QUOTE(SanDan @ Aug 5 2007, 12:44 AM)

Päätettiin asua vielä ainakin vuoden verran vuokralla, että voidaan katella, miten hinnat nyt tästä kehittyy. Ja tartteehan sitä toki sen oikean talon löytämiseen aikaa. Sellanen mökki, jonka ympärillä olis vähän lääniäkin olis kiva. Minkäslaisia taloja ootte ite katelleet?
Näin ekonomin vinkkinä, talojen ostossa on kaksi sykliä jotka kannattaa pitää mielessä. Toinen on talouden yleissuhdanne eli onko lama, taantuma, korkeasuhdanne tai ylikuumentuminen ja se toinen on missä kohtaa kupla liikkuu, se voi olla osakemarkkinoissa, valuuttamarkkinoissa, pörssissä tai raaka-aineissa. Ongelma on siinä, ettei kukaan koskaan varmasti voi tietää missä kohtaa syklissä ollaan ja missä kohtaa se kupla menee

. Tosin jonkin hajun noista saa, kun seuraa säännöllisesti eri kurssien kehitystä.
Me katsellaan sellaista 250-500 neliön taloa Manchesterin keskustasta suht. huonolta asuntoalueelta. Tarkoitus olisi kunnostaa talo, pistää osa siitä vuokralle ja elää sitten vuokratuloilla ns. ilmaiseksi. NH:ssa vuokrataso on suht. korkea. Siinä samalla harkitaan tontin ostoa jostain pienemmästä NH:n kaupungista jonne rakennetaan itse myöhemmin iso talo. On toki mahdollista että suunnitelmat muuttuvat. Tällä hetkellä me tarkkaillaan tuota asuntokuplaa ja suhdanteita ja niiden valossa harkitaan asunnon hankintaa.

Lainsäädännössä kyseinen uskonto näkyy ainakin alkoholin suhteen. Meinaan, että alkoholilait on tiukempia kuin joissain muissa osavaltioissa. Ei nyt just muuta tuu mieleen. Meikäläinen on muuten täällä Utahissa vähän poikkeustapaus kun oon jo 28 v. eikä mulla oo vielä lapsia. Eiks oo kauheeta?
Jooh, olen kuullut tuosta Utahin alkoholilainsäädännöstä. Siitä tulee jotenkin mieleen... Suomi

. NH:n parlamentissa oli viimevuonna lakiesitys alkoholin myynti-iän laskemisesta 21. 18. ikävuoteen. Esitys kaatui. Jos se olisi mennyt läpi, NH:sta olisi tullut USA:n ainut osavaltio joka myy alkoholia alle 21-vuotijaille. Tämä olisi tarkoittanut sitä, että osavaltio olisi menettänyt muutaman kymmentä miljoonaa apurahoina, koska ne rahat ovat sidoksissa osavaltioiden alkoholilainsäädäntöön. Noh, tämä ei olisi sikäli ollut NH:lle uutta, koska NH menettää jo tuollaisen summan mm. siitä, ettei NH:ssa ole (ainoana osavaltiona USA:ssa) turvavyönkäyttöpakkoa tai moottoripyöräilijöiden kypäränkäyttöpakkoa

. Tuo alkoholi-iän laskeminen sopisi hyvin letkan jatkoksi, vaikka se laskettaisiin ihan kiusaksi vaan 20. vuoteen

.

Tää Salt Lake on vähän erilainen kaupunki, kuin mihin oon tottunu. Varsinaista kapunkia korkeine taloineen jne. ei kovin paljon ole (ihan keskustassa vaan) ja tää leviää joka suuntaan. Julkinen liikenne on aika kämänen suomalaiseen systeemiin verrattuna. Helsinkiläisenä olin aika pettynyt, että täällä kyllä tarttee auton, jos haluaa vaivattomasti ja nopeasti päästä paikasta toiseen. Mikäs tilanne siellä sun tulevassa kotikaupungissa on? Ootko ajatellut, että yrittäisit löytää muita suomalaisia (tai ruotsalaisia) juttuseuraksi?
Itse huomasin myös tuon kaupunkijutun vaimoni kanssa. Olimme molemmat sitä mieltä että 350 000 as Wichita (metropolissa 600 000 as) on pienemmän oloinen kuin 80 000 as Pori (”metropolissa” 100 000 as). Tämä johtuu juuri siitä, että suomalaiset asuvat korkeissa kerrostaloissa ihan keskustassa kun taas USA:ssa keskustat ovat jaettuja pidemmälle alueelle. Wichita oli sellainen kaupunki jota kestää silmin kantamattomiin, mutta isolta se ei vaikuta. Rochelle oli kovin ihmeissään siitä, miksi suomalaiset tahtovat asua kerrostaloissa kun tyhjää maata on niin paljon tarjolla joka puolella. Jopa ahtaasti asutussa Saksassa ihmiset hankkivat omakotitalon. Epäilen vian olevan Suomen tiukassa kaavoituksessa tai kaupunkisuunnittelussa, mutten ole varma.
Wichitassa oli jonkin sortin joukkoliikenne, NH:ssa ei ole minkäänlaista joukkoliikennettä. Yhdessäkään NH:n kaupungissa ei ole busseja ja vielä vähemmän metroja tai ratikoita. Ainoat ns. joukkoliikenteen vuorot ovat kaukoliikenteen vuoroja, joita saa NH:sta tyyliin ainoastaan Bostonin lentokentälle. Minua tämä ei sinänsä haittaa, koska en käytä joukkoliikennettä ollenkaan. En ole ikinä sitä käyttänyt, enkä usko että sitä tulen koskaan käyttämään. Minulla ei myöskään ole autoa (tosin sellainen on kai pakko hankkia). Porissa ja Turussa liikun kaikki matkat poikkeuksetta jalan. Jos on huono ilma, pysyn sisällä sen päivän (tai vaihtoehtoisesti kävelen kiukkuisena). NH on siitä kiva osavaltio, että sen kaupungit ovat sen verran vanhoja, että niistä löytyy kävelytiet lähes joka paikkaan.
Suomen- ja ruotsinkielistä juttuseuraa olen jo löytänyt

. Tunnen NH:ssa yhden sujuvasti suomea puhuvan ja kolme alkeellisesti suomea taitavia. Ruotsinkieltä osaavia löytyy sitäkin enemmän. Tämä on mielestäni melko outoa, koska suomen- ja ruotsinkielisiä ei juuri asu pohjoismaiden ulkopuolella.
Myönnän, olen vähän liian rakastunut New Hampshireen

.

Varsinkin rikollisuus ja väkivalta välillä pelottaa. Joskus uutisia katellessa sanonkin miehelle, että "only in America...". Ehkäpä pitää lopettaa America's Most Wantedin katteleminen
Kannattaisi tosiaan lopettaa se Most Wantedin katsominen

. Helsinki on
de facto yksi Euroopan vaarallisimmista kaupungeista, suomalaiset eivät vain itse tiedä sitä. Suomen turvallisuus on pitkälti myytti. USA on murhatilastoissa kyllä selkeästi Eurooppaa edellä (tai pitäisikö ennemmin sanoa jäljessä), mutta ryöstöissä ja pahoinpitelyissä Eurooppa johtaa. Sama pätee Kanadan ja USA:n välillä. USA:n murhatilastoja synkistää se fakta, että proportionaalisesti kohtuuttoman suuri osa murhista tehdään eteläisimmissä osavaltioissa. NH:ssa murhia on vähemmän per capita kuin Suomessa. Vaikka USA:n murhatilastot ovat synkät, kannattaa myös muistaa että USA on selkeästi turvallisempi maa verrattuna Itä-Euroopan tai Etelä-Amerikan valtioihin. Lisäksi murha ei ole sellainen rikos, jonka uhriksi joutuu ihan helposti. Tässä mielessä ryöstö- ja pahoinpitelytilastot ovat huomattavasti tärkeämpiä tavallisen ihmisen kannalta. Eli liikaa murehdit

. USA:ssa on toki valtava määrä vankeja, mutta tämä on lähinnä heijastus osavaltioiden huonosta lainsäädännöstä, ottaen huomioon että vangeista 20 % istuu kiven sisässä huumeiden käytöstä ja 40 % väkivallattomista pikkurikoksista, kuten näpistyksistä.

Mitä mieltä Rochelle on sun vanhemmista/perheestä? Mikä tää "luokkakysymys" muuten oli? Mulle tuli heti mieleen kaikki stereotypiat suomenruotsalaisista... Mulla oli aluksi vähän ongelmia anopin kanssa. Mun mies kun nyt sattuu olemaan sen lempilapsi... Appivanhemmat noin yleensä vierasti ensin ajatusta, että niiden poika seurustelee ulkomaalaisen kanssa. Oon lisäksi muutaman vuoden vanhempi kuin mun mies. Miehen isoäiti sanoi anopille häiden lähestyessä, että minä oon menossa hänen lapsenlapsensa kanssa naimisiin vain saadakseni green cardin... Joopa joo.
Rochelle pitää mun äidistä ja nuoremmasta pikkusiskosta. Mun vanhempi pikkusisko ja isä ovat hänelle aika vieraita ja hän ei oikein tiedä miten suhtautua heihin. Yleisesti ottaen mun vanhempi pikkusisko ja isä ovat olleet enemmän USA:han muuttovastaisia kuin mitä äiti tai nuorempi pikkusisko. Lisäksi isän kanssa tulee vastaan kielimuuri. Äidin kanssa Rochelle kommunikoi erittäin sujuvasti koska äiti puhuu hänelle sekaisin ruotsia ja englantia jonka Rochelle ymmärtää saksan ja englannin avulla ja sitten vastaa takaisin englanniksi

. Tuota me ollaan joskus Rochellenkin kanssa käytetty tehokkaasti. En itse esim. tiennyt mikä on seurakunta englanniksi, joten käänsin sen ruotsiksi sanoiksi församling, gemenskap, jolloin Rochelle käänsi sen saksaksi Gemeinde ja siitä englanniksi sanaan congregation

.
Toiseen suuntaan tutustuminen meni helpommin. Rochellen vanhemmat ottivat minut alusta alkaen varsin hyvin vastaan, vaikka he hetkittäin epäilivät miten hyvin sopeudun amerikkalaiseen kulttuuriin. Minulta puuttui se amerikkalaisille tyypillinen poliittinen korrektius, joten puhuin mm. neekereistä ja intiaaneista. Vastaavasti kiroilin jonkin verran ja olin liian avoin seksuaalisesti siinä mielessä, että saatoin kuvailla henkilöä x, jonka nimeä en tiennyt, esim. sanoilla tyttö jolla on sininen paita ja isot tissit. No, meidän ensitapaamisesta on kuitenkin jo kolmisen vuotta, joten olen hieman fiksumpi ja ymmärrän paremmin sosiaalisten normien merkityksen. Tutustumisen jälkeen meillä oli Rochellen kanssa puolenvuoden vääntö siitä, onko minun pakko ajaa parta. Tämän jälkeen tappelimme lähes kaksi vuotta siitä, onko minun pakko leikata tukka. Kuten yleensä, nainen voitti, eli nyt olen parraton ja lyhyttukkainen

.
Tuo suomenruotsalainen stereotypia on myös melkoinen myytti

. Tosin siinä lienee totta se puoli, että jos tahtoo ylläpitää vähemmistökielen enemmistönkielen maassa, niin on pakko harjoittaa voimakasta sosiaalista kontrollia, joka on onnistunut paremmin ylemmältä keskiluokalta ja yläluokalta. Tosin suomenruotsalaisia on myös erilaisia, esim. Ahvenenamaalla ja Pohjanmaalla ruotsinkieli on niin vahva alueellisesti, että sen puhujat tulevat ihan jokaisesta yhteiskuntaluokasta. Omat ruotsinkieliset juureni ovat Varsinais-Suomessa. Tuo luokka-asia lähinnä viittasi vanhempieni
asenteisiin joista yksi keskeinen on, ettei mikään voisi olla niin hyvin, ettei se voisi olla aina paljon paremmin. Minua on esim. haukuttu hitaasta opiskelutahdista ja (aiempien) tyttöystävien valinnasta. Siskojani on kritisoitu myös pukeutumisesta mm. En nyt tahdo mennä enempää näihin asioihin koska ne ovat minusta mielenkiinnottomia, joten keskustelen ennemmin vaikka omista sukistani

.
Kiitos tuosta työnetsintäjutusta. Täytyy katsoa miten se sujuu noin käytännössä. Itse olen, kuten sanottu, hyvin skeptinen sen helppoudesta ja palkan tasosta, ja jotenkin tuntuu että lähipiiri luulee aivan liikoja kyvyistäni...