Kirjottelen noista rokotuksista ensin ja sitten vastailen muihin kysmiin

.
Eli ensimmäiseksi, kuten Sanna sanoi, täytyy selvittää mitä piikkejä sulla on. Eli soitat niiden kuntien terveyskeskuksiin joiden alueella oot asunu ja selität et tarvit "rokotuskortin leimoilla ja allekirjoituksilla" (kannattaa pyytää noi jos sitä joskus tarvitaan myöhemmin USA:ssa). Ne siirtää sut mitä luultavammin arkisto-osastolle jossa selität saman. Teet noi jokaiseen asuinkuntaan jossa oot asunu ennen ku tulit täysikäseksi. Esim. koulun terkkarit kerää ton rokotusinfon ylös ja toimittaa eteenpäin terveyskeskuksen arkistoon (ne tekee sen myös sillon vaikka oisit käynyt yksityisen koulun kuten esim. Stainerin). Jos oot käynyt intin (epätodennäköistä mutta mahdollista) soita sotilasläänisi esikuntaan ja pyydät samat asiat. Yhteystiedot löytyy mil.fi osoitteesta. Kolmas kohde, mikäli olet opiskellut yliopiston, on YTHS. Sitä kautta tulee kerättyä rokotuksia joten soitto myös sinne.
Kun olet saanut ton kaiken selville (siis niin että ne on lähettänyt sulle rokotustodisteet kotiin postitse) niin suosittelen, että otat exelin käteen ja katot jokaista tautia vastaan viimeisen rokotuksen minkä sait. Niissä rokotuskorteissa on usein hieroglyyffejä kuten MMR, IPV, dT, DPT, BCG jne. jolloin googlaat ton kirjainyhdistelmän, sieltä yleensä selviää mitä tauteja vastaan sut on rokotettu.
Enimmillään, huom enimmillään, USA:n viranomaiset voi periaatteessa vaatia että sulla on: Mumps, Measels, Rubella, Polio, Tetanus (ja tetanuksen toksinit), Pertussis, Influenza B, Hepatitis A + B, Varicella, Pneumococcal, Human Papillomavirus, Meningococcal ja Tuberculosis. Jos sulla on noi kaikki oot täysin varmasti rokotettu

. Luultavasti ne ei tarvitse noita kaikkia.
Mulla esim. oli MMR, IPV, DPT, MenACY ja BCG voimassa, jollon multa puuttu: Tetanus (eli jäykkäkouristus), Influenza B, Hepatitis A + B, Varicella (eli vesirokko, jos sulla on ollu se sun ei tarvi välttämättä rokottautua, usein suullinen todistus riittää mut jos lääkäri ei usko sua se voi passittaa sut antigeenitestiin eli ylimääräseen verikokeeseen) ja Pneumococcal. (Human papillomavirus aiheuttaa kohdunkaulan syöpää joten mua ei luonnollisesti ole sitä rokotetta.)
Ne mun piikit tuli siis näin:
Influenza B = 1 piikki
Hep A + B = 3 piikkiä
Tetanus (vanhentunut) = 1 piikki
Varicella (varmuudeksi) = 2 piikkiä
Pneumococcal (varmuudeksi) = 1 piikki
1 + 3 + 1 + 2 + 1 = 8

Ota huomioon että vaikka sun polio olis vanhentunut (kuten mulla oli) niin ne ei luultavasti anna sulle uutta, koska Suomessa sellasia piikkejä ei enää anneta, eikä mun lääkäriä kiinnostanu ollenkaan mun poliorokotteet.
Näin jälkikäteen suosittelen et hankit ainaki Hep A + B ja uusit tetanuksen. Influenza B:tä harkitsisin myös vakavasti. Toi Varicella ja Pneumococcal oli näin jälkikäteen lähes täysin turhia lääkärikäyntejä. Joka tapauksessa sun on selvitettävä rokotteet ennen ku meet hakemaan niihin reseptejä lääkäriltä. Ei auta et meet terveyskeskuslääkärille ja sanot et tarvit rokotteita USA:an koska lääkärit ei 1) tiedä mitä rokotteita USA:an tarvitaan ja 2) eivät yleensä tajua että USA:n rokotusohjelma on maailman kattavin (lue: natsein) jonka vuoksi ne ottaa täällä (imho. turhaan) sellasia piikkejä joita Suomessa ei yleisesti ottaen jaeta

.
Sain kaikki rokotukset YTHS:llä. Piikkien yhteishinnaksi tuli jotain 400e eli ei kovin paljoa lopulta, kun ottaa huomioon miten paljon rahaa ja vaivaa näiden papereiden pyörittely maksaa

...
Anteeks et tuli pitkä teksti, en jaksanut jäsentää sitä niin että siitä olisi tullut lyhyt...