while back, along with lots of other embassies with the same info, as well as the State Dept website.
This is why i was not worried - it was always one year residency. Imagine my surprise then to see totally different info on the check list that arrived today. and then the supplemental info form on police certs i also got meshes well with what YuDan writes.

to be totally clear here, i quote from the material received today

1) verbatim on checklist

"each applicant aged 16 years or over, is required to submit a police certificate...as well as from ALL OTHER countries where the applicant has resided for at least SIX MONTHS."

2) verbatim on the supplemental info sheet where the Netherlands is mentioned as a special case (the US Embassy, not the visa applicant, has to apply for the police cert) along with Brunei, Costa Rica and Bermuda

"Police certificates are required from every visa applicant aged 16 or over...(they) are also required from ALL OTHER countries where the applicant has resided for AT LEAST ONE YEAR."

headbonk.gif

here's the dilemma>

if i do NOT need the dutch cert, i can send in the check list and forms 2moro: likely getting an interview very soon. This is Stockholm after all. applicants here are fortunate and not subject to long waits.

BUT this Dutch police cert thing could delay matters. If it's the one year rule, I can plausibly claim to have lived there for 11 months. But if it's the six month rule, then i need to be up front about it and get hold of the cert.

I wonder why Sweden of all places would have a different rule than anywhere else. It could be that the difference is between K1s vs. the rest, K3s, IR1.CR1s etc. Again, that would be odd since few other embassies make that distinction. Or perhaps Swedish applicants regardless of visa category need to show good behavior if they have been to other countries for six months!

In that case there would be three kinds of US consulate requirements for getting police certs re: residence in other countries.

1) Almost all consulates: minimum 12 months in other countries for ALL visa types. 6 months for each place in current country of residence/ nationality.

2) Manila and Bogata: 6 months for k visa, 12 months for other visas for other countries. 6 months for each place in current country of residence/ nationality.

3) Stockholm: six months across the board. ohmy.gif

now that would be...

cheers
Johnnie Oz
Pretty much! Thank you Johnnie Oz good.gif

Sure!

Just wanted to be clear on all this. feeling kinda scatter-brained after getting Packet 3 today!

The embassy and no one else will schedule the interview once we send in the check list and the filled out forms.

cheers...
Tomandtanja
Hello all!

My fiance is American and am a Finn. We joined here couple days ago. NOA2 waiting has started... Anyone here going to Texas? Has anyone experiences from consulate in Helsinki, interview there etc?...So many questions for starters....

Regards,

Tanja & Tom

JLW
QUOTE(Johnnie Oz @ Nov 28 2007, 03:42 PM) *
can any of the non Swede ScandoFinns confirm or deny the info below? thanks!

6 months or one year residency requirement for police certificate. Been debating this over on another thread.

helpsmilie.gif

thanks again!

Not really sweating it...at least not too much. whistling.gif Please bear with us here....

Read the US Emb in UK info a while back, along with lots of other embassies with the same info, as well as the State Dept website.
This is why i was not worried - it was always one year residency. Imagine my surprise then to see totally different info on the check list that arrived today. and then the supplemental info form on police certs i also got meshes well with what YuDan writes.

to be totally clear here, i quote from the material received today

1) verbatim on checklist

"each applicant aged 16 years or over, is required to submit a police certificate...as well as from ALL OTHER countries where the applicant has resided for at least SIX MONTHS."

2) verbatim on the supplemental info sheet where the Netherlands is mentioned as a special case (the US Embassy, not the visa applicant, has to apply for the police cert) along with Brunei, Costa Rica and Bermuda

"Police certificates are required from every visa applicant aged 16 or over...(they) are also required from ALL OTHER countries where the applicant has resided for AT LEAST ONE YEAR."

headbonk.gif

here's the dilemma>

if i do NOT need the dutch cert, i can send in the check list and forms 2moro: likely getting an interview very soon. This is Stockholm after all. applicants here are fortunate and not subject to long waits.

BUT this Dutch police cert thing could delay matters. If it's the one year rule, I can plausibly claim to have lived there for 11 months. But if it's the six month rule, then i need to be up front about it and get hold of the cert.

I wonder why Sweden of all places would have a different rule than anywhere else. It could be that the difference is between K1s vs. the rest, K3s, IR1.CR1s etc. Again, that would be odd since few other embassies make that distinction. Or perhaps Swedish applicants regardless of visa category need to show good behavior if they have been to other countries for six months!

In that case there would be three kinds of US consulate requirements for getting police certs re: residence in other countries.

1) Almost all consulates: minimum 12 months in other countries for ALL visa types. 6 months for each place in current country of residence/ nationality.

2) Manila and Bogata: 6 months for k visa, 12 months for other visas for other countries. 6 months for each place in current country of residence/ nationality.

3) Stockholm: six months across the board. ohmy.gif

now that would be...

cheers

Hej Johnnie!

Here i copy and paste an e-mail answer i got from the American Embbasy Stockholm regarding police certificated:

You need to provide our office with police certificates from all countries you have resided in for more than 12 months after the age of 16. You need to provide us with the original police certificate from the countries that are applicable to your case.
Regards,

Lucky you Johnnie, if the police certificate in question is Holland, it is kind of close. I have to get one from a very far country and this country don't give it unless i go personally. In the other hand, i checked this U.S. Department of State page page:

http://travel.state.gov/visa/frvi/reciproc...ocity_3272.html.

There click on the country you want to check, then jump to documents and there is police certificate. What i found out is that the country i ask for, says Police certificated "UNAVAILABLE"
So today my fiance sent a letter to NVC regarding it, because there is no instructions at all, just "unavailable"
I hope i don't need to provide it, i am not now to make a long, long trip and wait long weeks for a police certificate.

I hope we soon get it all ready.

SanDan
QUOTE(Tomandtanja @ Nov 29 2007, 01:51 PM) *
Hello all!

My fiance is American and am a Finn. We joined here couple days ago. NOA2 waiting has started... Anyone here going to Texas? Has anyone experiences from consulate in Helsinki, interview there etc?...So many questions for starters....

Regards,

Tanja & Tom

Moi Tanja ja Tom! Tervetuloa joukkoomme iloiseen wink.gif Vastasin sun privaan myös. Voisit varmaan käydä kattomassa mun aikajanaa papereiden ym. suhteen. Tuolta Embassy Infon alta löytyy vähän tietoa myös Helsingin konsulaatista. Kysele vaan, mitä tulee mieleen.

Johnnie Oz, looks like you got answer already. 12 months is indeed correct. I think there was some discussion about the same topic earlier in this thread too.
Tomandtanja
QUOTE(SanDan @ Dec 9 2007, 03:53 AM) *
QUOTE(Tomandtanja @ Nov 29 2007, 01:51 PM) *
Hello all!

Regards,

Tanja & Tom

Moi Tanja ja Tom! Tervetuloa joukkoomme iloiseen wink.gif Vastasin sun privaan myös. Voisit varmaan käydä kattomassa mun aikajanaa papereiden ym. suhteen. Tuolta Embassy Infon alta löytyy vähän tietoa myös Helsingin konsulaatista. Kysele vaan, mitä tulee mieleen.

Johnnie Oz, looks like you got answer already. 12 months is indeed correct. I think there was some discussion about the same topic earlier in this thread too.

Kiitos SanDan!

Joo kysymyksiä kyllä varmasti tulee tässä matkan varrella...vastasin viestiin takaisin....
kirjoitellaan ja pidetään yhteyttä! smile.gif
JLW
Hej dear Scandinavians and you all!

Wooooooooohoooooooooooo

WE ARE APPROVED YEEEEESSSSSSSSSSSS

Today i got a mail fron USCUJHGFDS (forget always all those letters) whatever, we got a letter letting us know that since yesterday, we are approved, huh finally!

kicking.gif kicking.gif kicking.gif kicking.gif kicking.gif kicking.gif kicking.gif

SanDan
Wohoo for JLW smile.gif kicking.gif Congrats! star_smile.gif
sereia
Glædelig Jul everyone! energetic.gif
nin
Gott nytt år!
SanDan
Happy New Year everyone! Hyvää uutta vuotta! Gått nytt år! star_smile.gif
snorkies
Hei to all Fellow Scandahuvians!

I'm a Finnish girl who's marrying her American (well Finnish-American by blood;) fiancee next month. We're filing for a K-3 visa. This site and especially you guyses posts have already proved very useful and we hope to share our fun times with visa process here and get and offer advice and support. If anyone's situated in the Puget Sound area, let me know, as that's where my future hubby lives.
Happy New Year To All

(hope I posted this the right way it's a little confusing)
SanDan
Tervetuloa joukkoon smile.gif

Where will you be getting married?
snorkies
Kiitos kiitos. Oikeesti tosi kiva ja kaytannollinen saitti ja mukavan tuntuista sakkia. We're getting married here in Helsinki, mainly due to my mom's need to meddle, but also because K-3 seemed like a good visa option for us. I still have graduate from college this spring before I can go, so it seems like the timing of getting everything organized would work out sweet (fingers crossed). I'm both excited and terrified! Excited 'cos I can't wait to start my life with my love and scared 'cos you know the visa process seems really grueling. I guess that's all normal.
KimS
Hejsan allihopa. Tänkte bara smyga in och säga hej biggrin.gif
Sitter och väntar på min intervju på Amerikanska ambassaden på onsdag...
(Jag har tidigare bara varit inne på forument som gäst, min fästmö (JenK) har fått posta all information och alla frågor biggrin.gif)
JenK
QUOTE(KimS @ Jan 16 2008, 11:38 AM) *
Hejsan allihopa. Tänkte bara smyga in och säga hej biggrin.gif
Sitter och väntar på min intervju på Amerikanska ambassaden på onsdag...
(Jag har tidigare bara varit inne på forument som gäst, min fästmö (JenK) har fått posta all information och alla frågor biggrin.gif)

Honeyyyyyyyyyy I can't read that! blink.gif

Love you so much honey, even though I have no idea what you just posted! It better be nice, wonderful things about me tongue_ss.gifsmile.gif

Jennifer heart.gif
HighwayStar
Hello everybody! I've just joined the forums after having lurked for a long, long time. I am not Scandinavian, but I have my reasons for posting here, and hopefully some of you will be able to help me with my query.

I am an Italian citizien who lived in Finland from February 1996 to July 2001. There I worked at a local university, where I had been appointed as as a lecturer of Italian by the Italian Ministry of Foreign Affairs (my current employer). This means I had a regular residence permit, but other than that I had no official status (the only identity number I have is the one I used for tax purposes), since I was paid by the Italian government.

Now I am engaged to an USC, who is waiting for his divorce to become final. When this happens, we'll file for a K-1. I know I still have a lot of time, but I would like to know if I can apply to the Finnish Oikeusrekisteri for a police clearance certificate, seen as I lived in the country for over five years, and the USCIS requires me to produce such a document for all the countries where I have resided (only Italy and Finland so far). I have already gathered some information via Google, but the doubt still remains. Would any of you resident Finns be able to help me?
SanDan

Welcome aboard Kim and HighwayStar smile.gif

Kim, good luck to your interview on Wednesday star_smile.gif Let us know how it went, ok?

HighwayStar, I don't see why you wouldn't be able to apply for the certificate. You can do it easily online. Please check the following link to the Finnish Legal register center website: http://www.oikeus.fi/oikeusrekisterikeskus/18596.htm That's the English version as I'm not sure how fluent you are in Finnish wink.gif
Stabu
Sanna,

kauan sulla kesti työpaikan saanti USA:ssa ja mitä kautta lopulta sait töitä? Tulin tosiaan maahan 28.11 ja aloitin töiden etsinnän noin 2vk sen jälkeen. Kuvittelin jotenkin että tuplamaisterina töiden saanti olisi toooosi helppoa, mutta näin ei näytä olevan. Mun CV:t on ilmeisesti yhä vääränlaisia, enkä oikeen ole osannut lähettää niitä firmoille, koska en oikeen osaa markkinoida itseäni (mun saattokirjeet on kuulemma surkeita wacko.gif). Tällä hetkellä olen lähettänyt CV:n yhteen firmaan ja viiteen välityspalveluun (yksi noista soitti minulle itse ja sanoi haluavansa CV:ni). Se firma vastasi, ettei ne halua mua, vaikka se paikka oli selkeästi mun koulutustason alapuolella (se oli tarkotettu kauppatieteen kandeille, mutta oli ns. entry levelin paikka aktuaarille, joten hain sinne silti kaup. maisterina). Miten itse menettelit? Onko mitään hyviä vinkkejä? Vaimo on hermona, etten saa ikinä töitä koska olen ollut kohta 2kk "työttömänä" (virallisesti olen yhä opiskelija).
Mr and Mrs Bird
QUOTE(Stabu @ Jan 23 2008, 11:27 AM) *
Sanna,

kauan sulla kesti työpaikan saanti USA:ssa ja mitä kautta lopulta sait töitä? Tulin tosiaan maahan 28.11 ja aloitin töiden etsinnän noin 2vk sen jälkeen. Kuvittelin jotenkin että tuplamaisterina töiden saanti olisi toooosi helppoa, mutta näin ei näytä olevan. Mun CV:t on ilmeisesti yhä vääränlaisia, enkä oikeen ole osannut lähettää niitä firmoille, koska en oikeen osaa markkinoida itseäni (mun saattokirjeet on kuulemma surkeita wacko.gif). Tällä hetkellä olen lähettänyt CV:n yhteen firmaan ja viiteen välityspalveluun (yksi noista soitti minulle itse ja sanoi haluavansa CV:ni). Se firma vastasi, ettei ne halua mua, vaikka se paikka oli selkeästi mun koulutustason alapuolella (se oli tarkotettu kauppatieteen kandeille, mutta oli ns. entry levelin paikka aktuaarille, joten hain sinne silti kaup. maisterina). Miten itse menettelit? Onko mitään hyviä vinkkejä? Vaimo on hermona, etten saa ikinä töitä koska olen ollut kohta 2kk "työttömänä" (virallisesti olen yhä opiskelija).

Even you are from your kind of country can you please type in english. I am from denmark and do not understand any word of what you are saying.
I can't even apply to you

Anette
Mr and Mrs Bird
Sanna,

Finish is not scandinavien
But very close to.
We really do not understand what you are saying lol
Mr and Mrs Bird
QUOTE(Mr and Mrs Bird @ Jan 23 2008, 11:33 AM) *
Sanna,

Finish is not scandinavien
But very close to.
We really do not understand what you are saying lol

Where do finish people belong to in the europe world. I really do wanna know about this.
What language are they talking?

SanDan
Anette, Stabu's question was directed to me and that's why he decided to write in Finnish. I do not believe his intention was to offend anyone. Other Nordic languages have been used in this thread, as well.

Stabu, jospa nyt sitten vastaan englanniksi, ettei muut noin kovasti ärsyynny... It can take a while to find a job so don't give up just yet. You may want to consider joining Monster.com, CareerBuilder.com and other websites that let you post your resume and look for available jobs in your area. Check the local newspapers for job ads (some of them may have websites so the ads could be available online too) and find out if there are companies in your area that match your field of interest. You might be able to apply for jobs directly on those companies' websites. Keep in mind that your first job doesn't need to be super glamorous and it doesn't necessarily have to have anything to do with your education or education level. You need to start with something and if the job isn't quite what you wanted you can still keep looking while making some money. Don't be too picky wink.gif (Minäkään en muuten ole duunissa, joka mitenkään vastais mun koulutusta tai edes intressejä, mutta työkaverit on kivoja ja palkka on OK, joten yli puolitoista vuotta on vierähtänyt yllättävän nopeasti.) Good luck star_smile.gif

Sanna

P.S. Kysy privana lisää, jos haluut kirjottaa vain suomeksi. Ilmeisesti on OK kirjottaa muilla pohjoismaisilla kielillä, mutta ei suomeksi... blink.gif
dropped
Hey på er alla!

A newbie from Sweden. Got engaged on New Year's Eve (after having met my-wife-to-be on my b-day back in '98) and we're in the process of compiling everything for the I-129F and should get that sent out next week.

Wish us luck! good.gif

/Soren
Mr and Mrs Bird
QUOTE(Misty @ Jan 28 2008, 12:58 PM) *
Hey på er alla!

A newbie from Sweden. Got engaged on New Year's Eve (after having met my-wife-to-be on my b-day back in '98) and we're in the process of compiling everything for the I-129F and should get that sent out next week.

Wish us luck! good.gif

/Soren

Hi Soren

I am from Denmark and wanna wish you welcome to this site.
It is a long journey you are started. But if you are doing the paperwork correctly it will be so much easier to go through.
You can get alot of help inhere.

Best og luck to you and your fiance.

Anette good.gif
dropped
Thank you kindly, Anette! smile.gif
SanDan
Welcome aboard Soren smile.gif
KimS
Hej allihopa... Jag har precis fått mitt Visum godkänt biggrin.gif weeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Mr and Mrs Bird
QUOTE(KimS @ Feb 1 2008, 09:23 AM) *
Hej allihopa... Jag har precis fått mitt Visum godkänt biggrin.gif weeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Congratiolation good.gif

Anette
JLW
QUOTE(KimS @ Feb 1 2008, 12:23 PM) *

Congratulations!!! kicking.gif kicking.gif kicking.gif

SanDan
Congrats kicking.gif good.gif
JLW

HELP ! helpsmilie.gif

Somebody knows what would happen to all my documents which are in the famous sealed brown envelope when i am at the port of entrance in USA?

Will they just check it and give it all back to me or will they check it and keep it?

I ask because we plan to marry the first week I arrive, then we want right away to apply for AOS, but some of the original documents which are required for AOS apply
are in that envelope. Ah and i thought the stress part was done huh.gif

SanDan
JLW, they take the envolope from you at your POE and keep it. You don't get the envelope back and since it's sealed you shouldn't open it...
Mr and Mrs Bird
QUOTE(JLW @ Feb 7 2008, 01:59 AM) *
HELP ! helpsmilie.gif

Somebody knows what would happen to all my documents which are in the famous sealed brown envelope when i am at the port of entrance in USA?

Will they just check it and give it all back to me or will they check it and keep it?

I ask because we plan to marry the first week I arrive, then we want right away to apply for AOS, but some of the original documents which are required for AOS apply

Hi

The stress part will first begin now my friend. yes.gif

I really hope you didn't open the envelope.
Yes they will keep your papers at the entrance.

When filing your application for AOS you shall send certified copies of the originals.
By the time you are going to the AOS interview, you will see that they have all the papers from the sealed envelope.
They will keep this forever.

Make sure read the AOS instructions very carefully before filing. Your case can be delayed an awful long time if you are not doing this correctly.
There is alot of help on this website here. So swollow whatever experience you can from other people.

I wish you very good luck with your further visajourney.

Anette rose.gif
JLW
QUOTE(Mr and Mrs Bird @ Feb 7 2008, 08:38 AM) *
HELP ! helpsmilie.gif

Hi

When filing your application for AOS you shall send certified copies of the originals.
By the time you are going to the AOS interview, you will see that they have all the papers from the sealed envelope.

Make sure read the AOS instructions very carefully before filing. Your case can be delayed an awful long time if you are not doing this correctly.
There is alot of help on this website here. So swollow whatever experience you can from other people.

Anette rose.gif

Oh myyyyyyy ! that is very silly of them to keep it all and ask again for the same things, for instance, I am sure there inside must be my divorce certificate from Sweden, all translated and apostilled. Also the medicals must be there too, since i have none of it and the affidavit, all originals and notarized.
Well, it means a new divorce certificate, translate it and notarized it and of course my personbevis... again! just this time i have to ask someone because I am leaving after tomorrow and since i am not Swedish, have no relative, nobody in this country, hence... i have to ask my ex for it... laughing.gif
Have to go through medicals... again, affidavit... again!
All that seems so illogical, really so ilogical, JAG FATTAR INTE!!!!!!!! mad.gif

Anette, thank you for the information.

Mr and Mrs Bird
QUOTE(JLW @ Feb 7 2008, 07:47 AM) *
QUOTE(Mr and Mrs Bird @ Feb 7 2008, 08:38 AM) *
HELP ! helpsmilie.gif

Hi

Anette rose.gif

Oh myyyyyyy ! that is very silly of them to keep it all and ask again for the same things, for instance, I am sure there inside must be my divorce certificate from Sweden, all translated and apostilled. Also the medicals must be there too, since i have none of it and the affidavit, all originals and notarized.
Well, it means a new divorce certificate, translate it and notarized it and of course my personbevis... again! just this time i have to ask someone because I am leaving after tomorrow and since i am not Swedish, have no relative, nobody in this country, hence... i have to ask my ex for it... laughing.gif
Have to go through medicals... again, affidavit... again!
All that seems so illogical, really so ilogical, JAG FATTAR INTE!!!!!!!! mad.gif

Anette, thank you for the information.

You are so welcome.
Do not hesitate to ask more quistions. I have been through all this crap just recently and know how hard it is.
Yes all your things you have given them are in that envelope.
Its just a big repeat.
So please close your eyes and just do it good.gif

Anette rose.gif
snorkies
Hey ya'll!
helpsmilie.gif
Does anyone have any experiences to share about K-3? Erityisesti suomalaset? I'm beginning to wonder if maybe we've made a mistake in getting married here in Finland and not filing for K-1 instead. All info, soothing or otherwise would be very welcome...
Ja jos joku on kayny rokottautumas Helsingin konsulaatin komennuksesta niin mita rokotuksia ne vaativat?

Stabu
QUOTE(snorkies @ Feb 25 2008, 11:41 AM) *
Does anyone have any experiences to share about K-3? Erityisesti suomalaset? I'm beginning to wonder if maybe we've made a mistake in getting married here in Finland and not filing for K-1 instead. All info, soothing or otherwise would be very welcome...

Nääh, en usko. K-1 on keskimäärin 2kk nopeampi kuin K-3 joka on taas keskimäärin 3kk nopeampi kuin CR-1. Tosin imho. ei ole paljoa järkeä hakea K-3 sen jälkeen kun on jo mennyt naimisiin, koska sitten voi samantien oottaa pari kk extraa ja hakea CR-1 visan. Tosin noi on vaan keskiarvoja ja jos pyörittää paperit oikein niin CR-1 voi buustata läpi. Noihin on hyvät neuvot smile.gif. Noh... mää kirjotinki tästä jo sulle tongue.gif.

QUOTE(snorkies @ Feb 25 2008, 11:41 AM) *
Ja jos joku on kayny rokottautumas Helsingin konsulaatin komennuksesta niin mita rokotuksia ne vaativat?

Koska K-1 ja K-3 ei ole ns. pysyviä viisumeja ne ei vaadi mitään rokotuksia Helsingin puolella. Mutta sillon ne saattaa vaatia rokotuksia USA:n puolella kun teet AOS:än. SanDan osaa varmaan auttaa tässä paremmin... Jos taas haet CR-1 niin ne vaatii jo piikkejä. Mää otin muistaaksein 8 piikkiä ennen USA:an muuttoa, mutten oo varma mitä ne vaatii käytännössä. Terveystarkastus Helsingin puolella oli äärimmäisen lepsu. Voin antaa sulle listan noista piikeistä jos löydän sen... Mutta jotta sun viisumi ei viivästyis ni suosittelen et lähdet samantien hakemaan Hep A + B rokotetta, koska sen viimisen piikin voi ottaa vasta 6kk sen ekan jälkeen. Vaikka noissa ohjeissa sanotaan et älä ota rokotteita ennen lääkärintarkastusta niin on parempi vaan ottaa ne ennen lääkäriä suosiolla. Viisuminodotuksesta tulee sitä vittumaisempi mitä kauemmin sitä on odotettu, joten siinä vaiheessa viikkoki ekstraa hiertää hermoja melko pahasti tongue.gif...
SanDan
snorkies, jep hanki se hepatiittirokotus mahdollisimman pian. Muut ehtii kyllä myöhemminkin. Kannattaa myös kaivaa rokotuskortti esiin ja tsekata, mitkä normaalirokotukset (esim. tetanus tai polio) kaipaa boosteria. Jos sulla on vanhat rokotustiedot tallessa, niin säästyt hyvässä lykyssä extrapiikeiltä. Meitsi hoiti rokotukset ajan tasalle jo ennen Jenkkeihin muuttoa ja AOS:ia.

Stabu, missä oot piileskellyt??? Mites töiden haku sujuu? Katotaan, tuleeko suomeksi kirjoittamisesta taas lokaa niskaan...
snorkies
Kiitos vinkeistä good.gif ! Ja vakuutteluista. Aattelin ottaa mahdollisimman monet Suomen päässä kun me asutaan niin maalla (saarella) tuolla Ameriikois ettei siel oo ees oikeeta sairaalaa. Piikin alle käy tie. Sekin viel ja tää on vasta alkua. wacko.gif Yäk. Miten muuten ootte sinne kotiuduttuanne hoitaneet noi sairasvakuutus-hommat? Se on mul ainakin yks juttu mikä ahdistaa, kun on tämmönen Suomen terveydenhuollon hellimä, et mites sitten kun se ei okkaan automaattista että sairaalas saa hoitoo...
Suomessa paistaa kevät aurinko, toivottavasti myös siellä (eli ylt ympäri Amerikan mannerta wink.gif )
Milla
Stabu
Kirjottelen noista rokotuksista ensin ja sitten vastailen muihin kysmiin smile.gif.

Eli ensimmäiseksi, kuten Sanna sanoi, täytyy selvittää mitä piikkejä sulla on. Eli soitat niiden kuntien terveyskeskuksiin joiden alueella oot asunu ja selität et tarvit "rokotuskortin leimoilla ja allekirjoituksilla" (kannattaa pyytää noi jos sitä joskus tarvitaan myöhemmin USA:ssa). Ne siirtää sut mitä luultavammin arkisto-osastolle jossa selität saman. Teet noi jokaiseen asuinkuntaan jossa oot asunu ennen ku tulit täysikäseksi. Esim. koulun terkkarit kerää ton rokotusinfon ylös ja toimittaa eteenpäin terveyskeskuksen arkistoon (ne tekee sen myös sillon vaikka oisit käynyt yksityisen koulun kuten esim. Stainerin). Jos oot käynyt intin (epätodennäköistä mutta mahdollista) soita sotilasläänisi esikuntaan ja pyydät samat asiat. Yhteystiedot löytyy mil.fi osoitteesta. Kolmas kohde, mikäli olet opiskellut yliopiston, on YTHS. Sitä kautta tulee kerättyä rokotuksia joten soitto myös sinne.

Kun olet saanut ton kaiken selville (siis niin että ne on lähettänyt sulle rokotustodisteet kotiin postitse) niin suosittelen, että otat exelin käteen ja katot jokaista tautia vastaan viimeisen rokotuksen minkä sait. Niissä rokotuskorteissa on usein hieroglyyffejä kuten MMR, IPV, dT, DPT, BCG jne. jolloin googlaat ton kirjainyhdistelmän, sieltä yleensä selviää mitä tauteja vastaan sut on rokotettu.

Enimmillään, huom enimmillään, USA:n viranomaiset voi periaatteessa vaatia että sulla on: Mumps, Measels, Rubella, Polio, Tetanus (ja tetanuksen toksinit), Pertussis, Influenza B, Hepatitis A + B, Varicella, Pneumococcal, Human Papillomavirus, Meningococcal ja Tuberculosis. Jos sulla on noi kaikki oot täysin varmasti rokotettu smile.gif. Luultavasti ne ei tarvitse noita kaikkia.

Mulla esim. oli MMR, IPV, DPT, MenACY ja BCG voimassa, jollon multa puuttu: Tetanus (eli jäykkäkouristus), Influenza B, Hepatitis A + B, Varicella (eli vesirokko, jos sulla on ollu se sun ei tarvi välttämättä rokottautua, usein suullinen todistus riittää mut jos lääkäri ei usko sua se voi passittaa sut antigeenitestiin eli ylimääräseen verikokeeseen) ja Pneumococcal. (Human papillomavirus aiheuttaa kohdunkaulan syöpää joten mua ei luonnollisesti ole sitä rokotetta.)

Ne mun piikit tuli siis näin:
Influenza B = 1 piikki
Hep A + B = 3 piikkiä
Tetanus (vanhentunut) = 1 piikki
Varicella (varmuudeksi) = 2 piikkiä
Pneumococcal (varmuudeksi) = 1 piikki
1 + 3 + 1 + 2 + 1 = 8 smile.gif
Ota huomioon että vaikka sun polio olis vanhentunut (kuten mulla oli) niin ne ei luultavasti anna sulle uutta, koska Suomessa sellasia piikkejä ei enää anneta, eikä mun lääkäriä kiinnostanu ollenkaan mun poliorokotteet.

Näin jälkikäteen suosittelen et hankit ainaki Hep A + B ja uusit tetanuksen. Influenza B:tä harkitsisin myös vakavasti. Toi Varicella ja Pneumococcal oli näin jälkikäteen lähes täysin turhia lääkärikäyntejä. Joka tapauksessa sun on selvitettävä rokotteet ennen ku meet hakemaan niihin reseptejä lääkäriltä. Ei auta et meet terveyskeskuslääkärille ja sanot et tarvit rokotteita USA:an koska lääkärit ei 1) tiedä mitä rokotteita USA:an tarvitaan ja 2) eivät yleensä tajua että USA:n rokotusohjelma on maailman kattavin (lue: natsein) jonka vuoksi ne ottaa täällä (imho. turhaan) sellasia piikkejä joita Suomessa ei yleisesti ottaen jaeta tongue.gif.

Sain kaikki rokotukset YTHS:llä. Piikkien yhteishinnaksi tuli jotain 400e eli ei kovin paljoa lopulta, kun ottaa huomioon miten paljon rahaa ja vaivaa näiden papereiden pyörittely maksaa tongue.gif...

Anteeks et tuli pitkä teksti, en jaksanut jäsentää sitä niin että siitä olisi tullut lyhyt...
Stabu
QUOTE(SanDan @ Feb 26 2008, 11:31 AM) *
Meitsi hoiti rokotukset ajan tasalle jo ennen Jenkkeihin muuttoa ja AOS:ia.

Kommentoi noita mun rokotusjuttuja ihan vaan siks etten turhaan pelota toista liikaa sad.gif. Mää kärsin oikeasti pienestä vainoharhasta aina kun asioin viranomaisten kanssa (maasta riippumatta) sad.gif...

QUOTE(SanDan @ Feb 26 2008, 11:31 AM) *
Stabu, missä oot piileskellyt??? Mites töiden haku sujuu? Katotaan, tuleeko suomeksi kirjoittamisesta taas lokaa niskaan...

Mulla ei oo vieläkään konetta sad.gif. Kirjottelen vaimon läppäriltä vähän väliä sitten kun jaksan. Kun saan oman koneen tuun varmaan käymään täällä useammin. Jos mua kaipaa jonkun hätäsen syyn takia ni varmin tapa on pistää privaviestiä joka tulee mun e-mailiin ja kun sen näen ni loggaan tänne smile.gif.

Töiden haku menee melko heikosti sad.gif. Mulla on nyt kaks määräaikasta työtä joiden yhteiskesto on ehkä 2kk ja joita kumpaaki teen kotoa. Eka työ on yhteen kirjaan kappaleen kirjottaminen. Saan siitä vaan 250$ ilman royalteja joten se on aika heikosti, mutta jotain sentään. Mun toinen työ on projekti analyttikkona josta saan 20$/h eli aika heikosti siitäkin mut jotain sentään ja noiden kahden kautta saan vähän työkokemusta USA:sta. Mulle tarjottiin itseasiassa tänään yhtä mahdollista paikkaa kirjanpitäjänä (siitäkin saisin vaan 20$/h sad.gif) ja saan tietää tarkemmin huomenna saanko sitä paikkaa. Koitan jotenki miettiä mitä kautta sais USA:ssa jonkun koulupaperin koska se varmaan auttais (oon kattellu varsinki CFA ja CPA sertifikaatteja). Täällä on aika ulapalla jos työkokemus on Suomesta (ja sitä on vähän) ja jos koulutus on Suomesta (ihan sama miten paljon sitä on, koska näitä ei tunnu kiinnostavan) sad.gif. Oon hakenu töitä tosiaan agressiivisesti viimisen kuukauden. Yhteensä oon hakenu 37. työpaikkaan ja mulla on ollu vasta kaks varsinaista työhaastattelua kummatki temp. agenceihin (noi mun kaks muuta hommaa on tullu sähköpostitse tuttujen ja tuttujen tuttujen kautta). Mun CV:t ja Coverletterit on kirjotettu varmaan kymmenen kertaa uudestaan, jotta ne toimis paremmin näillä työmarkkinoilla wacko.gif...

Jooh, muaki jännää vähän et tuleeko suomeks kirjottamisesta jotain sanomista. Mun puolesta tanskalaiset vois kirjottaa toisilleen tanskaks jos ne niin haluavat tongue.gif. Kirjotan suomeks koska mulla on asiaa suomenkielisille, eikä mua hirveesti huvita selitellä tekemisiäni puolelle maailmalle tongue.gif... tää on niitä harvoja tän foorumin osa-alueita jonne kirjottelen ees jotenki henkilökohtaisuuksia. Muualla pysyn ns. prosessin raamien sisällä tai sitte argumentoin huvikseni...
Stabu
QUOTE(snorkies @ Feb 26 2008, 03:31 PM) *
Miten muuten ootte sinne kotiuduttuanne hoitaneet noi sairasvakuutus-hommat? Se on mul ainakin yks juttu mikä ahdistaa, kun on tämmönen Suomen terveydenhuollon hellimä, et mites sitten kun se ei okkaan automaattista että sairaalas saa hoitoo...

Noi sairasvakuutusjutut on kieltämättä valtava ongelma. USA:n vakuutuslainsäädäntö on mielettömän tiukka, eli tarkottaen sitä, että sillon ku muutat USA:an sulla on oikeus siirtää ittes (ja mahdolliset lapset jne.) sun miehes sairasvakuutuksen alle. Sun miehellä on luultavasti sairasvakuutus mikäli hän on ainakin menettelevässä työpaikassa (eli tienaa sanotaanko yli 10$/tunti). Yleensä noi sairasvakuutukset kattaa n. 75% hoitokuluista, ne loput maksetaan itte. Meillä oli tässä taannoin 400$ hoitokulut ja vakuutus kattoi vähän yli 300$. Kannattaa myös pitää itse huolta siitä, että sulla on aina rahaa pankissa kriisin varalle. Me esim. pidetään n. 10 000$ helposti likvidoitavalla tilillä. USA:ssa on pääasiassa niin pienet verot ja niin hyvät palkat et tollasen summan saa kasaan puolessa vuodessa jos molemmilla on työpaikka ja molemmat aikuisten oikeesti yrittää säästää. Ton jälkeen ei haaverit paljoa pelota. Lisäksi kannattaa hankkia itselleen oma lääkäri ja tehdä sen kanssa joku hoitosopimus tjsp. Kun sellanen on voi mennä suoraan sille hädän tullessa ja siitä säästää suuria summia niin kauan kun voi mennä sinne eikä terveyskeskukseen. Jos mahdollista, älä ikinä astu jalallasi terveyskeskukseen tai sairaalaan. Pelkästään ovesta sisään astuminen maksaa n. 500$. Kaiken pahan lisäksi ne terveyskeskus/sairaalalääkärit on lakipakotteisesti sanottu tarjoavan x, y ja z hoitoa potilaalle tämän laskuun, vaikka sää et sitä itse pyytäis. Esim. me mentiin terveyskeksukseen (ennen ku muutin) joulukuussa 2006 täällä hakemaan yhtä todella simppeliä reseptiä. Terveyskeskuksessa meni joku 4h (se ilta pilalla täysin) ja hoitokuluiksi kerty joku 800$. Suurimman osan ajasta (n. 3 ja puol h) me vaan odotettiin. Sen puol h aikana vaimolta otettiin veri- ja virtsakokeita ja tehtiin raskaustesti, jotain sukupuolitautitestejä ja mitattiin maksa-arvot tjsp. vaikka hänen pieni vaiva ei liittynyt millään tavalla tähän. Me vielä yritettiin sanoa ettei me haluta näitä kokeita mut minkäs teet kun laki määrää. Kaiken lisäks terveyskeskuksen henkilökunnalla ei oo mitään käsitystä niiden hoidon hinnasta koska laskutuksen hoitaa sairaalan laskutuskeskus joka sijaitsee jossain toisessa kaupungissa jne. USA:ssa terveydenhuollon hinnan kysymisestä on tullut peräti tabuu wacko.gif (ja tämän vuoksi mää kyselen sitä joka ikinen kerta kun mulla on siihen mahdollisuus, ihan vaan vittuillakseni, koska mua ärsyttää tämä järjestelmä).

Tosin, jos oot täysin varaton ja meet terveyskeskukseen ni sua ei jätetä hoitamatta. Sut otetaan sisään ja sun kunto stabilisoidaan, eli ts. sua ei jätetä kuolemaan. Jos oot esim. sanotaanko juoppo jolla on maksavaivoja ja joka lyö päänsä seinään niin että kalloon tulee halkeamia tämä viedään terveyskeskukseen ja ne kallon halkeamat hoidetaan kuntoon veronmaksajien kustannuksella niin ettei se kuole. Tosin sille maksalle ei tehdä mitään ja se päästetään sieltä heti pois ja voi sitten kuolla siihen maksatautiinsa vaikka ens kuussa... On myös muita kätsyjä tapoja sairaalan välttämiseks. Esim lastenhankinnassa kannattaa etsiä kätilökeskus, jossa ei ole ollenkaan lääkäreitä vaan pelkkiä kätilöhoitajia. Ne antaa mm. infoa miten voi välttää lähes kaikki keisarinleikkaukset ja muut synnytyskomplikaatiot sekä miten voi saada suht kivuttoman synnytyksen ilman puudutusta. Esim. sairaalassa lasten saanti voi maksaa jopa 50k (tosin tuosta maksaa vakuutus sen 75%) kun taas kätilökeskuksessa se maksaa 5k (josta 75% menee vakuutukseen) (mun vaimo on 4kk raskaana meen ekan lapsen kanssa). Oikeesti, noita lääkärisotkuja voi vältellä tosi pitkälle kun selvittelee noi jutut itse hyvissä ajoin ja varautuu siihen että joskus voi tulla helvetin suuri lasku.

QUOTE(snorkies @ Feb 26 2008, 03:31 PM) *
Suomessa paistaa kevät aurinko, toivottavasti myös siellä (eli ylt ympäri Amerikan mannerta wink.gif )

Kuten allekirjotuksesta näkyy, asun New Hampshiressä, eli täällä on lähes suomen ilmasto. Kesällä on +4 C enemmän keskimäärin ku Suomessa ja talvella +1 C enemmän. Onneks yö ja päivälämpötilat vaihtelee enemmän jonka takia täällä ei oo sellasta ikuista loskasäätä. Täällä on tosin tajuttomasti lunta, kun talviset sademäärät on lähes 3x suomea suuremmat (kesällä sademäärät on yhtä suuret).

Ja anteeksi että oon floodannut tän meen keskustelupalstan sad.gif. Haluun nukkumaan nyt, vastailen taas kun on enemmän ja parempaa aikaa smile.gif...
snorkies
Kiitti Stabu tosi paljon tosta kaikesta infosta! Sä oot mitä ilmeisimmin todella perusteellinen, ominaisuus jota mä yritän tätä viisumiprosessia varten kultivoida.
Me olla molemmat aikamoisia huithapeleita ja taivaanrannan maalareita että olen aika hermot verillä että miten tässä käy...Uusimmat kauhun aiheet tulivat kun hengailin tuolla yleisillä K-3 foorumeilla ja huomasin että ilmeisesti kukaan ei oo semmosta saanu puoleen vuoteen koska USCIS aikoo ehkä lopettaa koko viisumin, mut ei ole vielä virallisesti ilmoittanut asiasta! Me oltiin ajateltu hakea sitä ja sitten tilapäistä työlupaa kunnes AOS ois tullut läpi koska me aateltiin että sitten saadaan olla yhdessä ja mennä naimisiin suomessa. Mut hitot.

Eli nyt ollaan pakostakin hakemassa tota CR-1stä. Ja siitä sitten uusin kauhunaihe johon en löytänyt vastausta tuolta. (Sori et mä koko ajan kyselen kaikkee varmaan ihan tyhmiä) Miten te todistitte vaimon kanssa että teillä on "bonafide marriage" kun kaikkiin noihiin todisteisiin vaadittais että asutaan saman katon alla ja siksihän sitä viisumia ollaan hakemassa!?! Aikamoinen catch-22.

Ja onneks olkoon, kun teille tulee vauva! laughing.gif Siitähän tässä kaikessa on lopulta kysymys. Tietty asiaa auttais jos sais joskus asua saman katon alla. wink.gif Meidän kavereista melkein kaikki on synnyttäny kätilön kanssa ja viel kotona, kun me asutaan semmosella ihme hippisaarella (tai siis mies asuu nyt ja sormet ristissä ehkä mäkin joskus), ja hyvin ne on menneet kaikki. Kuulemma tulee nätimpiä vauvoja kun saavat syntyä rauhakseen. wink.gif Onnee, vauvat on parasta maailmassa (in my humble opinion).

Kyllä toi työhommakin varmasti järjestyy, koska vaikka se tuntuu nyt tosi turhauttavalta, niin se on usein silleen että toiseen maan työnhakukulttuurin oppii hakemalla. Se on suomalaisille vaikeeta kun pitäis kauheesti kehua itteään yms. Huomasin kun muutin Englantiin. Alkuun tuli pelkkää ei oota, mut kun homman oppi oli valinnan varaakin. Häntä pystyyn, unelmien työpaikat odottaa varmasti!

SanDan
Oho no jopas tänne oli ilmestynyt paljon tekstiä! Kiva kiva, että on kerrankin jotain lukemista wink.gif

snorkies, lisään vielä tohon rokotuskeskusteluun, että kyllä ne sitten lääkärintarkatuksessa vielä tsekkaa, onko sulla kaikki tarpeelliset rokotukset. Stabu sanoi, että poliorokotteita ei enää Suomessa anneta, mutta mullepa annettiin lääkärintarkastuksen jälkeen siellä lääkäriasemalla polioboosteri. Mun ei myöskään tarvinnut soitella mihinkään rokotustietojen perässä, koska rokotuskortti oli lukioajalta vielä tallessa ja siihen oli silloin kopioitu aikaisempien rokotuskorttienkin tiedot. Ainoot piikit, jotka otin oli se hepatiittirokotus, polioboosteri ja jäykkäkouristusboosteri (tetanus). Muut tarvittavat rokotteet oli voimassa. Esim. influenssarokote ei ollut tarpeellinen kun täällä Jenkkien päässä ei mun AOS:in aikaan ollut influenssasesonki. AOS:in jälkeen rokotustietoja ei oo missään edes kyselty. Vinkkinä vaan, että jos joudut täällä päässä tekemään AOS:in niin kannattaa pyytää lääkäriä tai terveyskeskuksen tyyppejä kopioimaan sun rokotustiedot kansainväliselle rokotuskortille. Se kortti oli mulle erittäin hyödyllinen täällä, kun piti hankkia rokotustodistus civil surgeonilta.

Meillä on sairaus- ja hammashoitovakuutus mun miehen työn kautta, koska mun työpaikan sairausvakuutus on huomattavasti kalliimpi. Yleensä firmoilla on vakinaisille työntekijöille olemassa mahdollisuus sairausvakuutuksen hankkimiseen työpaikan kautta. Benefits vaihtelee työpaikasta ja niiden valitsemasta ohjelmasta riippuen ja eri hintaisia vaihtoehtoja on yleensä muutama. Jotkut firmat myös hoitaa sairausvakuutusasiat työntekijöidensä puolesta. Meillä kaikilla ei valitettavasti ole varaa pitää kymppitonnia tilillä huonoja päiviä varten tongue.gif Älä snorkies turhaan pelästy, kyllä täällä aina pärjää ja vakuutuksen saa varmasti järkättyä jotakin kautta wink.gif

Stabu, joo oon ihan samaa mieltä tästä kieliasiasta. Johan se on edellisissä kirjoituksissa todettu, että kaikkien pitäis saada kirjottaa omalla äidinkielellään. Musta ois ihan hauska tavata esim. tanskaa tai vaikka islantia tongue.gif En kyl ymmärrä, miksi oot niin masentunut sun tuntipalkasta! Ehkä siellä itärannikolla on sitten ihan eri palkkataso kun täällä lännemmässä. Meitsi kirmailis iso hymy naamalla ympäri korttelia, jos saisin $20.00 tunnissa smile.gif Siellä eläminen on tosin kalliimpaa. Toivottavasti löydät jonkun vakkariduunin mahd pian. Niin kuin jo aikaisemmin totesin, niin älä masennu vielä. Noista väliaikaisista töistä saa ihan hyvää kokemusta.

Täällä Utahissa paistaa vaihteeksi aurinko oikein mukavasti ja ulkona on jo huomattavasti keväisempää. Talvimyrskyt on piiskanneet meikäläisiä niin kovasti, että ihan kiva kun saa välillä vähän hengähtää. Mihinkäs megamaalle snorkies oikein on muuttamassa???

T. Sanna

Stabu
QUOTE(snorkies @ Feb 27 2008, 09:30 AM) *
Me olla molemmat aikamoisia huithapeleita ja taivaanrannan maalareita että olen aika hermot verillä että miten tässä käy...Uusimmat kauhun aiheet tulivat kun hengailin tuolla yleisillä K-3 foorumeilla ja huomasin että ilmeisesti kukaan ei oo semmosta saanu puoleen vuoteen koska USCIS aikoo ehkä lopettaa koko viisumin, mut ei ole vielä virallisesti ilmoittanut asiasta! Me oltiin ajateltu hakea sitä ja sitten tilapäistä työlupaa kunnes AOS ois tullut läpi koska me aateltiin että sitten saadaan olla yhdessä ja mennä naimisiin suomessa. Mut hitot.

Ömh, siis ootteko te nyt naimisissa vai ettekö te oo? Muista täyttää toi timeline jossain välissä. Siitä on oikeesti hirveesti apua muille jotka yrittää auttaa sua. Sillon kun mitään timelineä ei ole niin tämä auttaminen jää usein hyvin epämääräiseksi, pahoin pelkään sad.gif.

Eli nyt ollaan pakostakin hakemassa tota CR-1stä. Ja siitä sitten uusin kauhunaihe johon en löytänyt vastausta tuolta. (Sori et mä koko ajan kyselen kaikkee varmaan ihan tyhmiä) Miten te todistitte vaimon kanssa että teillä on "bonafide marriage" kun kaikkiin noihiin todisteisiin vaadittais että asutaan saman katon alla ja siksihän sitä viisumia ollaan hakemassa!?! Aikamoinen catch-22.

CR-1 haettaessa bonafide marriage tarkottaa hakuprosessin aikana (eli paperit sisällä USCIS:ille) sitä, että kolme USA:n kansalaista kirjottaa sulle kirjeen jossa ne sanoo että joo, te ootte naimisissa ihan omasta vapaasta tahdosta. Ton bonafide jutun voi todistaa tolloin monella muullakin tavalla, mut ylivoimaisesti helpoin on se, että lähetätte kolme kirjettä sen mukana. Noista kirjeistä on ohjeet CR-1 infossa. Meen kolme kirjettä oli yhdeltä meen yhteiseltä kaverilta, toinen vaimon siskolta ja kolmas kai vaimon siskon kaverilta. Niissä kirjeissä ei ollu muuta kun et x ja y on tavannut monesti ja allekirjotus. Eli ne oli siis toooosi lyhkäsiä raapustuksia. Niiden kirjeiden on pakko olla USA:n kansalaisilta, eikä niistä ykskään saa olla sun mieheltä.

Haastatteluvaiheessa on hyvä olla muitakin todisteita. Noista todisteista on keskusteltu (mun ja Sannan välillä, ennen mun haastattelua) tässä threadissa aiemmin. Joitain sellasia on mm. e-mailit, tavalliset kirjeet, sormusten kuitit, valokuvat (etenki häävalokuvat), vanhat lentoliput, passien leimat jne. Meillä oli siten aika vahvat todistusaineistot, koska me oltiin lennetty tätä Suomi-USA väliä 13 kertaa ennen kun mää lopulta muutin USA:an.

Noin kaiken kaikkiaan tuota bonafide marriagea ei kannata pelätä liikaa, koska se on tarkotettu mm. postimyyntivaimojen ja sopimusavioliittojen seulontaan. Lähes kaikki mun tuntemat bonafide marriage ongelmat johtuu siitä, että nainen tulee tietyistä köyhistä itäeuroopanmaista (kuten venäjä, ukraina, romania tai bulgaaria) tai vaihtoehtosesti tietyistä itä-aasian maista (kuten kiina tai taimaa). Muita ongelmia tulee jos asuu joissain pohjois-afrikan tai lähi-idän muslimimaissa, mutta noihin maihin viisumien saanti on muutenki niin hankalaa, ettei kannata vaivata päätään noilla ajatuksilla tongue.gif.

Se on suomalaisille vaikeeta kun pitäis kauheesti kehua itteään yms. Huomasin kun muutin Englantiin. Alkuun tuli pelkkää ei oota, mut kun homman oppi oli valinnan varaakin.

Jup, tuo on tosi vaikeeta mulle ja suomenruotsalaisena en ole vältsisti ees niin ujo ja vaatimaton kun suurin osa suomalaisista. On kieltämättä ärsyttävää et paikalliset tuntuu aina kehuvan itteään maasta taivaaseen varsinki CV:ssään.
Stabu
QUOTE(SanDan @ Feb 27 2008, 09:31 AM) *
Musta ois ihan hauska tavata esim. tanskaa tai vaikka islantia tongue.gif

Hih, tanskaa on vielä onneks helppo ymmärtää. Islanti on jo niin kaukana ruotsista et on aivan pakko käyttää sanakirjaa tongue.gif... Tosin kyllä kirjoitettua/puhuttua islantia ymmärtää jotenkuten, mutta varsin vaikeaa se kyllä on wacko.gif. Ei silti, ei mua haittais jos joku islanniks alkais kirjotteleen smile.gif.

En kyl ymmärrä, miksi oot niin masentunut sun tuntipalkasta! Ehkä siellä itärannikolla on sitten ihan eri palkkataso kun täällä lännemmässä. Meitsi kirmailis iso hymy naamalla ympäri korttelia, jos saisin $20.00 tunnissa smile.gif Siellä eläminen on tosin kalliimpaa. Toivottavasti löydät jonkun vakkariduunin mahd pian. Niin kuin jo aikaisemmin totesin, niin älä masennu vielä. Noista väliaikaisista töistä saa ihan hyvää kokemusta.

Tällä hetkellä mun vaimo tienaa lähes 20/h ja me eletään täysin hänen tulojen varassa. Hänen bruttopalkastaan tosin puolet menee säästöön joka kuukausi, joten ei siinä mitään. Ongelma vaan on, et vaimo jää kohta kokonaan pois töistä eli musta tulee ainut elättäjä. Samaan aikaan me joudutaan muuttamaan tästä halvasta vuokra-asunnosta (375$ per kk) kalliimpaan asuntoon (hinta on n. 800$ per kk), joten olis hyvä jos meen elintaso ei romahtais ihan nollille (tai lähinnä me ei voitais säästää yhtä paljon kun nyt). Tää nykynen vuokra-asunto on siks halpa koska meen oma on vaan tää huone, suihku ja keittiö on yhteisiä. Mut tänne ei voi ottaa pientä lasta eikä koiraa sad.gif... Tämän takia on tärkeää, että mä saan suht. korkeapalkkaisen pysyvän työpaikan. Mun tavote ois 25/h, mut tyydyn kyllä 15/h tarvittaessa. En saanu muuten tätäkään työtä josta eilen puhuin. Huomenna koitan muita tahoja sad.gif...

Mihinkäs megamaalle snorkies oikein on muuttamassa???

Mulla tulee "hippisaaresta joka on keskellä ei mitään" lähinnä mieleen Californian tai Oregonin saaristo tongue.gif. Tietysti Florida, Virginia tai läheinen Massachuvittumikäsana ois kans sellasia paikkoja jotka olis 1) keskellä ei mitään, 2) jossa olis hippejä ja 3) jossa olis saaria. Tiedä häntä, varsin epämääräinen kuvaus tongue.gif...
SanDan
Vitsit, multa tais Stabu mennä ihan ohi toi teidän vauvauutinen tuolla kirjoitusten lomassa???? Onneksi olkoon smile.gif kicking.gif Nopeaa toimintaa wink.gif
snorkies
Hei taas! Mä en osaa käyttää tota siistii quote-asiaa, jolla saa lainattua muiden juttuja omaan postiin. Mä oon semisti käsi tämmösis hommis. Enkä myöskään osaa postaa tota timelinii signatureen. Nolla ATK:n kurssia läpäistynä ja valmistua pitäis tänä kesänä... whistling.gif
Mutta naimisissa siis ollaan, jo kolmatta viikkoa. Tosin mies lähti jo viidentenä aviopäivänä takaisin kotiin kun sen loma loppu. Et ei oo kauheen hyvää käsitystä tosta avioliiton auvoisasta arjesta.
Miten Sanna, oliks teidän häissä sunkin sukua ja kavereita paikalla, vai vaan miehen? Mulle se oli yks syy että halusin täällä naimisiin, kun oon ainoo lapsi ja kavereidenkin halusin osallistuvan juhlaan, ennen kun sit hylkään ne tänne.
Mä muutan siis Washingtonin osavaltioon, ihan Kanadan rajalle. Saarella asuu 2000 ihmistä ympäri vuoden, koko saariryhmässä n. 14 000. Lautalla mennään, vähän niinku Turun saaristossa. Siellon tyyliin kaks kauppaa kaks baarii, ja jonkin verran turistipalveluita kuten ravintoloita ja rihkamakauppoja. Tosi vasemmalla, ja osavaltion suurin vapaaehtoistumisaste. Kaunista on kun paratiisissa eikä kukaan lukitse ovia, tai autoja, tai ota edes avaimia virtalukosta. Kaikki tuntee toisensa ja mitään ei koskaan tapahdu.
Minkälaista teidän uusilla kotikonnuilla on? New Hampshire on tuttu lähinnä kirjallisuudesta, mut Utahin Yliopistoon olin joskus hakemassa maisteriohjelmaan. Ainoo vaan et mies sano et sen kuolleen ruumiin yli. Ihme nurkkakuntanen tyyppi wink.gif.
Kiitos viel tosi paljon noista rokotusinfoista molemmille. Sain jo korttini keskusmestasta ja viikon päästä alkaa piikitys. crying.gif

Nyt mä yritän selvittää ton timeline-asian. Vaikka ei siinä kyllä mitään muuta lue kun että naimisiin päästiin.
Ai niin kiitti viel erikseen Stabu siit kolme kirjettä takaa bona fide marriagen wink.gif -ihmeesti helpotti ahdistus ja mies ei ollut tuota tietoa onkinut pakettiinsa. Sillä oli vaan photot ja vihkitodistukset ja sormuskuitteja. Paitsi hahah luin et miten paljon sä olit maksanut sormuksista ja meidän saldo ei oo yhtään niin vakuuttava. Muutenkin toi Sannan sulle jakama info todisteista helpottaa mun kansion kokoomista.

Hyviä öitä, tai siis päiviä siellä!

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2008 Invision Power Services, Inc.