Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Scandinavians
VisaJourney.com > General Discussion Area > Regional Discussion > Europe & Eurasia (except the UK and Russia)

Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Mr and Mrs Bird
QUOTE(SanDan @ Oct 14 2007, 12:13 AM) *
QUOTE(Logres @ Oct 10 2007, 07:44 PM) *
I didn't think that Finland was in Scananavia............

And this is a problem for you because...??? I don't see how your comment is relevant. I could have started this thread for people from the Nordic countries but Scandinavia is a more familiar word for many people. Anyone from Finland, Sweden, Norway, Denmark and Iceland is more than welcome to come and join the discussion in either English or any of the native languages spoken in those 5 countries. I figured it'd be nice to have a "meeting place" for people from the Nordic countries, their (future) spouses and perhaps a few visitors, as well.

Ofcause Finland is welcome here. good.gif I actually am proud that so many Nordic people is in here anyway. Bad comments is always around SanDan.
Luciana
QUOTE(Mr and Mrs Bird @ Oct 14 2007, 05:51 PM) *
QUOTE(SanDan @ Oct 14 2007, 12:13 AM) *
QUOTE(Logres @ Oct 10 2007, 07:44 PM) *
I didn't think that Finland was in Scananavia............

And this is a problem for you because...??? I don't see how your comment is relevant. I could have started this thread for people from the Nordic countries but Scandinavia is a more familiar word for many people. Anyone from Finland, Sweden, Norway, Denmark and Iceland is more than welcome to come and join the discussion in either English or any of the native languages spoken in those 5 countries. I figured it'd be nice to have a "meeting place" for people from the Nordic countries, their (future) spouses and perhaps a few visitors, as well.

Ofcause Finland is welcome here. good.gif I actually am proud that so many Nordic people is in here anyway. Bad comments is always around SanDan.

Indeed!

Besides me as most here, came to this forum searching for advice and help or to give in case we know some information. But not to argue about nationalities. I live in Sweden and is amazing to see the good communication and neighboring there is between all the Nordic countries.
I thank you all, for admitting me as Swiss in the Scandinavian forum.

Now regarding the PC police certificate:
I was told in another forum that it is optional for the K1 visa (which is the one I am dealing with now) but when I make the next step after the marriage, then IT will be asked and this time wont be optional.
If it is optional (and somebody corrects me if it is not for the K1) Then i will present the Swedish PC, which is so easy to get through internet, I got it already. Well then... I think i should begin planning a trip to Mexico next year after marry, to visit relatives and friends and... to get that famous or infamous PC!

Saludos amigos!

Luciana
SanDan
Luciana,

having the police certificate(s) at the time of your K1 interview was a requirement when I had my interview. Since the Mexican police certificate appears to be hard or impossible (?) to obtain I would suggest contacting the consulate you will be going through to get a definite answer as to whether it's needed or not.

And Swiss or not, you live in Sweden. Welcome aboard wink.gif

Johnnie Oz
Yo Scandos and Nordos...

Our online case status was updated yday...i.e. we were "touched". And NOT b/c of a RFE call or an NOA1 being sent out.

i just wanna girlwerewolf2xn.gif

This could be it...

lycka till, viel gluck, bonne chance, onnea matkaan....
Mr and Mrs Bird
QUOTE(Johnnie Oz @ Oct 19 2007, 06:10 AM) *
Yo Scandos and Nordos...

Our online case status was updated yday...i.e. we were "touched". And NOT b/c of a RFE call or an NOA1 being sent out.

i just wanna girlwerewolf2xn.gif

This could be it...

lycka till, viel gluck, bonne chance, onnea matkaan....

I am a kind of nervous these days. My AOS interview is this tuesday Oct 23 ohmy.gif
Stabu
Sanna,

mulla on haastattelu 31pv tätä kuuta, voitko kertoa paljon todisteita sinne tarvii ottaa mukaan suhteesta? Aattelin ottaa mukaan ainoastaan häätodistuksen ja 33 kuvaa miestä (3wee ajalta) joista ehkä 1/3 osa on hääkuvia. Riittääkö se, vai tarviiko (ja kannattaako?) mun tulostaa isoja nippuja sähköpostia? En hirveen mielelläni antaisi viranomaisille meidän henkilökohtaisia viestejä edes vilkaistavaksi wacko.gif. Puhelinlasku on aika usein niin pieni etten oikeen ole varma sen hyödystä...
SanDan
Anette, good luck to your interview! I'm sure you'll pass with flying colors star_smile.gif Let us know how everything went.

Stabu, mun haastattelussa se haastattelija oli kiinnostunut lähinnä valokuvista. Se jopa kyseli niistä yhtä sun toista. Niin että ota vaan kasa kuvia messiin ja mielellään sekä Suomessa että NH:ssa otettuja. Niillä on kyllä siellä kaikki teidän hakemuksen mukana lähetetyt todisteet, mutta jos sulla on esmes boarding passeja/kopioita lentolippujen kuiteista tai matkasuunnitelmista, meilejä ja se puhelinlasku niin hyvä. Ja vihkitodistus ois tietty jees kuten myös esim. kopiot sormusten ja hääpuvun kuiteista. Ja sit jos teillä on vaikka häälahjojen mukana saatuja kortteja tai muuta postia, jossa näkyy molempien nimi. Onko teillä yhteistä pankkitiliä tai näkyykö veropapereissa molempien nimet? Kaikki viralliset paprut, joissa näkyy teidän molempien nimet on varmaankin hyviä todistuskappaleita. Teidät molemmat teidän yhdessäolon aikana tunteneiltä ihmisiltä vois kanssa pyytää kirjettä tms. Tossa nyt oli ainakin muutama idea. Mitä todistusaineistoa te laitoitte hakemuksen mukaan? Jos laitoitte hakemuksen mukana ison kasan todisteita messiin niin älä turhaan hikoile ittees nestehukan partaalle. On kuitenkin parempi olla ylivarustautunut kuin ajatella, että haastattelu on helppo nakki. Kunhan toimitat konsulaattiin kaikki niiden pyytämät paprut niin good.gif Kovasti onnea vaan sun Halloweenhaastatteluun! Riipusta sitten raporttia haastattelun jälkeen. Missäs oot muuten piileskellyt?

Sanna
Stabu
QUOTE(SanDan @ Oct 22 2007, 10:55 AM) *
Stabu, mun haastattelussa se haastattelija oli kiinnostunut lähinnä valokuvista. Se jopa kyseli niistä yhtä sun toista. Niin että ota vaan kasa kuvia messiin ja mielellään sekä Suomessa että NH:ssa otettuja.

No, mulla on lähinnä valokuvia. Laskin ni niitä on 34 joista 11 on hääkuvia. Ne kuvat on otettu Suomessa, NH:ssa, Kansasissa ja Coloradossa eli vaihtuvuutta niissä kyllä on smile.gif. Mukana on myös yksi mun perheestä otettu kuva sekä yksi kuva Rochellen veljenpojista ja yksi kuva Rochellen kavereista. Kyllä niistä kuvista pystyn kertomaan aika paljon kun ne on nyt kronologisessa järjestyksessä ja tiedän missä mikin on otettu.

Niillä on kyllä siellä kaikki teidän hakemuksen mukana lähetetyt todisteet,

...eli toisin sanoen niillä ei ole mitään todisteita meistä sad.gif. Me lähetettiin hakemuksen mukana ainoastaan kolme alle a4 kokosta kirjettä, siinä se.

mutta jos sulla on esmes boarding passeja/kopioita lentolippujen kuiteista tai matkasuunnitelmista,

Oon onnistuneesti heittänyt kaikki boarding passit, lentolippujen kopiot, matkavakuutuslaput ym. pois mutta mun passissa on kyllä viis leimaa USA:sta eli voin todistaa että olen käynyt maassa ainakin viidesti viimeisen 3wee aikana. Toivottavasti siitä on edes jotain apua wacko.gif?

meilejä ja se puhelinlasku niin hyvä.

Meilejä mulla on tallessa n. 550 sivua mutta niissä on aika paljon (sanotaan jopa pääosin) sellaista materiaalia jota en kyllä konsulaatille näyttäisi (jossa kritisoidaan mm. USA:n nykyhallintoa ja huumeiden vastaista sotaa ja tuollasta) sad.gif. Oon miettiny et jos koitan sieltä loppupäästä alkaa läpikäymään sitä niin voin saada sieltä ehkä 30-sivua purettua suht. helposti sellasta materiaalia jossa puhutaan tyyliin taloista, perheestä, lemmikeistä ja tollasista asioista...

Ja vihkitodistus ois tietty jees kuten myös esim. kopiot sormusten ja hääpuvun kuiteista. Ja sit jos teillä on vaikka häälahjojen mukana saatuja kortteja tai muuta postia, jossa näkyy molempien nimi.

Vihkitodistus meillä kyllä on smile.gif. Valitettavasti mun tapana on ollut heittää kaikki pois jos olen epävarma tarvitaanko kyseistä lappua tulevaisuudessa. Eli toisin sanoen, mulla ei ole oikein minkäänlaisia lappuja sad.gif. Sormuksen kuittikopiot mulla on tallella, joten ne vois ottaa mukaan... Meen sormukset makso yhteensä yli 3000e joten niistä luulis olevan hyötyä. Me ei saatu häälahjaksi kun vähän rahaa kun meistä ei kumpikaan kuulu kirkkoon ni häät oli pienet ja ne pidettiin maistraatissa. Me ollaan saatu yksi hääkutsu joka on osoitettu meille molemmille mutta mä oon heittänyt senkin pois cray5ol.gif.

Onko teillä yhteistä pankkitiliä tai näkyykö veropapereissa molempien nimet?

Meillä ei ole yhteisiä pankkitilejä sad.gif. Mun verolapuissa ei lue kun mun nimi ja Rochellen verolapuissa lukee tiettävästi se, että mää olen olemassa, mutta mun tulot ei vaikuta pennin vertaa Rochellen verotukseen sad.gif.

Kaikki viralliset paprut, joissa näkyy teidän molempien nimet on varmaankin hyviä todistuskappaleita.

Valitettavasti näitä virallisia papruja ei ole sad.gif.

Teidät molemmat teidän yhdessäolon aikana tunteneiltä ihmisiltä vois kanssa pyytää kirjettä tms.

Noita ei kyllä ehdi saamaan enää kun haastattelu on 8pv päästä. Tosin meen todistusaineisto koostu ainoastaan kolmesta kirjeestä, joten niitä kirjeitä on kai tarpeeksi? Muuta ei sitten olekaan sad.gif.

On kuitenkin parempi olla ylivarustautunut kuin ajatella, että haastattelu on helppo nakki. Kunhan toimitat konsulaattiin kaikki niiden pyytämät paprut niin good.gif Kovasti onnea vaan sun Halloweenhaastatteluun! Riipusta sitten raporttia haastattelun jälkeen.

Jooh, mä aloin jostain syystä kuvitella et haastattelussa ei ois mitään pulmia mut tosiaan parempi olla varautunu. Olis hyvä jos omiin luonteenpiirteisiin kuuluis kaiken säästäminen, mut valitettavasti mun luonteenpiirteisiin kuuluu kaiken (mahdollisesti tarpeettoman) pois heittäminen sad.gif. Tämä on nyt vähän ongelmallista kun kerrankin niistä lapuista olis hyötyä sad.gif.

Missäs oot muuten piileskellyt?

Oon ollu poissa VJ:stä koska LaL sensuroi mun yhden offtopic postauksen. Se postaus sisälsi kaksi vitsiä tekopyhistä ihmisistä (toinen kerto papista ja toinen poliittisesta korrektivisuudesta) sekä vähän sarkasmia maamiinoista ja Molotov koktaileista. Se viesti oli kaikin puolin kesy ja ystävällinen verrattuna suurimpaan osaan niistä viesteistä joita tuolla offtopic osiossa viljellään (sielä mm. haukutaan ja vittuillaan toisille jatkuvasti, eikä mun viesti tehnyt kumpaakaan). Noh, se viesti kuitenkin poistettiin suoraan (sitä ei edes editoitu tai mua vaan henk. koht. varotettu!) ja mulle ei kerrottu miksi se poistettiin (sanottiin vaan että se poistettiin), eli mulla ei oo tänä päivänäkään mitään aavistusta siitä mikä siinä mun viestissä oli niin väärin sad.gif. Ton perusteella oon todennu, etten ilmeisesti saa postata mitään offtopic osioon tai vast. mikä saattaa tangeerata hiukankin jotain muuta kuin viisumiasioita (en tiedä itse edes mitä). Se mikä mua erityisesti ärsyttää tässä kohtelussa on se, että oon pitänyt käytännössä yksin pystyssä kahta IR-1/CR-1 threadia, jotka auttaa ihmisiä Timeliniensä kartoituksessa. Tämän lisäksi vastailin lähes päivittäin yksityisviesteihin jotka koski timelineä ja muutenkin koitin olla kaikille kiva ja ystävällinen sad.gif. Ja silti mua sensuroidaan pienestä, eikä edes kerrota miksi, jonka vuoksi mulla ei edes ole käsitystä siitä mitä tein väärin wacko.gif! Tän vuoksi en oo ollu VJ:ssä ja harkitsin kokonaan poistumista. Tulin sitten lopulta takaisin kun mua pyydettiin takaisin niissä Threadeissa joita päivitin, sekä sain tulvan privaviestejä. Lisäksi oon luvannu kertoa yhdelle Suomalaiselle lääkärintarkastuksesta ja on mahdotonta pistää privaviestiä ellei kirjaudu sisään.

cartaverde
Pidan peukut ylhaalla sulle stabu ens viikoksi.

Joo postita lisatietoja sita mukaa kun on ensi viikosta.

Saa nahda missa tai mita kautta ma paasen tai joudun kaymaan noi lapi. Eli jos k3 mukaan ni Hell, jos noi muut ni sitten ei tarvitsisi Suomeen asti menna sen takia (loistava ajatus. Eli enhan ma paase Suomesta kotiin ennen kuin saa passin takaisin... + siihen kun lisaa lekurit ja jonotukset ja postin jonotukset tms niin varmaan menee siihen etta joudun pyytamaan 2 viikkoa palkatonta lomaa sita varten? Palkallisia lomia ei huvita viettaa Suomesa, varsinkaan jos on talvi). toivottavasti paikallisesti taalla ne hoitaa noi paperisodat nopeammin lapi ...
SanDan
Stabu,
sorry vaan tämmönen pikaviesti kun oon niin väsy (remonttireiskat mesusi niin kovasti koko päivän etten saanut nukuttua ja oon illat/puoli yötä töissä...). Pakko vaan kommentoida sitä sun sensuuriasiaa. Älä turhaan ota nokkiis. Ehkä Lal vaan yritti välttää potentiaalista draamaa. Itse oon Lalin kanssa kamuja ja chättäillään aika usein mesessä. Se on tosi hyvä tyyppi. Mun ei kyl näitä tän palstan modeja käy kateeks... Juu että älä nyt yhden viestin sensuroinnista vihastu niin kovasti, että hylkäät koko saitin. Meitsi ainakin tykkää jutskata suomeksi eikä meitä suomea taitavia täällä montaa ole, siis ainakaan niitä, jotka jaksaa riipustaa tähän ketjuun wink.gif

cartaverde, passin saa kyllä takaisin muutamassa päivässä. Jos laskee päivät yhteen lääkärin tarkastuksen tulosten odottamisesta viisumin saamiseen niin kyllähän siinä kieltämättä jokunen tovi vierähtää. Ja palkaton loma ei tosiaan ole kovin inspiroiva ajatus...mutta on se toisaalta sitten sen arvoista, vaikka vähän itkettäiskin tongue_ss.gif

Sanna
Johnnie Oz
Approved!

kicking.gif

Details can be found here

Good luck!
Luciana
QUOTE(SanDan @ Oct 16 2007, 09:51 AM) *
Luciana,

having the police certificate(s) at the time of your K1 interview was a requirement when I had my interview. Since the Mexican police certificate appears to be hard or impossible (?) to obtain I would suggest contacting the consulate you will be going through to get a definite answer as to whether it's needed or not.

And Swiss or not, you live in Sweden. Welcome aboard wink.gif

Thank you for your answer SanDan,
I am working on that police certificate, I see that almost every body is getting the NOA2 already, so soon will be my turn too!
And when the time comes, I want to be ready with all my documents.

Luciana
Luciana
QUOTE(Johnnie Oz @ Oct 23 2007, 11:22 AM) *
Approved!

kicking.gif

Details can be found here

Good luck!

Congratulations Johnnie!

It means... we all are soon going to get it too, wooooooo hooooooo!

Luciana
Mr and Mrs Bird
Our AOS is approved today:dance: kicking.gif kicking.gif
SanDan
Congrats to both Johnnie Oz and Anette kicking.gif good.gif star_smile.gif
Stabu
Kommentoikaas vähän (tai ainaki Sanna tongue.gif), riittääköhän tämä sinne haastatteluun?
-Kolme kirjettä tutuilta (lähetettiin I-130 paketin mukana)
-34 valokuvaa, mukaan lukien 11 häävalokuva. Kuvat otettu 3wee ajalta.
-19 sivua (putsattuja) e-maileja ajalta 02/2006-03/2007.
-4 puhelinlaskua ajalta 05/2006-09/2006 (toi oli ainut aika jollon puhuttiin paljon).
-kuittikopiot sormuksista (päivätty 10/2005-04/2006).
-passissa olevat viisi leimaa, jotka todistaa, että olen ollut viidesti USA:ssa.

Tätä enempää materiaalia mun on vaikea saada kasaan. Vähän lisää puhelinlaskuja saisin, mutta ne on aika pieniä. E-maileja voisi irrota vielä 500-sivua lisää, mutta ne pitäis kaikki läpikäydä ja väitän, että jos 19-sivua ei riitä todisteeksi niin en usko että 190 sivuakaan riittäisi.
Luciana
QUOTE(Mr and Mrs Bird @ Oct 24 2007, 12:14 AM) *

Wooooooooooooooooooooo hoooooooooooooooooooooooooooo

Congratulations Mr and Mrs Bird!!!!!!

Luciana
Mr and Mrs Bird
QUOTE(Luciana @ Oct 24 2007, 10:50 AM) *
QUOTE(Mr and Mrs Bird @ Oct 24 2007, 12:14 AM) *

Wooooooooooooooooooooo hoooooooooooooooooooooooooooo

Congratulations Mr and Mrs Bird!!!!!!

Luciana

Thank you so much. What a relief tongue.gif
cora0322
Hello everyone!
I am not Scandinavian but my fiance is from Norway. I hope you will let me join the circle on his behalf. innocent.gif
I have enjoyed reading all of your insight, thoughts, and other experiences.
I just started on this journey and am a little nervous. I hope our time line shows up. (if not, i will try and repost it)
Anyways, I have a few questions about this whole thing.
We are wanting to get married in March- March 22nd to be exact.
I have spent some time today going over the time lines and experiences of others. It is making me a bit nervous that planning a wedding for this date in March might be a little premature. He is going back to Norway on 12/06 to await the NOA2 and then the other stuff that comes after it. But of course relatives from Norway and my other out of town guest will need to book tickets and such in the next month or so probably or would like too. Also, I have already done some planning and booking for that date.
So, I guess what I am looking for is some reassurance, advice, or any experience with the Oslo, American embassy and the processing times.
Thanks,
Cora
Mr and Mrs Bird
QUOTE(cora0322 @ Oct 24 2007, 01:44 PM) *
Hello everyone!
I am not Scandinavian but my fiance is from Norway. I hope you will let me join the circle on his behalf. innocent.gif
I have enjoyed reading all of your insight, thoughts, and other experiences.
I just started on this journey and am a little nervous. I hope our time line shows up. (if not, i will try and repost it)
Anyways, I have a few questions about this whole thing.
We are wanting to get married in March- March 22nd to be exact.
I have spent some time today going over the time lines and experiences of others. It is making me a bit nervous that planning a wedding for this date in March might be a little premature. He is going back to Norway on 12/06 to await the NOA2 and then the other stuff that comes after it. But of course relatives from Norway and my other out of town guest will need to book tickets and such in the next month or so probably or would like too. Also, I have already done some planning and booking for that date.
So, I guess what I am looking for is some reassurance, advice, or any experience with the Oslo, American embassy and the processing times.
Thanks,
Cora

Hi Cora

Ofcause you are welcome here. Your fiance is living close to my homecountry Denmark good.gif

I can see your timeline and I think your case will be done by March if everything is going after the book so to say.
But I am always very concerned when people are telling about plans before they have their visa in hand.

I can tell you my situation:
We submitted our I-129F back in June 2005. We where approved March 2006. This long waitingtime was because we needed to obtain other papers that I had a hard time to get.
Afterwards I had my K-1 Interview in June 2006 in Copenhagen.
My Interview was not approved because of a conviction I had back in 1994.
Then I needed to submit another form to London to get my stupid conviction approved.
I recieved my K-1 visa January 17 2007.

We planned our wedding 4 times during all this, but had to cancel all 4.
And we where not prepared for all this when we started.

Please be free to ask if you have any concerns.

Anette rose.gif

cora0322

Hi Cora

Ofcause you are welcome here. Your fiance is living close to my homecountry Denmark good.gif

I can see your timeline and I think your case will be done by March if everything is going after the book so to say.
But I am always very concerned when people are telling about plans before they have their visa in hand.

I can tell you my situation:
We submitted our I-129F back in June 2005. We where approved March 2006. This long waitingtime was because we needed to obtain other papers that I had a hard time to get.
Afterwards I had my K-1 Interview in June 2006 in Copenhagen.
My Interview was not approved because of a conviction I had back in 1994.
Then I needed to submit another form to London to get my stupid conviction approved.
I recieved my K-1 visa January 17 2007.

We planned our wedding 4 times during all this, but had to cancel all 4.
And we where not prepared for all this when we started.

Please be free to ask if you have any concerns.

Anette rose.gif
[/quote]

Thank you Annette!
I will take you up on your offer when I have more concerns.
Cora
SanDan
Welcome aboard Cora smile.gif

Stabu, pakkohan sen on sitten riittää. Sanoisin, että kuvat on se isoin juttu vihkitodistuksen ja muun hääaineiston ohella. Ja tietty se, että sulla on kaikki tarvittavat paperit ja dokumentit mukana. Varaudu sitten siihen, että ne saattaa kysellä aika tarkkojakin juttuja. Niin ja sinne suurlähetystön portille on turha mennä riekkumaan yliajoissa, kun ne ei kuitenkaan päästä sua sisään kun about 5-10 minuuttia etuajassa. Ihan vaan vinkiksi. Tän sivuston konsulaatti- ja lääkärintarkastus ym. tieto on muuten mun päivittämää vuodelta 2005 (sillon tällä sivustolla ei ollu mitään tietoja Suomen päästä), joten jos jaksat päivittää mahdollista vanhentunutta tietoa ruljanssin jälkeen, niin siitä ois varmaan monelle iloa. Lycka till! star_smile.gif

Sanna
cartaverde
Stabu kuinka meni? Sormet ristissa sulle...
(ja odotellen erittain verbaalia arviointia niista)
Stabu
Harmi etten ole kovin hyvä proosan kirjoittaja, mutta kokeilen kuitenkin parastani.

Oli synkkä ja myrskyinen yö... huonohko alku, noh... heräsin kl. 1 aamuyöllä, alle 5-tunnin unien jälkeen ja siitä asti aloin jännittämään päivän haastattelua. Olin pakannut kaiken valmiiksi jo eilen ja tarkistin paperini vähintään kymmeneen kertaan ennen kotoa lähtöä. Silitin vaatteet ja plankkasin kengät (käytän kyllä muutenkin suoria housuja ja kauluspaitaa, mutta harvemmin näen vaivaa niiden silittämiseen :tongue:). Juna lähti Turusta Kupittaan asemalta kl. 05:52 ja sen piti saapua Helsinkiin n. 7:45. Haastattelu oli siis 10:00 joten olin varannut 2h 15min asemalta, Eiran lääkäriasemalle ja sieltä niin ikään Eirassa sijaitsevaan USA:n konsulaattiin saapumiseen. Lisäaika tuli tarpeeseen, sillä juna törmäsi matkalla peuraan joka rikkoi junan veturin ja viivästytti perille saapumista peräti 40 minuuttia (uskokaa tai älkää, uusi juna tilattiin mutta VR:n miehet korjasivat junan tilapäisesti rautakangella ja liimalla - minäkään en ymmärrä miten tämä on mahdollista - ja matka jatkui onnellisesti loppuun rikkinäisellä veturilla).

Saavuttuani Helsinkiin edessä oli 4km kävelymatka asemalta lääkärin kautta konsulaatille (kuten aiemmin olen sanonut, kieltäydyn käyttämästä julkisia, enkä omista autoa, enkä halua kulkea taksilla). Kävelin hitaasti ja lääkärille meno sujui helposti. Lääkäriasemalta sain noin A2 kokoisen kirjekuoren joka oli kevyt, mutta sen kantaminen lähes toivotonta. Poistuin lääkäriasemalta noin 8:50. Suuntasin kohti konsulaattia, mutta eksyin melko pahasti, koska kävelin Merikatua väärään suuntaan! Löysin lopulta sattumalta takaisin Tehtaankadulle ja saavuin konsulaatin (tyhjälle) A-portille n. 9:30. Kiersin konsulaatteja ympäri seuraavat 20-minuuttia, sekä pysähdyin lähiravintolan terassille kaivamaan passia ja haastattelukutsua papereiden joukosta, jotka kuulemma piti esittää portilla.

Menin konsulaatin B-portille 9:50 ja pääsin sisään. Olin viimeksi ollut USA:n konsulaatissa kun vaimoni haki naimalupaa (helmikuussa 2006) ja muistin sen jo silloin olleen melkoinen bunkkeri. Konsulaatin B-porttia vartioi lähes taukoamatta yksi poliisipartio. Konsulaatin sisällä oli kolme vartijaa sekä kaksi merijalkaväen sotilasta. Kaikki olivat hampaisiin asti aseistettuina. Turvatarkastukset muistuttivat lentokenttien ruljanssia, mutta takavarikoimisen sijaan lähes kaikki kamat jätettiin sivulle, jotka saa noutaa takaisin haastattelun jälkeen. Otin mukaani ainoastaan valokuva-albumin sekä valtavan kansion, joka sisälsi kaikki tarvittavat liput ja laput. Vartija saattoi B-portilta konsulaatille ja sieltä takaisin. Ovet lukittiin jälkeesi, joten konsulaatista ei voi poistua ilman lupaa. Konsulaatissa oli todella outo tunnelma. Paikalla oli noin 10-15 muuta viisuminhakijaa (kaikki olivat ns. non-immigrant viisumeita, pääsääntöisesti puheista päätellen matkustus-, opiskelu-, työviisumeita). Olin ainut paikalla olijoista joka haki immigrant viisumia, ja sen kyllä huomasi. Kaikki muut asiakkaat tulivat ja menivät kymmenessä minuutissa - itse joudin odottamaan konsulaatissa tunnin. Konsulaatissa on tiskin ja sinun välissä panssaroitu lasi, joten joudut kommunikoimaan kaikkien virkailijoiden kanssa mikrofoonien kautta (tästä huolimatta jotkut virkailijat eivät käytä mikrofoneja vaan joko yrittävät huutaa lasin läpi tai huitovat sormillaan jotain merkkejä, eli ts. virkailijoita on välistä mahdoton kuulla/ymmärtää). Paperit tiputetaan pienestä luukusta toiselle puolelle. Ensin konsulaatti pyysi kaikki paperit, sitten noin puolen tunnin päästä keräsi sormenjälkitiedot (kahteen otteeseen minun tapauksessani, koska osa tiedoista ei tallentunut kunnolla laitevian vuoksi) ja puoli tuntia myöhemmin oli haastattelun vuoro.

Haastattelu oli suomenkielinen ja meni (lähes sanantarkkaan) seuraavasti:
Konsuli: Koska menitte naimisiin?
Minä: Kuudes kuudetta nolla kuus.
Konsuli: *naurahtaa* Eli tekin olitte niitä pareja jotka valitsivat maagisen luvun.
Minä: Se oli puolittain vahinko. Vaimoni oli tuolloin vaihto-oppilaana Saksassa ja pääsi käymään kesäkuussa 2006 ainoastaan hetken verran Suomessa joten valinnan varaa oli vain muutama päivä joista valitsimme sen hauskimman.
Konsuli: *nauraa* Eli tapasitte vaimonne alun perin Saksassa?
Minä: Tapasin vaimoni alun perin internetissä, mutta ensimmäinen tapaaminen oli Kansas Cityn (Missouri) lentokentällä.
Konsuli: Te matkustitte siis tapaamaan vaimoanne ensin Yhdysvaltoihin?
Minä: Kyllä.
Konsuli: Asuuko vaimonne yhä Kansasissa?
Minä: Vaimoni muutti Kansasista New Hampshireen vuosi sitten.
Konsuli: Koska tapasitte vaimonne ensimmäisen kerran?
Minä: Se oli helmi- tai maaliskuussa 2005. Tarkka ajan voit tarkistaa passin leimoista. Vaimoni tulee viikon päästä jälleen Suomeen.
Konsuli: *naurahtaa* Ihan uteliaisuuttani kyselen. Ei se ole niin tarkkaa.
*Tämän jälkeen seurasi n. kahden minuutin hiljaisuus*
Konsuli: Voitte noutaa CR-1 viisumin B-portilta tänään kello 3:30 ja 4:00 välisenä aikana.

Se oli sitten siinä. Mielettömän lyhyt ja kivuton haastattelu. Konsuli ilmeisesti piti tapaustamme varsin selvänä, joten minun ei tarvinnut näyttää ainuttakaan kuvaa, ainuttakaan kirjettä, ainuttakaan kuittia tai ainuttakaan laskua. Kaikki meni helposti. Tavallaan pidin sitä vähän harmittavana, koska olin varautunut erittäin hyvin pitkiin ja vaikeisiin kysymyksiin ja todistusaineiston esittämiseen. Sitä ei kuitenkaan tarvittu. Silti olin varsin paniikissa kunnes haastattelu oli ohi, koska joku venäläissyntyisen naisen (mutta ilmeisesti Suomen kansalainen) turisitviisumi oli juuri hylätty prostituutioepäilyjen vuoksi ja tämä nainen huusi ja itki ennen haastattelua noin 10 minuuttia. Koko konsulaatissa oloaikanani minun ei tarvinnut puhua kuin noin viisi sanaa englantia. Olin yllättynyt että kaikki portilta aina haastatteluun asti hoitui Suomeksi. Yritin kyllä avata keskustelun sanomalla hejjjj varsin selkeästi ruotsalaisittain, mutta kukaan ei ilmeisesti tahtonut keskustella kanssani ruotsiksi sad.gif. Haastattelun jälkeen tai sitä ennen tai sen aikana minua ei pyydetty myöskään vannomaan yhtään mitään. Sanottiin vain että, kun allekirjoitat tämän lapun, niin olet yhtä kuin vannonut (käytäntö on kuulemma käsi Raamatun päällä lähes kaikissa muissa konsulaateissa).

Menin haastattelun jälkeen takaisin keskustaan ja palasin kello 3:30 jälkeen konsulaattiin kysymään viisumiani. Portilta soitettiin konsulaatille ja kerrottiin, ettei viisumini valmistu tänään lainkaan vaan nämä viisumiasiat kuulemma kestävät kahdesta tunnista kahteen viikkoon. Non-immigrant viisumit (eli myös K1 ja K3) ovat kuulemma selkeästi nopeampia käsiteltäviä kuin IR ja CR viisumit.

Näin kaiken kaikkiaan Helsingin konsulaatti oli ihan positiivinen ilmiö. Muutama asia jäi kuitenkin kaivelemaan:
-Packet 3 mukana tuli DS-230 part I jonka yli oli vedetty ruksit. Heillä on jo DS-230 part I, joten he eivät tarvitse sitä lainkaan, miksi sen on oltava mukana heidän jakamassaan Packet3:ssa (vaikka sen yli on vedetty ruksit, se on silti varsin hämäävä)?
-Packet 4 mukana tuli 380e lasku jonka yli oli vedetty ruksit. Se lasku on jo maksettu NVC:lle, joten he eivät tarvitse sitä lainkaan, miksi sen on oltava mukana heidän jakamassaan Packet4:ssa?
-Packet 4 mukana tulee vaatimus I-864 kaavakkeen täyttämisestä (ja tämän yli ei ole vedetty rukseja). Heillä kuitenkin on jo I-864, joten he eivät tarvitse sitä, miksi tämänkin on oltava Packet4:ssa?
-Packet 4 mukana tulee DS-230 part II jonka ohjeissa sanotaan "If any paragraph does not apply to your case, write in 'Not Applicable'. Do not use dashes or the letters 'N/A' or other abbreviations to fill in such parts." Kuitenkin itse DS-230 lomakkeessa sanotaan "Mark questions that are Not Applicable with 'N/A'". Miksi tämä info on ristiriitaista, miksi sivulla 1 neuvotaan toisin kuin sivulla 2?
-Miksi konsulaatti lupaa viisumin samana päivänä ulos, jos se ei pysty toteuttamaan lupaustaan? Itse olin silloin jo erittäin väsynyt (koska heräsin 1-aikaan yöllä) ja jäin vastentahtoisesti Helsinkiin viideksi tunniksi odottamaan viisumini käsittelyä - täysin turhaan. Kävelin päivän aikana reippaasti yli 20km kengillä joiden pohjat olivat paperin paksuiset. Kun viimein löysin tieni takaisin Turkuun, jalkapohjani olivat punaiset ja hieman turvonneet, ikään kuin olisin kävellyt koko päivän paljain jaloin sad.gif.

Noh, reissu oli noin kaiken kaikkeaan ihan ok. En muuten valittaisi, mutta minua ärsyttää se, ettei tämä ole vieläkään ohi, vaan minun on vielä fyysisesti noudettava portilta viisumikirjekuori! Lähdemme vaimon kanssa Tallinnaan ensiviikon perjantaina ja tarvitsen passini takaisin siihen mennessä tai kolmen päivän lomamme peruuntuu. Olen jokseenkin hieman turhautunut sad.gif...
cartaverde
Onnea siita etta on lapi smile.gif
Jaa, eli tuon leiman saaminen kestaa pari viikkoa? Toivottavati mulla on aikanaan k3 eika toi varsinkin jos joudun lentaa suomeen ton takia...
Geist
Honey, I think you need to translate your post...I feel like you gave them more information than you gave me, though it is thrilling what I could understand!

Vaimonne = your wife
juna = train
kävelymatka = ??? Kävely is to turn, right? And matka means trip or travel? But what do they mean when you put them together!?
cartaverde
together it's just walk (the distance you walk). not a very efficient language biggrin.gif
Geist
together it's just walk (the distance you walk). not a very efficient language

siigh...no, I'm beginning to get that impression sad.gif

Clearly Finnish needs more German influence! wink.gif
Stabu
QUOTE(Geist @ Oct 31 2007, 10:21 PM) *
Honey, I think you need to translate your post...I feel like you gave them more information than you gave me, though it is thrilling what I could understand!

No honey, I won't tongue.gif. I told you exactly the same thing. The only difference is that while I talk to you like 10h a day, I don't talk to people on VJ that much. Thus what I've explained to you jointly in say five different chats, I explained in a condenser form on this thread tongue.gif...
SanDan
Jipii! Onneksi olkoon smile.gif kicking.gif star_smile.gif Siis pääasiahan on, että haastattelu meni hyvin ja että viisumi on mitä todennäköisimmin muutaman päivän päästä kätösessä. Toivottavasti saat sen ennen Tallinnan matkaa... Ne sanoi mullekin ensin, että viisumin saa vielä samana päivänä, mutta sitten muuttivat aikaa. Itse tosin asuin silloin aika lähellä konsulaattia, joten ei sillä ollut niin väliä. Oliko sulla muuten amerikkalainen vai suomalainen haastattelija?

Pakko kommentoida sen verran, että mun mielestä Helsingissä on harvinaisen hyvät julkiset liikennevälineet ja -yhteydet. Konsulaatin lähelle pääsee kolmosen ratikalla oikein näpäkästi. Ei rautatieasemalta tosin kauaa kävele.

T. Sanna
Stabu
QUOTE(SanDan @ Nov 1 2007, 09:05 AM) *
Siis pääasiahan on, että haastattelu meni hyvin ja että viisumi on mitä todennäköisimmin muutaman päivän päästä kätösessä.

Totta, totta. Kyllähän se meni kaikin puolin kivasti näin jälkikäteen aateltuna. Se vaan tuntu niin turhauttavalta kun piti väsyneenä odotella Helsingissä ja odottelu osoittautui turhaksi. Kaikkein kamalinta oli se, että mun jalat oli mielettömän kipeät. Junamatka Helsingistä Turkuun oli elämäni kaikkein kaamein, koska jouduin seisomaan koko junareissun jo valmiiksi kipeillä jaloilla. Sattui niin paljon että itketti sad.gif.

Toivottavasti saat sen ennen Tallinnan matkaa... Ne sanoi mullekin ensin, että viisumin saa vielä samana päivänä, mutta sitten muuttivat aikaa. Itse tosin asuin silloin aika lähellä konsulaattia, joten ei sillä ollut niin väliä.

Jup, tosin soitin tänään poliisille ja sanoivat, että saan kaksoispassin (joka on tilapäisesti voimassa pari kk.) matkan ajaksi, joten ei hätää vaikken saisi smile.gif. Tietysti on kiva saada se jo aijemmin. Matkustan ehkä Helsinkiin jälleen tiistaina kun on aikaa smile.gif.

Oliko sulla muuten amerikkalainen vai suomalainen haastattelija?

En tiedä. Käsittääkseni kaikkien konsulaattien haastattelijat ovat Amerikkalaisia? USA:n lainsäädännön mukaan valtion julkisen viran haltijoiden on oltava USA:n kansalaisia, joten oletan että tämä sääntö pätee myös Suomessa toimiviin USA:n valtion virkailijoihin? Toinen kysymys on, että onko virkailijalla kaksoiskansalaisuus. Mutta haastattelu oli suomeksi, joten oletan että virkailija on myös suomalainen. Olin itseasiassa hieman yllättynyt tästä, koska oletin että haastattelija olisi suurlähettiläs, mutta hänellä on vissiin parempaakin tekemistä kuin haastatella viisuminhakijoita aamusta iltaan tongue.gif.

Pakko kommentoida sen verran, että mun mielestä Helsingissä on harvinaisen hyvät julkiset liikennevälineet ja -yhteydet. Konsulaatin lähelle pääsee kolmosen ratikalla oikein näpäkästi. Ei rautatieasemalta tosin kauaa kävele.

Pitäähän tuo paikkaansa vähän joka kaupungissa jos menee kesksutasta paikkaan X, mutta jos koittaa mennä paikasta X paikkaan Y, kulkematta keskustan kautta, julkisilla harvemmin pääsee. Itse en niitä käytä lähinnä siksi että 1) vihaan odottamista (turhauttaa minua n. 10x enemmän kun liikennevalojen venaaminen), 2) en osaa käyttää julkisija (olen aina ihan pallo hukassa mitä pitää maksaa ja minne wacko.gif), 3) inhoan tungosta ja 4) kävellen oppii tuntemaan paikat. Olen eksynyt Helsingin keskustassa niin hyvin viimeiset kerrat, että alan löytää jo oikeaan paikkaan melko helposti ja nopeasti smile.gif.
Stabu
Sanna muuten, miten kauan sulla kesti sen viisumin saamiseen lopulta sad.gif?
Stabu
Päivitin muuten tuon Helsingin konsulaatin tiedot, joten joku voisi tarkistaa ne ihan varmuuden vuoksi good.gif...
SanDan
Heippa heippa smile.gif

Piti ihan käydä omista profiilitiedoista katsomassa, montako päivää sen viisumin saamiseen meni, kun en enää muistanut. Mulla oli haastattelu 9.5.2005 ja viisumi oli kädessä 12.5.2005. Pari päivää siis joutui odottelemaan. Mun haastattelija oli amerikkalainen, mutta osasi ilmeisesti myös suomea ihan OK. Se oli tosin erittäin helpottuneen näköinen, kun haastattelun sai tehdä englanniksi. Ei munkaan haastattelu montaa minuuttia kestänyt eikä kysymyksiä ollut paljon. Silti on hyvä olla erittäin hyvin varustautunut. Eihän sitä koskaan tiedä, minkälainen haastattelija sattuu eteen.

Toivottavasti Stabu muuten otit jalkakylvyn Helsingistä kotiin päästyä tai sulla oli joku "jalkahierontamasiina" saatavilla. Junamatka seisten Helsingistä Turkuun ei tosiaan kuulosta kauhean houkuttelevalta. Kauankos Turkuun kestää nykyään junalla? Puoltoista tuntia? Ja mitkä tsanssit on, että menomatkalla juna törmäsi peuraan???!!! Olihan sulla seikkailua yllin kyllin wink.gif

Nauttikaa olosta Tallinnassa! smile.gif

T. Sanna
Stabu
QUOTE(SanDan @ Nov 2 2007, 08:48 AM) *
Piti ihan käydä omista profiilitiedoista katsomassa, montako päivää sen viisumin saamiseen meni, kun en enää muistanut. Mulla oli haastattelu 9.5.2005 ja viisumi oli kädessä 12.5.2005. Pari päivää siis joutui odottelemaan.

Kerrotkos vielä millä lailla ne ilmotti siitä viisuminsaannista sulle tongue.gif? Kertoko ne puhelimessa vai sähköpostissa vai tuliko oikeen kirje kotiin?

Toivottavasti Stabu muuten otit jalkakylvyn Helsingistä kotiin päästyä tai sulla oli joku "jalkahierontamasiina" saatavilla.
Junamatka seisten Helsingistä Turkuun ei tosiaan kuulosta kauhean houkuttelevalta.

Hah, en omista jalkakylpyjä biggrin.gif. Mutta kun tulin kotiin niin en enää hirvittävästi liikkunut. Seuraavana päivänäkään en juuri pakollista enempää kävellyt. Kieltäydyin mm. menemästä yliopistolle smile.gif. Eilen illalla alkoi vasta jalkakivut hellittää. Vieläkin jalat ovat hieman kipeät, mutta huomenna olen varmaan taas täysin tavallinen itseni smile.gif.

Kauankos Turkuun kestää nykyään junalla? Puoltoista tuntia? Ja mitkä tsanssit on, että menomatkalla juna törmäsi peuraan???!!! Olihan sulla seikkailua yllin kyllin wink.gif

Kesto vaihtelee 1:45 ja 2:05 välillä (+ mahdolliset viivästymiset). Itse asun sen verran lähellä Kupittaan asemaa, että kesto on viisi minuuttia lyhyempi. Olen matkustan junalla Turku-Helsinki väliä edestakaisin noin kymmenen kertaa vuodessa viimeisen viiden vuoden aikana (eli n. 100 junamatkaa). Tämä oli kolmas kerta kun juna on törmännyt peuraan! Ja jokainen törmäys on sattunut Turku-Karjaa välillä (eli 100km rataosuudella). Jokainen törmäys on vielä viottanut junaa. Luulisi että VR aidoittaisi rataosuuden tai tekisi vetureistaan peurankestäviä unsure.gif. Kuulemma noilla (pendoliino) junilla pääsee huomattavasti nopeammin jos tahtoo, mutta Suomen radat eivät sitä kestä sad.gif. Sinänsä harmittavaa. Noh, junamatka oli kyllä ihan muuten ok. Join seistessäni koko matkan olutta, joka oli sen päivän ainut ateria tongue.gif. Se toimi ihan hyvänä stressin jälkihoitona smile.gif...
Stabu
Heh, ei enää mitään. Soittivat mulle konsulaatista. Kaikki on kunnossa, saan viisumipaperit portilta koska tahansa blush.gif.
cartaverde
Aah erinomaista smile.gif
Joudutko hakemaan passisi sielta vai suostuisiko ne myos lahettamaan kirjattuna tms?

Miten tuon kakkospassin hankkiminen olisi mahdollista? Pasilan poliisiasemaltako (vaikka ei asuisi Suomessa) jos tulee tarve? (Eli edelleen .. ettei tarvitse ottaa 3 viikon lomaa 1 pv varten + passin jonotusta varten)
Stabu
QUOTE(cartaverde @ Nov 2 2007, 06:43 PM) *
Joudutko hakemaan passisi sielta vai suostuisiko ne myos lahettamaan kirjattuna tms?

Pakko käydä portilla itse. Eivät lähetä mitään minnekkään postitse, eikä käsittääkseni saa lähettää ketään muutakaan noutamaan tavaroita puolestasi. Eli itse joudut sinne menemään...

QUOTE(cartaverde @ Nov 2 2007, 06:43 PM) *
Miten tuon kakkospassin hankkiminen olisi mahdollista? Pasilan poliisiasemaltako (vaikka ei asuisi Suomessa) jos tulee tarve? (Eli edelleen .. ettei tarvitse ottaa 3 viikon lomaa 1 pv varten + passin jonotusta varten)

Kaksoispassin saa jos on hyvä syy sen tarvitsemiseen (konsulaattiasiat ovat kuulemma yleisin tällainen syy, eli sen kyllä saa). Kaksoispassin voi hakea miltä tahansa poliisiasemalta täyttämällä erityishakemuksen ja se on voimassa parista viikosta maksimisaan kahteen vuoteen. Kaksoispassin olemassaolo ei vaikuta varsinaisen passin toimintaan milläänlailla. Kaksoispassin saa viikossa (hinta joku 30e), mutta on myös olemassa pikapasseja jotka saa kolmessa päivässä (hinta joku 50e) sekä express passeja jotka saa kahdeksassa tunnissa, samana päivänä passin pyytämisestä, mikäli passi pyydetään Helsingin pääpoliisiasemalla ennen kl. 10:30 (tämä tosin maksaa 80e). Kaksoispassia varten tarvitsee luonnollisesti ottaa passikuvia.

Että tämmöstä smile.gif. Jos sulla on medical + haastattelu + odotus Suomessa niin kyllä se melkein 3vk lomaa vaatii. Jos voit tehdä medicalin muualla jne. niin voi olla että jopa 3pv loma Suomessa riittää. En oikeen osaa sanoa tarkemmin, tämä on melkoista arpomista sad.gif...
Mr and Mrs Bird
Hi all

Good news today is that I have recieved my Greencard today in the mail kicking.gif kicking.gif
SanDan
Yey for Anette kicking.gif Isn't it pretty? smile.gif

Stabu, jep mullekin ne soittivat 11. pvä, mutta en silloin ehtinyt hakemaan papereita vaan hain passin ym. paperit portilta sitten seuraavana päivänä. Mun kanssa oli K1-haastattelussa samaan aikaan silloin yksi venäläinen nainen Tallinnasta ja sille ne kyllä varmistivat passin takaisin saamisen samalle päivälle (viisumin kanssa tietysti), jotta se pääsi takaisin kotiin. Eli varmaan tämä esim. cartaverden tapauksessa toimisi myös.

Kauheeta törsäystä tommonen peuran metsästys veturilla... blink.gif

T. Sanna
cartaverde
No huh.
Suomen lahetysto kylla suostui lahettamaan mulle passin viime vuonna postitse kirjattuna tanne eli ei tarvinnut ottaa lomaa sita varten etta menis Dubliniin passia varten....
Johnnie Oz
QUOTE(Mr and Mrs Bird @ Oct 23 2007, 06:14 PM) *

Belated Congrats! kicking.gif
jm3
Hi all-
Thought I would poke my head in here - although I don't speak finnish so the last few posts are way over my head..

Anyhow, my wife is Swedish and I'm a USC. We're living in Stockholm now. We didn't live here long enough for DCF when we applied so we went through the USCIS. We're March files and are waiting the I-864 fro NVC.

Has anyone here dealt with the Stockholm embassy? They seem pretty efficient at most things - how are they with scheduling interviews when the NVC forwards the paperwork?

I've actually been thinking of pulling the app from the NVC all together and going with DCF. Anyone have a timeline for that?

Thanks!
Stabu
QUOTE(jm3 @ Nov 12 2007, 07:58 PM) *
Has anyone here dealt with the Stockholm embassy? They seem pretty efficient at most things - how are they with scheduling interviews when the NVC forwards the paperwork?

The Stockholm embassy does no longer schedule interviews at all. That is now done by the NVC (I was among the last ones whose interview was sheduled still at the embassy - the Helsinki one - now they've stop doing it altogether).

I've actually been thinking of pulling the app from the NVC all together and going with DCF. Anyone have a timeline for that?

What?! That's a bad idea! You're almost done with the CR-1/IR-1 visa! You only have to return the DS-230 and what you have left of I-864 paper work (the financial support packet). After that the NVC shedules you an interview. Based on your timeline it'll be a January 2008 interview so quite soon. Then you just get the documents the Stockholm embassy requires and go to the medical and the interview and that's it. If you stop that process and start from the start I don't think you can get everything thru in just two months at the Stockholm embassy since you need to send the I-130 in again and gete a new Adam Walsh clearance and all that stuff... If I were you, I would just hurry up with my paper work for the current visa (which is about the best visa the US issues) and then wait for it to complete...
JLW
QUOTE(Stabu @ Nov 12 2007, 03:34 PM) *

The Stockholm embassy does no longer schedule interviews at all. That is now done by the NVC (I was among the last ones whose interview was sheduled still at the embassy - the Helsinki one - now they've stop doing it altogether).

What?! That's a bad idea! You're almost done with the CR-1/IR-1 visa! You only have to return the DS-230 and what you have left of I-864 paper work (the financial support packet). After that the NVC shedules you an interview. Based on your timeline it'll be a January 2008 interview so quite soon. Then you just get the documents the Stockholm embassy requires and go to the medical and the interview and that's it. If you stop that process and start from the start I don't think you can get everything thru in just two months at the Stockholm embassy since you need to send the I-130 in again and gete a new Adam Walsh clearance and all that stuff... If I were you, I would just hurry up with my paper work for the current visa (which is about the best visa the US issues) and then wait for it to complete...

Stabu,

If the Embassy in Stockholm don't schedule interviews any longer, what does it means really? I mean just do not schedule? Or... they don't interview any one there? If so... then where? unsure.gif
Stabu
QUOTE(bbh @ Nov 15 2007, 08:29 PM) *
If the Embassy in Stockholm don't schedule interviews any longer, what does it means really? I mean just do not schedule? Or... they don't interview any one there? If so... then where? unsure.gif

What it means is that the NVC (National Visa Center, the agency where the papers go after your I-130 and/or I-129 is approved) schedules all the interviews. You will still have an interview at the Stockholm embassy, it will just be scheduled elsewhere (in NVC). NVC schedules all interviews like the mid of each month for the next month, e.g. if you are scheduled on 15th of December 2007 you will get an interview sometimes in January 2008 etc.
JLW
QUOTE(Stabu @ Nov 15 2007, 02:51 PM) *
QUOTE(bbh @ Nov 15 2007, 08:29 PM) *

What it means is that the NVC (National Visa Center, the agency where the papers go after your I-130 and/or I-129 is approved) schedules all the interviews. You will still have an interview at the Stockholm embassy, it will just be scheduled elsewhere (in NVC). NVC schedules all interviews like the mid of each month for the next month, e.g. if you are scheduled on 15th of December 2007 you will get an interview sometimes in January 2008 etc.

Thank you for the answer Stabu. good.gif

Happens that there is so many things that sometimes can get confused. blink.gif
Johnnie Oz
Hej

My understanding is that what Stabu says ONLY applies for those already married and thus applying for IR1/CR1 (and k3) visas. Recently, things have changed for those cases due to the distinction between the two kinds of consulates: appointment and standard.

appointment consultates let nvc collect all the documents and nvc then schedules an interview. as of mid 2007 more consulates are now appointment posts...the jury is out on whether this is a good thing or not. i think it sounds like more potential for delays...with NVC being swamped. Those going through a "sleepy" post like Helsinki and Stockholm will now have to deal more with NVC - it would be better to have the embassy as involved as possible since they would likely be quicker

for more info, click here and here

and here

BUT

On other hand, those of us going through K1 process still have the embassy schedule the interview. NVC's role is much more perfunctory, ie just passes the approved petition on to the embassy. This is b/c K1 officially remains an non-immigrant visa with immigrant visa-like features. Good news for us...i think. And we still have plenty of hoops to jump through when we adjust status...

This is how the K1 process still works, inc for those interviewing at the consulates in stockholm and helsinki

1) USCIS approves petition
2) It is sent to NVC
3) NVC sends it to consulate
4) We receive Package 3
5) After replying to this, we are given an interview date by the Embassy...
6) Interview

7) hallelujah...

the info on the Stockholm and Helsinki sites still refer to this specific, unique process for K1s.

so this means that the affidavit of support, police certificates etc still have to be collected and held by the k1 benefactor. Folks like Stabu now have to send all of this to NVC....

hope this clears things up...

kicking.gif
JLW
QUOTE(Johnnie Oz @ Nov 19 2007, 07:52 AM) *
Hej

My understanding is that what Stabu says ONLY applies for those already married and thus applying for IR1/CR1 (and k3) visas. Recently, things have changed for those cases due to the distinction between the two kinds of consulates: appointment and standard.

appointment consultates let nvc collect all the documents and nvc then schedules an interview. as of mid 2007 more consulates are now appointment posts...the jury is out on whether this is a good thing or not. i think it sounds like more potential for delays...with NVC being swamped. Those going through a "sleepy" post like Helsinki and Stockholm will now have to deal more with NVC - it would be better to have the embassy as involved as possible since they would likely be quicker

for more info, click here and here

and here

BUT

On other hand, those of us going through K1 process still have the embassy schedule the interview. NVC's role is much more perfunctory, ie just passes the approved petition on to the embassy. This is b/c K1 officially remains an non-immigrant visa with immigrant visa-like features. Good news for us...i think. And we still have plenty of hoops to jump through when we adjust status...

This is how the K1 process still works, inc for those interviewing at the consulates in stockholm and helsinki

1) USCIS approves petition
2) It is sent to NVC
3) NVC sends it to consulate
4) We receive Package 3
5) After replying to this, we are given an interview date by the Embassy...
6) Interview

7) hallelujah...

the info on the Stockholm and Helsinki sites still refer to this specific, unique process for K1s.

so this means that the affidavit of support, police certificates etc still have to be collected and held by the k1 benefactor. Folks like Stabu now have to send all of this to NVC....

hope this clears things up...

kicking.gif

Pretty much! Thank you Johnnie Oz good.gif
swedish meatball
Hi all-
Thought I would poke my head in here - although I don't speak finnish so the last few posts are way over my head..

Anyhow, my wife is Swedish and I'm a USC. We're living in Stockholm now. We didn't live here long enough for DCF when we applied so we went through the USCIS. We're March files and are waiting the I-864 fro NVC.

Thanks!

HEY my husband is swedish and we just received our case complete status on november 23rd so we are just a bit ahead of you. I was so disappointed when I learned the NVC is now going to set the interviews because I am sure this means more wasted time...but we will see. I am hopeful he will receive an early January interview but I am not sure how long it will take. When we call the Consulate in Stockholm we were basically educating them about the change...things seem so horribly coordinated. But at least we are almost through with the nightmare...keep posting when your case is complete and you get your interview, since there is no precedent for this we can at least follow each others cases, have you found anyone else in our situation in VJ?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2008 Invision Power Services, Inc.