Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Scandinavians
VisaJourney.com > General Discussion Area > Regional Discussion > Europe & Eurasia (except the UK and Russia)

Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
jburge97
QUOTE(Stabu @ Jul 30 2007, 09:52 PM) *
QUOTE(miamoa2002 @ Jul 30 2007, 09:05 PM) *
here i come kicking.gif happy as a camper to say hello to my fellow scandinavians...and then now they started to talk in finish...i dont understand finish wacko.gif

Hah, en skandinavisk thread använder skandinaviska språk och finskan är ju en av dem. Detta hindrar (självklart) dej inte att skriva på svenska, norska, danska eller isländska på threaden, men det är inte säkert hur väl andra kommer att förstå dej. Tyskar skriver på tyska på de tyska threaden och belgier använder holländska, därför tycker jag att vi finnar kan använda finska här om vi så vill. Det finns få av oss här, men vi tar den risken att andra inte förstår vad vi säger smile.gif. Lycka till med ditt visum och kom ihåg att addera din timeline smile.gif!

If there were any other Norwegians on this forum, I would definitely try to strike up a conversation in Norwegian with them, although Swedish/Danish work for me as well. Enjoy the treat of getting to "talk" to someone in your native language! LOL
I do think, however, that miamoa2002 was only joking. (Although you never know with a Swede, of course. They have, after all, colonized both Finland and Norway in the past!) ........

just kidding, of course tongue.gif
Mr and Mrs Bird
QUOTE(jburge97 @ Jul 31 2007, 09:36 AM) *
QUOTE(Stabu @ Jul 30 2007, 09:52 PM) *
QUOTE(miamoa2002 @ Jul 30 2007, 09:05 PM) *
here i come kicking.gif happy as a camper to say hello to my fellow scandinavians...and then now they started to talk in finish...i dont understand finish wacko.gif

Hah, en skandinavisk thread använder skandinaviska språk och finskan är ju en av dem. Detta hindrar (självklart) dej inte att skriva på svenska, norska, danska eller isländska på threaden, men det är inte säkert hur väl andra kommer att förstå dej. Tyskar skriver på tyska på de tyska threaden och belgier använder holländska, därför tycker jag att vi finnar kan använda finska här om vi så vill. Det finns få av oss här, men vi tar den risken att andra inte förstår vad vi säger smile.gif. Lycka till med ditt visum och kom ihåg att addera din timeline smile.gif!

If there were any other Norwegians on this forum, I would definitely try to strike up a conversation in Norwegian with them, although Swedish/Danish work for me as well. Enjoy the treat of getting to "talk" to someone in your native language! LOL
I do think, however, that miamoa2002 was only joking. (Although you never know with a Swede, of course. They have, after all, colonized both Finland and Norway in the past!) ........

just kidding, of course tongue.gif

laughing.gif wink.gif biggrin.gif
SanDan
jburge97 and miamoa2002, good to have you aboard smile.gif

Although you never know with a Swede, of course. They have, after all, colonized both Finland and Norway in the past!

lol I couldn't help smiling at that one.

Ja sit suomeksi...
Lasse, täällä on talojen hinnat noussu parin viime vuoden sisällä ihan pilviin. Viimeksi, kun kattelin talojen myynti-ilmotuksia, niin meille hyvin kelpaavien talojen hinnat pyöri kanssa $180.000-$240.000 tasolla. Että sillee. Kalliimpiakin toki löytyy just niiltä sellasilta unelma-asuinalueilta vaikka kuinka paljon. Päätettiin asua vielä ainakin vuoden verran vuokralla, että voidaan katella, miten hinnat nyt tästä kehittyy. Ja tartteehan sitä toki sen oikean talon löytämiseen aikaa. Sellanen mökki, jonka ympärillä olis vähän lääniäkin olis kiva. Minkäslaisia taloja ootte ite katelleet?

Tokihan mormoonit täällä Utahissa sekä näkyy että kuuluu. Ihan mukavia ihmisiä noin pääsääntöisesti...kunhan eivät tuu meikäläiselle tuppaamaan uskontoaan. Mormooneja nyt tietty löytyy vähän joka lähtöön niin kuin muidenkin uskontojen edustajia. Toiset on tosi uskonnollisia ja toiset taas tekee mitä lystää, ainakin jossain määrin. Lainsäädännössä kyseinen uskonto näkyy ainakin alkoholin suhteen. Meinaan, että alkoholilait on tiukempia kuin joissain muissa osavaltioissa. Ei nyt just muuta tuu mieleen. Meikäläinen on muuten täällä Utahissa vähän poikkeustapaus kun oon jo 28 v. eikä mulla oo vielä lapsia. Eiks oo kauheeta? tongue.gif

Höh, onpa hassua, että NH:ssa ei tosiaan oo isompia kaupunkeja. Ei nyt sillä, että sillä olisi niin väliä, mutta melkein joka osavaltiosta löytyy joku suurempi kaupunki. Tää Salt Lake on vähän erilainen kaupunki, kuin mihin oon tottunu. Varsinaista kapunkia korkeine taloineen jne. ei kovin paljon ole (ihan keskustassa vaan) ja tää leviää joka suuntaan. Julkinen liikenne on aika kämänen suomalaiseen systeemiin verrattuna. Helsinkiläisenä olin aika pettynyt, että täällä kyllä tarttee auton, jos haluaa vaivattomasti ja nopeasti päästä paikasta toiseen. Mikäs tilanne siellä sun tulevassa kotikaupungissa on? Ootko ajatellut, että yrittäisit löytää muita suomalaisia (tai ruotsalaisia) juttuseuraksi?

En nyt sanois, että USA:n pummitaso on kohtalainen, vaikka täällä onkin paljon enemmän ihmisiä kuin nyt vaikkapa Suomessa. Rikollisuus, kodittomuus jne. on täällä ihan toista luokkaa. Varsinkin rikollisuus ja väkivalta välillä pelottaa. Joskus uutisia katellessa sanonkin miehelle, että "only in America...". Ehkäpä pitää lopettaa America's Most Wantedin katteleminen tongue.gif Siitäpä tulikin mieleeni, että just sen jälkeen kun oltiin muutettu meidän vuokra-asuntoon pari vuotta sitten, satuin kattomaan täkäläisiä uutisia ja huomasin, että kas meidän asuntokompleksi on uutisissa. Ne näytti, kuinka poliisi oli just pidättäny yhden Utah's Most Wanted-tyypin ihan tossa naapurissa...

On varmaan erittäin hyvä ja positiivinen juttu, että itsenäistyt ja saat vähän etäisyyttä perheeseesi. Vanhempien apu on toki jees, mutta se ei tarkoita sitä, että ne saa automaattisesti luvan kontrolloida sun elämää ja päätöksiä. Niille tekee ihan hyvää nähdä, että pärjäät omillasi ja osaat tehdä hyviä/oikeita päätöksiä ihan itse. Mitä mieltä Rochelle on sun vanhemmista/perheestä? Mikä tää "luokkakysymys" muuten oli? Mulle tuli heti mieleen kaikki stereotypiat suomenruotsalaisista... Mulla oli aluksi vähän ongelmia anopin kanssa. Mun mies kun nyt sattuu olemaan sen lempilapsi... Appivanhemmat noin yleensä vierasti ensin ajatusta, että niiden poika seurustelee ulkomaalaisen kanssa. Oon lisäksi muutaman vuoden vanhempi kuin mun mies. Miehen isoäiti sanoi anopille häiden lähestyessä, että minä oon menossa hänen lapsenlapsensa kanssa naimisiin vain saadakseni green cardin... Joopa joo.

Töiden hakemisesta vielä sen verran, että multa ei ainakaan kukaan missään vaiheessa mitään työtodistuksia kysynyt. Työpaikat, jotka harkitsee sun palkaamista vakavasti, tsekkaa kyllä sun suositukset, joten niille pitää antaa edellisten työpaikkojen/työnantajien yhteystiedot.

Sanna
cartaverde
Mulla tais kai sitten kayda parempi onni hyvaksymisten suhteen (ja huono paperisodan nopeudessa) - omat vanhemmat hyvaksyivat tavattuaan .. ja miehen vanhemmat on ok. Sen veli oli vuosia sitten jonkun suomalaisen kanssa Unkarissa pidempia aikoja mutta myohemmin lahtivat eri teita joten siita oli kai jaanyt joku yleisohje olla sotkeutumatta mihinkaan suomalaisiin. tongue.gif

Tyopaikoissa tosiaan tsekkaavat referenssit jos aikovat palkata oikeaan tyohon. Mutta eiko tuo ole joka paikassa kaytanto? Yhdessa paikassa sen lisaksi ovat edes halunneet nahda koulutodistuksia (BSc ja MSc).
Stabu
QUOTE(SanDan @ Aug 5 2007, 12:44 AM) *
Päätettiin asua vielä ainakin vuoden verran vuokralla, että voidaan katella, miten hinnat nyt tästä kehittyy. Ja tartteehan sitä toki sen oikean talon löytämiseen aikaa. Sellanen mökki, jonka ympärillä olis vähän lääniäkin olis kiva. Minkäslaisia taloja ootte ite katelleet?

Näin ekonomin vinkkinä, talojen ostossa on kaksi sykliä jotka kannattaa pitää mielessä. Toinen on talouden yleissuhdanne eli onko lama, taantuma, korkeasuhdanne tai ylikuumentuminen ja se toinen on missä kohtaa kupla liikkuu, se voi olla osakemarkkinoissa, valuuttamarkkinoissa, pörssissä tai raaka-aineissa. Ongelma on siinä, ettei kukaan koskaan varmasti voi tietää missä kohtaa syklissä ollaan ja missä kohtaa se kupla menee tongue.gif. Tosin jonkin hajun noista saa, kun seuraa säännöllisesti eri kurssien kehitystä.

Me katsellaan sellaista 250-500 neliön taloa Manchesterin keskustasta suht. huonolta asuntoalueelta. Tarkoitus olisi kunnostaa talo, pistää osa siitä vuokralle ja elää sitten vuokratuloilla ns. ilmaiseksi. NH:ssa vuokrataso on suht. korkea. Siinä samalla harkitaan tontin ostoa jostain pienemmästä NH:n kaupungista jonne rakennetaan itse myöhemmin iso talo. On toki mahdollista että suunnitelmat muuttuvat. Tällä hetkellä me tarkkaillaan tuota asuntokuplaa ja suhdanteita ja niiden valossa harkitaan asunnon hankintaa.

Lainsäädännössä kyseinen uskonto näkyy ainakin alkoholin suhteen. Meinaan, että alkoholilait on tiukempia kuin joissain muissa osavaltioissa. Ei nyt just muuta tuu mieleen. Meikäläinen on muuten täällä Utahissa vähän poikkeustapaus kun oon jo 28 v. eikä mulla oo vielä lapsia. Eiks oo kauheeta?

Jooh, olen kuullut tuosta Utahin alkoholilainsäädännöstä. Siitä tulee jotenkin mieleen... Suomi smile.gif. NH:n parlamentissa oli viimevuonna lakiesitys alkoholin myynti-iän laskemisesta 21. 18. ikävuoteen. Esitys kaatui. Jos se olisi mennyt läpi, NH:sta olisi tullut USA:n ainut osavaltio joka myy alkoholia alle 21-vuotijaille. Tämä olisi tarkoittanut sitä, että osavaltio olisi menettänyt muutaman kymmentä miljoonaa apurahoina, koska ne rahat ovat sidoksissa osavaltioiden alkoholilainsäädäntöön. Noh, tämä ei olisi sikäli ollut NH:lle uutta, koska NH menettää jo tuollaisen summan mm. siitä, ettei NH:ssa ole (ainoana osavaltiona USA:ssa) turvavyönkäyttöpakkoa tai moottoripyöräilijöiden kypäränkäyttöpakkoa biggrin.gif. Tuo alkoholi-iän laskeminen sopisi hyvin letkan jatkoksi, vaikka se laskettaisiin ihan kiusaksi vaan 20. vuoteen smile.gif.

Tää Salt Lake on vähän erilainen kaupunki, kuin mihin oon tottunu. Varsinaista kapunkia korkeine taloineen jne. ei kovin paljon ole (ihan keskustassa vaan) ja tää leviää joka suuntaan. Julkinen liikenne on aika kämänen suomalaiseen systeemiin verrattuna. Helsinkiläisenä olin aika pettynyt, että täällä kyllä tarttee auton, jos haluaa vaivattomasti ja nopeasti päästä paikasta toiseen. Mikäs tilanne siellä sun tulevassa kotikaupungissa on? Ootko ajatellut, että yrittäisit löytää muita suomalaisia (tai ruotsalaisia) juttuseuraksi?

Itse huomasin myös tuon kaupunkijutun vaimoni kanssa. Olimme molemmat sitä mieltä että 350 000 as Wichita (metropolissa 600 000 as) on pienemmän oloinen kuin 80 000 as Pori (”metropolissa” 100 000 as). Tämä johtuu juuri siitä, että suomalaiset asuvat korkeissa kerrostaloissa ihan keskustassa kun taas USA:ssa keskustat ovat jaettuja pidemmälle alueelle. Wichita oli sellainen kaupunki jota kestää silmin kantamattomiin, mutta isolta se ei vaikuta. Rochelle oli kovin ihmeissään siitä, miksi suomalaiset tahtovat asua kerrostaloissa kun tyhjää maata on niin paljon tarjolla joka puolella. Jopa ahtaasti asutussa Saksassa ihmiset hankkivat omakotitalon. Epäilen vian olevan Suomen tiukassa kaavoituksessa tai kaupunkisuunnittelussa, mutten ole varma.

Wichitassa oli jonkin sortin joukkoliikenne, NH:ssa ei ole minkäänlaista joukkoliikennettä. Yhdessäkään NH:n kaupungissa ei ole busseja ja vielä vähemmän metroja tai ratikoita. Ainoat ns. joukkoliikenteen vuorot ovat kaukoliikenteen vuoroja, joita saa NH:sta tyyliin ainoastaan Bostonin lentokentälle. Minua tämä ei sinänsä haittaa, koska en käytä joukkoliikennettä ollenkaan. En ole ikinä sitä käyttänyt, enkä usko että sitä tulen koskaan käyttämään. Minulla ei myöskään ole autoa (tosin sellainen on kai pakko hankkia). Porissa ja Turussa liikun kaikki matkat poikkeuksetta jalan. Jos on huono ilma, pysyn sisällä sen päivän (tai vaihtoehtoisesti kävelen kiukkuisena). NH on siitä kiva osavaltio, että sen kaupungit ovat sen verran vanhoja, että niistä löytyy kävelytiet lähes joka paikkaan.

Suomen- ja ruotsinkielistä juttuseuraa olen jo löytänyt smile.gif. Tunnen NH:ssa yhden sujuvasti suomea puhuvan ja kolme alkeellisesti suomea taitavia. Ruotsinkieltä osaavia löytyy sitäkin enemmän. Tämä on mielestäni melko outoa, koska suomen- ja ruotsinkielisiä ei juuri asu pohjoismaiden ulkopuolella.

Myönnän, olen vähän liian rakastunut New Hampshireen blush.gif.

Varsinkin rikollisuus ja väkivalta välillä pelottaa. Joskus uutisia katellessa sanonkin miehelle, että "only in America...". Ehkäpä pitää lopettaa America's Most Wantedin katteleminen

Kannattaisi tosiaan lopettaa se Most Wantedin katsominen biggrin.gif. Helsinki on de facto yksi Euroopan vaarallisimmista kaupungeista, suomalaiset eivät vain itse tiedä sitä. Suomen turvallisuus on pitkälti myytti. USA on murhatilastoissa kyllä selkeästi Eurooppaa edellä (tai pitäisikö ennemmin sanoa jäljessä), mutta ryöstöissä ja pahoinpitelyissä Eurooppa johtaa. Sama pätee Kanadan ja USA:n välillä. USA:n murhatilastoja synkistää se fakta, että proportionaalisesti kohtuuttoman suuri osa murhista tehdään eteläisimmissä osavaltioissa. NH:ssa murhia on vähemmän per capita kuin Suomessa. Vaikka USA:n murhatilastot ovat synkät, kannattaa myös muistaa että USA on selkeästi turvallisempi maa verrattuna Itä-Euroopan tai Etelä-Amerikan valtioihin. Lisäksi murha ei ole sellainen rikos, jonka uhriksi joutuu ihan helposti. Tässä mielessä ryöstö- ja pahoinpitelytilastot ovat huomattavasti tärkeämpiä tavallisen ihmisen kannalta. Eli liikaa murehdit smile.gif. USA:ssa on toki valtava määrä vankeja, mutta tämä on lähinnä heijastus osavaltioiden huonosta lainsäädännöstä, ottaen huomioon että vangeista 20 % istuu kiven sisässä huumeiden käytöstä ja 40 % väkivallattomista pikkurikoksista, kuten näpistyksistä.

Mitä mieltä Rochelle on sun vanhemmista/perheestä? Mikä tää "luokkakysymys" muuten oli? Mulle tuli heti mieleen kaikki stereotypiat suomenruotsalaisista... Mulla oli aluksi vähän ongelmia anopin kanssa. Mun mies kun nyt sattuu olemaan sen lempilapsi... Appivanhemmat noin yleensä vierasti ensin ajatusta, että niiden poika seurustelee ulkomaalaisen kanssa. Oon lisäksi muutaman vuoden vanhempi kuin mun mies. Miehen isoäiti sanoi anopille häiden lähestyessä, että minä oon menossa hänen lapsenlapsensa kanssa naimisiin vain saadakseni green cardin... Joopa joo.

Rochelle pitää mun äidistä ja nuoremmasta pikkusiskosta. Mun vanhempi pikkusisko ja isä ovat hänelle aika vieraita ja hän ei oikein tiedä miten suhtautua heihin. Yleisesti ottaen mun vanhempi pikkusisko ja isä ovat olleet enemmän USA:han muuttovastaisia kuin mitä äiti tai nuorempi pikkusisko. Lisäksi isän kanssa tulee vastaan kielimuuri. Äidin kanssa Rochelle kommunikoi erittäin sujuvasti koska äiti puhuu hänelle sekaisin ruotsia ja englantia jonka Rochelle ymmärtää saksan ja englannin avulla ja sitten vastaa takaisin englanniksi smile.gif. Tuota me ollaan joskus Rochellenkin kanssa käytetty tehokkaasti. En itse esim. tiennyt mikä on seurakunta englanniksi, joten käänsin sen ruotsiksi sanoiksi församling, gemenskap, jolloin Rochelle käänsi sen saksaksi Gemeinde ja siitä englanniksi sanaan congregation smile.gif.

Toiseen suuntaan tutustuminen meni helpommin. Rochellen vanhemmat ottivat minut alusta alkaen varsin hyvin vastaan, vaikka he hetkittäin epäilivät miten hyvin sopeudun amerikkalaiseen kulttuuriin. Minulta puuttui se amerikkalaisille tyypillinen poliittinen korrektius, joten puhuin mm. neekereistä ja intiaaneista. Vastaavasti kiroilin jonkin verran ja olin liian avoin seksuaalisesti siinä mielessä, että saatoin kuvailla henkilöä x, jonka nimeä en tiennyt, esim. sanoilla tyttö jolla on sininen paita ja isot tissit. No, meidän ensitapaamisesta on kuitenkin jo kolmisen vuotta, joten olen hieman fiksumpi ja ymmärrän paremmin sosiaalisten normien merkityksen. Tutustumisen jälkeen meillä oli Rochellen kanssa puolenvuoden vääntö siitä, onko minun pakko ajaa parta. Tämän jälkeen tappelimme lähes kaksi vuotta siitä, onko minun pakko leikata tukka. Kuten yleensä, nainen voitti, eli nyt olen parraton ja lyhyttukkainen tongue.gif.

Tuo suomenruotsalainen stereotypia on myös melkoinen myytti smile.gif. Tosin siinä lienee totta se puoli, että jos tahtoo ylläpitää vähemmistökielen enemmistönkielen maassa, niin on pakko harjoittaa voimakasta sosiaalista kontrollia, joka on onnistunut paremmin ylemmältä keskiluokalta ja yläluokalta. Tosin suomenruotsalaisia on myös erilaisia, esim. Ahvenenamaalla ja Pohjanmaalla ruotsinkieli on niin vahva alueellisesti, että sen puhujat tulevat ihan jokaisesta yhteiskuntaluokasta. Omat ruotsinkieliset juureni ovat Varsinais-Suomessa. Tuo luokka-asia lähinnä viittasi vanhempieni
asenteisiin joista yksi keskeinen on, ettei mikään voisi olla niin hyvin, ettei se voisi olla aina paljon paremmin. Minua on esim. haukuttu hitaasta opiskelutahdista ja (aiempien) tyttöystävien valinnasta. Siskojani on kritisoitu myös pukeutumisesta mm. En nyt tahdo mennä enempää näihin asioihin koska ne ovat minusta mielenkiinnottomia, joten keskustelen ennemmin vaikka omista sukistani tongue.gif.

Kiitos tuosta työnetsintäjutusta. Täytyy katsoa miten se sujuu noin käytännössä. Itse olen, kuten sanottu, hyvin skeptinen sen helppoudesta ja palkan tasosta, ja jotenkin tuntuu että lähipiiri luulee aivan liikoja kyvyistäni...

SanDan
Riipustukset sen kun vaan pitenee smile.gif Meitsi lähtee miehen kanssa Suomeen parin viikon lomalle 4 päivän kuluttua, joten on ollut aika kiire shoppaillessa jne. Tuliaisiakin tuli jo ostettua yksi matkalaukullinen...ja vannoin, että ei koskaan enää. Plääh. Tää on meidän eka yhteinen reissu (USA:n ulkopuolelle). No johan sitä lomaa on odotettukin pari vuotta... Luin vähän aikaa sitten muistaakseni MTV 3:n nettisivuilla jostain hiljattain tehdystä lomiin liittyvästä tutkimuksesta. Jenkeissä ei tosiaan lomilla paljon juhlita...siis siinä mielessä, että lomapäiviä on suhteessa vähän. Suomalaisena sitä on niin hemmoteltu lomajärjestelyiden suhteen... Esim. mun työpaikalla lomaa ei voi kerralla olla plakkarissa kuin 80 tuntia (2 viikkoa) ja se kertyy aika hitaasti. Mitä enemmän on senioriteettia niin sitä nopeammin lomatunnit karttuu. Miehen työpaikalla taas on ihan eri systeemit.

Joo toi kielimuuri on tuttu juttu. Mun äidin miesystävä ei puhu englantia paria sanaa enempää. Mun äiti sai sujuvasti englantia puhuvana olla koko ajan tulkkaamassa niiden pariviikkoisen roadtripin aikana. Ja meidän häissä äidin miesystävä ei pystynyt kommunikoimaan kuin mun ja mun äidin kanssa... Mun isä ei myös juurikaan puhu englantia ja sen ja mun miehen tapaamiset on olleet aika mielenkiintoisia. Minä oon yleensä tulkannut tarvittaessa ja täyttänyt aukot. Suomalaisella logiikalla sitä ymmärtää, mitä isä yrittää sanoa, mutta miesparka ei aina ymmärrä jutun juurta ja merkitystä. Me ollaan loman aikana menossa isoihin kesähäihin, joissa tavataan paljon mun sukulaisia. Käy mun miestä jo etukäteen sääliksi... tongue.gif Mun vanhemmat on ottaneet mun miehen hyvin vastaan eikä niiden kanssa oo ollut mitään ongelmia. Kun yritin kysyä isän mielipidettä niin se totesi, että mitäs se sille kuuluu, kenen kanssa mä menen naimisiin ja että hän kunnioittaa mun päätöstä. Äidille oli ja on pääasia, että minä oon onnellinen. Hyvä niin.

Yllättävää, jos Helsinki tosiaan on niin vaarallinen kaupunki. Mulle ei koskaan oo sattunut mitään, ei edes niinä lukuisina kertoina kun oon yksin kävellyt keskellä yötä pimeillä kaduilla kotiin. Tottahan ryöstöistä, pahoinpitelyistä, raiskauksista jne. lukee lehdissä melkein joka päivä, mutta en kyllä oo koskaan kokenut Helsinkiä vaaralliseksi. Kesällä turistiaikaan nyt tietty kannattaa varoa näpistelijöitä, mutta sama tilanne on joka puolella Eurooppaa.

Jeps mut nyt täytyy mennä halaamaan tyynyä kun silmät alkaa lupsahdella... wink.gif

Sanna

Geist
QUOTE(miamoa2002 @ Jul 30 2007, 02:05 PM) *

How do you think I feel? My husband's one of them! blink.gif
Stabu
QUOTE(SanDan @ Aug 13 2007, 10:29 AM) *
Riipustukset sen kun vaan pitenee smile.gif

Myönnän että tämä on lähinnä minun vikani smile.gif. Oma tapa vastata postauksiin on postausten jakaminen pienempiin osiin ja älytön quotetusten määrä. Tämä johtuu luultavasti siitä, että minulla on keskivaikea lukihäiriö, joten koen tekstinseuraamisen helpommaksi, mikäli se on paloiteltu selkeisiin pieniin loogisiin osiin. Mutta ihan hyvä, että jaksat aina aloittaa enemmän alusta, jolloin nämä eivät pääse kasvamaan liian massiivisiksi smile.gif. Meillä oli vaimon kanssa pahimmillaan jopa 20. sivun sähköposteja, kun molemmat käyttivät tätä minun metodiani tongue.gif.

Meitsi lähtee miehen kanssa Suomeen parin viikon lomalle 4 päivän kuluttua, joten on ollut aika kiire shoppaillessa jne. Tuliaisiakin tuli jo ostettua yksi matkalaukullinen...ja vannoin, että ei koskaan enää. Plääh.

Toivottavasti reissu menee kivasti smile.gif! Itse alan pikkuhiljaa valmistautumaan muuttoon. Kävin Porissa n. kaksi viikkoa sitten ja hain sieltä kaikki tavarani, jotka seuraavat mukanani NH:hon. Olen myös katsellut matkalaukkuja ja ostan kohta kaksi lisälaukkua tavarankuljettamista varten.

Viisumiprosessi on jo erittäin pitkällä. Sain viimeisen rokotuksen viimeviikolla joten se puoli on vihdoin selvitetty. Lisäksi NVC:ssä ei ole kuin yksi dokumentti jäljellä ja pieni odotus ja sitten se siirtyy konsulaatin käsiteltäväksi. Konsulaatista pitäisi saada haastattelu n. kuukaudessa, joten toivon mukaan olen NH:ssa kahdessa kuukaudessa tästä hetkestä smile.gif.

Luin vähän aikaa sitten muistaakseni MTV 3:n nettisivuilla jostain hiljattain tehdystä lomiin liittyvästä tutkimuksesta. Jenkeissä ei tosiaan lomilla paljon juhlita...siis siinä mielessä, että lomapäiviä on suhteessa vähän. Suomalaisena sitä on niin hemmoteltu lomajärjestelyiden suhteen... Esim. mun työpaikalla lomaa ei voi kerralla olla plakkarissa kuin 80 tuntia (2 viikkoa) ja se kertyy aika hitaasti.

Tarkoitat varmaan maksettuja lomia? Itse ajattelin ainakin ottaa NH:ssa palkattomia lisälomia jos tavalliset lomat eivät riitä. Vaimo on tehnyt noin muutaman kerran tullessaan USA:sta Suomeen minua katsomaan. Palkattomia lomia ei ihan joka työpaikalla voi ottaa miten lystää, mutta sillä metodilla saa yleensä tarvittaessa lisälomapäiviä smile.gif. Itselleni USA:n lomajärjestelmä sopii kuitenkin mainiosti. Olen melkoinen työnarkomaani, eli minun on pakko saatava jotain aikaan oikeastaan ihan kokoajan. Olen lievästi sanottuna hyperaktiivinen tongue.gif.

Yllättävää, jos Helsinki tosiaan on niin vaarallinen kaupunki. Mulle ei koskaan oo sattunut mitään, ei edes niinä lukuisina kertoina kun oon yksin kävellyt keskellä yötä pimeillä kaduilla kotiin.

Ei minullekaan ole mitään Helsingissä sattunut, tosin olen Helsinkiä vältellyt lähes kuin ruttoa, joten Tukholma on minulle paljon tutumpi kaupunki. Muualla Suomessa on sattunut ja tapahtunut kaikenlaista pientä. Kuudennella luokalla äitini antamat kaupparahat pihistettiin toppatakkini taskusta, jonka olin jättänyt vartioimattomana koulun naulakkoon. Porissa olen joutunut myös muutaman kerran baaritappeluun, jonka seurakusena se toinen osapuoli on aina poistettu baarista. Pahimmillaan t-paitani on repeytynyt. Kolmisen vuotta sitten Oulussa musta mies yritti ryöstää minut illansuussa kun odottelin kaveriani. Kaveri ennätti juuri ajoissa paikalle, joten ryöstö jäi yritykseksi. Näiden pienhaaverien seurauksena olen tosin oppinut muutaman asian. Älä jätä arvoesineitä vartioimattomien vaatteiden taskuihin, älä juttele takaisin miespuolisille hoppareille/rentuille/skinheadeille jotka haluavat jutella kanssasi ja mikäli näet mustan miehen pimeällä luiki pakoon. Nämä asiat ovat varmaan intuitiivisia muille, mutta itse olen oppinut ne kantapäänkautta smile.gif.

Raapustele taas joskus lisää kun ennätät. Tällä kertaa tuli vähän lyhyempi viesti, kun en oikein keksinyt muuta kirjoitettavaa sad.gif...
cartaverde
Joskus suomalaiset on niin uskomattoman sinisilmaisia .. eli lompakko takataskussa kunnolla nakyvilla, veska auki ja vaikka kainalossa niin sisallot nakyy .. koko maailma ei ehka ole aina yhta turvallinen kuin 100 asukkaan pikkukyla jossain. Mutta kai noissa pelotteluissa miten xyz paikka on vaarallinen on lahinna tarkoitus myyda mediaa missa kerrotaan miten vaarallista jossain on. Joskus se etta on turisteja joilla on 30 x isommat tulot kuin paikallisilla voi olla houkutusta tietyille henkiloille.
Suomessa ei ole mitaan kummempia tapahtunut. Italiassa pelastin silloisen poikaystavan ampumiselta kirkon ja poliisiaseman valilta ja vajaa pari sataa metria kotoa. Napolissa pollittiin rillit (ei edes aurinkolasit vaan vahvuuksin .. oli tosin repussa eika paassa silla silloin olisin takuulla huomannut jos olisi paalla), Pariisissa ryostettiin ja hakattiin tajuttomaks, ja siinapa noi kai sit.

Ei kai rokotuksia tarvii cr/ir:lla? Eiks ne ole vasta aos?

'Suunnattomasti' ilahduttaa ajatus siita etta k3 ehtii nopeammin kuin tuo cr/ir. Kun k3 on pakko tehda siella missa meni naimisiin, tuo olisi kaytannossa sita etta lennan suomeen pelkastaan sen takia, enka voi palata takaisin ennen kuin saan passin postissa leimoin. Yhdensuuntaisten lentolippujen huvia ...
Toinen mita mietin on miten ihmeessa nuo laakarit ja rokotukset tms toimii. Mulla on ala-asteelta pahvinen noin luottokortin kokoinen lipuska missa on mita rokotteita on. Mitaan GP:ta ei ole missaan maassa, eli valtan laakareita niin kauan kuin on alle 41 c kuume tai pystyn kavelemaan. Jos taas taalla tulee nuo haastattlut tms milla jonkun ikivanhan analogisen rokotuspaperin saa konvertoitua sellaiseksi etta se kay? Uudestaan en halua piikkeja jotka jo on.

Tuo pelottaa.. jotenkin tulee mieleen muutaman maan sisaiset ja ulkoiset politiikat ei niin kovin kauan sitten historiassa. Ja patriot act jotka antaa tekosyyn kaapata kaikki maassa ja maan ulkopuolella meneva kommunikointi .. sad.gif kai yhteensa jonkin sortin viisumidepis. Blah.
Stabu
QUOTE(cartaverde @ Aug 21 2007, 12:05 AM) *
Joskus suomalaiset on niin uskomattoman sinisilmaisia .. eli lompakko takataskussa kunnolla nakyvilla, veska auki ja vaikka kainalossa niin sisallot nakyy ..

Yup, totta, totta. Noiden omien pikkutapahtumien jälkeen olen kyllä oppinut että lompakko pidetään etutaskussa ja mitään arvotavaroita ei jätetä hetkeksikään ilman vartiointia. Itse en tosin ole matkustanut kun Keski- ja Etelä-Euroopan maissa, Virossa sekä Yhdysvalloissa, joten en ole edes millään vaarallisilla alueilla koskaan ollut. Pori oli kuuluisa nuoruudessani siitä, että siellä oli Suomen eniten väkivaltarikoksia per capita jonkun aikaa. Turku taas tunnetaan huumesatamana. Mutta eivätpä tuollaiset asiat paljoa katukuvassa näy, jollei itse pyöri merkillisissä piireissä... Maailmasta on onneksi tulossa kokoajan turvallisempi paikka. Vielä 1700-luvulla Lontoossa tehtiin yli 300 murhaa per 100 000 as per vuosi, nykyinen luku on alle 3.

Ei kai rokotuksia tarvii cr/ir:lla? Eiks ne ole vasta aos?

Tarvii, valitettavasti. CR/IR visalla ei ole mitään AOS-vaihetta, CR:llä on ainoastaan RC-vaihe (Removing Conditions) IR:llä ei ole edes sitä. Ero on siinä, että K3 visalla ei saa suoraan greencardia, vaan sen joutuu anomaan AOS:n kautta. CR visalla saa suoraan väliaikaisen greencardin jonka joutuu anomaan pysyväksi RC:llä. IR:llä saa suoraan pysyvän greencardin. Tämän vuoksi CR/IR viisumit vaativat rokotukset jo ennen lääkäriin menoa, vaikka lääkärissä voi saada joitain piikkejä.

'Suunnattomasti' ilahduttaa ajatus siita etta k3 ehtii nopeammin kuin tuo cr/ir. Kun k3 on pakko tehda siella missa meni naimisiin, tuo olisi kaytannossa sita etta lennan suomeen pelkastaan sen takia, enka voi palata takaisin ennen kuin saan passin postissa leimoin. Yhdensuuntaisten lentolippujen huvia ...

Mikset muuten kerro mitään timelineä? Olisi mukava tietää tarkemmin missä kohtaa viisumisi on menossa? Eikai sinunkaan odottelu enää kauaa voi kestää, kun kerran suunnilleen samaan aikaan aloitimme viisuminhaun, tietysti tässä pelissä on mukana onnea enemmän kuin paljon...

Toinen mita mietin on miten ihmeessa nuo laakarit ja rokotukset tms toimii. Mulla on ala-asteelta pahvinen noin luottokortin kokoinen lipuska missa on mita rokotteita on. Mitaan GP:ta ei ole missaan maassa, eli valtan laakareita niin kauan kuin on alle 41 c kuume tai pystyn kavelemaan. Jos taas taalla tulee nuo haastattlut tms milla jonkun ikivanhan analogisen rokotuspaperin saa konvertoitua sellaiseksi etta se kay? Uudestaan en halua piikkeja jotka jo on.

Itse en tiedä vielä mitään lääkärintarkastuksesta, kun sellaista ei ole ollut mutta tiedän että se on melkoinen tehotarkastus johon sisältyy joku keuhkoröntgen ja jossa tehdään sukupuolitautitestit ja tuberkuloositestaus. Tämän lisäksi lääkäriin joutuneista kaikki ne joutuvat päihdetestiin, joilla on päihteisiin liittyviä rikkeitä (esim. rattijuopumus tai pilven poltto). Sama testi tehdään kuulemma myös satunnaisesti muille, eli kannattaa olla juomatta pari pv ennen lääkärintestiä.

Rokotusjutut ovat kuulemma lähes randomeita ja ne vaihtelevat iän ja sen maan mukaan, josta kyseinen henkilö tulee. Itse käytin tätä listaa lähteenä, eli jos nuo kaikki on keltaiset & liilat rokotteet on, niin sitten on varmasti ainakin kaikki kohdallaan. Toinen hyvä urli on tämä tässä, joka käsittelee Brittien pakollisia rokotteita. Itse päädyin ottamaan kaikki puuttuvat rokotteet ja hinnaksi tuli jotain 330e. Sain yhteensä kahdeksan piikkiä (ja pelkään piikkejä), mutta olen myös kuullut tapauksia tällä foorumilla, jossa IR-1/CR-1 viisumi olisi viivästynyt puolivuotta hepatiittirokotteen vuoksi (hepatiittirokotteen viimeisen piikin voi saada vasta puolivuotta sen ensimmäisen jälkeen). Noita listoja käyttäen voit tehdä omat rokotusvalintasi, minä pelasin (vähän liiankin) varmanpäälle smile.gif.

Ei minullakaan ole mitään kunnollisia rokotuskortteja, mulla on yksi Porin arvauskeskuksesta, sellanen keltanen pahviläpyskä. Sitten mulla on toinen YTHS:ltä, sininen pahiläpyskä ja sitten on yksi A4 paperi armeijasta. Eli ei mitään tollaisia hienostuneita juttuja, mutta kyllä ne kaikki rokotteet siinä näkyy ja tuossa on hoitajan/lääkärin allekirjoituksia ja leimoja enemmän kun tarpeeksi, joten eiköhän tämä riitä.

Tuo pelottaa.. jotenkin tulee mieleen muutaman maan sisaiset ja ulkoiset politiikat ei niin kovin kauan sitten historiassa. Ja patriot act jotka antaa tekosyyn kaapata kaikki maassa ja maan ulkopuolella meneva kommunikointi .. sad.gif kai yhteensa jonkin sortin viisumidepis. Blah.

Tuota viisumidepistä on liikkeellä sad.gif. Mun odottelu meni kivasti tuosta elokuusta 2006 tuonne maaliskuun lopulle saakka. Sen jälkeen odotus alkoi ärsyttää. Varsinainen kunnollinen vitutus alkoi suunnilleen elokuun (2007) alussa. En oikeen saa enää mitään aikaan päivisin. Jaksan just ja just laittaa ruokaa (tai hakea pizzaa), käydä lenkillä, opiskella ehkä tunnin ja tunnin tehdä jotain projektitöitä. Sen lopun 12h istun tässä koneella ja katselen viisumijuttuja, en edes tee mitään järkevää, vaan katselen vaan esim. tämän foorumin ikkunoita edes takas, kirjoittamatta tänne mitään tai aina edes lukematta keskustelunaiheita sad.gif. Stressihormoonitasot alkaa myös nousta korviin, joka näkyy mm. painon nousuna. Onneksi tämä loppuu (toivottavasti) pian.

Muakin pelottaa tuo henkilökohtaisen ja taloudellisen vapauden jatkuva kutistuminen. Tosin tämän prosessin aikana (ja etenkin niitä kauhutarinoita kuunnellessa) olen oppinut, että varsinkaan huumausaineiden kieltoa tai USA:n ulkopolitiikkaa ei kannata kommentoida, varsinkin silloin jos siitä sattuu omaamaan ns. väärän mielipiteen™. Jopa näitä asioita kommentoimalla voi löytää itsensä lentokielto tai FBI:n listoilta, joka ei ole kovin toivottava paikka näin tämän prosessin sujuvuutta ajatellen. Itse asiassa olen tullut siihen tulokseen, että niin kauan sinulla ei ole minkään sortin sananvapautta USA:ssa kunnes olet kansalaisuuden saanut. Tämän vuoksi lienee parasta järjestää kolmivuotinen hiljaisuuskilpailu siitä hetkestä eteenpäin kuin jalalla maahan astuu. Näin henk. koht. pelkään muuten kaikkein eniten pakollista draftausta ja olen täysin varma, että se palaa pian takaisin. Onneksi täytän 11 kuukauden kuluttua 26, jonka jälkeen se ei nykylain mukaan enää koske minua. Tosin niillä on (epäsuosittu) lakiesitys kongressissa, jonka mukaan draftaus koskisi tasan kaikkia miehiä ja naisia 18-42ween välillä...
cartaverde
Sigh... ja vaikka joskus sadan vuoden paasta hankkisikin kansalaisuuden, siltikaan tuskin tulee lisaa sananvapautta. Tuskinpa wiretapping vahenee.

En o pistany linea koska en ole taysin varma missa vaiheessa mikakin kohta on menossa. Kun tiedan tarkmmin ..

Rokotusvaatimuslista taitaa vaan kuin kasvaa sita mukaa kun Glaxo ja muut rokotteita valmistavat yritykset tuo markkinoille lisaa tavaraa.

Toissa paiva, senkin jalkeen netissa ... yksin ei huvita menna minnekaan. Tai tehda paljon mitaan.

nin
Här tittar man in på den skandinaviska tråden för första gången på VJ och möts av moi mukkulat *småfnissar* "Laita moottorisaha sivulle, en halua sinulle mitään pahaa!" eller nått, typ Finska är inte så skönt till att börja med, och när jag försöker slaktar jag det ännu värre, sorry guys tongue.gif
*skrivet lite tongue in cheek, hoppas ingen tar illa upp!*
Tillbaka till vardagen...
Stabu
QUOTE(nin @ Aug 21 2007, 09:22 PM) *
Här tittar man in på den skandinaviska tråden för första gången på VJ och möts av moi mukkulat *småfnissar* "Laita moottorisaha sivulle, en halua sinulle mitään pahaa!" eller nått, typ Finska är inte så skönt till att börja med, och när jag försöker slaktar jag det ännu värre, sorry guys tongue.gif
*skrivet lite tongue in cheek, hoppas ingen tar illa upp!*
Tillbaka till vardagen...

Vi finnar erövrade den skandinaviska threaden då inga andra skandinaver var intresserade över threaden. Så det är nog inte vårt fel iaf tongue.gif. Jag har tidigare försökt att sätta up en trevlig svenskspråkig (eller snarast nordisk) diskussion men det ser ut som om ingen annan skulle vara så väldigt intresserad av min idé sad.gif. Jag tror att ingen tar illa upp av att bli hotad med att sågas i bitar med en motorsåg, det är ju ganska normalt sista och slutligen tongue.gif. Man bör dock inte glömma att "den som bäddar välter ofta liten tuva om och om igen..." biggrin.gif.
nin
Moi mumin =)
Något måste ni ju få erövra helt klart, ni har många dastardly deeds att ta igen, med eller utan virtuella motorsågar wink.gif Som för övrigt måste anses vara helt normalt! Maken är fascinerad över nyheterna hemifrån, folk som blir harpunerade i Gbg, jagade med järnrör på pendelstationer i Sthlm och lite allmänt yxviftande runt om i landet med jämna mellanrum. Restrektiva(re) vapenlagar kittlar uppenbarligen kreativiteten! Eller så tager man vad man haver i stundens hetta ... =/
Synd att inga hakade på, en nordisk mix vore trevligt att se.

Nu ska jag ut och valla tuvor, de välter både sig själva och andra lite då och då så man måste passa lite.
Stabu
Pojat, pojat! Tai oikeastaan, tytöt, tytöt tongue.gif!

Meidän IV lasku joka oli ollut jumissa NVC:ssä lähes puolitoista kuukautta on vihdoin lunastettu dancin5hr.gif mikä tarkoittaa sitä, että viimeinen vaihe NVC:ssä pääsee käynnistymään smile.gif! Laskin juuri, että oma haastattelu on 20pvn tienoilla marraskuussa ja pääsen muuttamaan n. 20. joulukuuta smile.gif! En malta millään odottaa, kerrankin tuntuu siltä, että tämä viisumiprosessi ei ole ihan hirvittävän tuskaista taivallusta tongue.gif. Noh, on tässä vielä melko paljon puuhastelua edessä mutta kuitenkin.

Olin tuonut NH:sta kotiin paikallista sokeroitua limua ja jakanut sitä kavereille ja sukulaisille lahjaksi. Olin tosin säästänyt itselleni yhden pullon ja nyt oli hyvä aika avata se blush.gif...

Mitäs teille muille kuuluu smile.gif?
cartaverde
Aah hyva etta sulla on joku aikataulu selvilla smile.gif

Samalla kun paivat lyhenee ja valon maara pienenee mun huumori ja kaikki muu muuttu talvisemmaksi. Eli talvella oon lahinna karhu = toissa tai nukun. Ja taa about Lontoon pohjoisuusasteella...
Eli saan entista vahemman aikaiseksi. Tai no, 7.30 aamulla toihin pain ja 6:lta olen kotona normaalivuorossa niin ei sen jalkeen kauhean montaa tuntia jaa jotka yleensa on netissa ja viikonloput myos .. paitsi silloin kun pitaisi saada jotain toitakin aikaan viikonloppuna. Kuten nyt..
Tekee mieli menna jonnekin lampimaan jouluks tai tammikuuksi. Argentiina tai Meksiko ehka .. jonnekin mista paasee molemmista paikoista lentaen ettei tartte ensin olla 18-24 koneessa tullakseen tanne ja taalta 10 tuntia etp muualle.
SanDan
Heips vaan sinnekin smile.gif

Hengissä ollaan, vaikka oonkin Suomen reissun jälkeen ollut kunnon räkätaudissa pari viikkoa. Oikein kiva tongue.gif Aattelin, että pakko vihdoin riipustaa ees jotain. Tuotiin muuten Suomesta matkalaukullinen karkkia...ah ja nam.

Joo lääkärintarkatus Suomen päässä oli aika tarkka. Kaikki mahdollinen testattiin HIVistä ja syfiliksestä tuberkuloosiin (just se keuhkoröntgen) jne. Mulla meni muistaakseni jotain 320-330 egee. Se lääkäri ei tosin vaivautunu punnitsemaan, mittaamaan pituutta tai tarkastamaan näköä. Kysy vaan, että paljonko mikäkin oli. Aika helppo tapaus siis. Esim. Englannissa ne saattaa tutkia sukupuolielimet (ulkoisesti), joten aika helpolla Suomessa pääsee lääkärintarkastuksen suhteen kuten myös konsulaatissa moniin muihin maihin verrattuna. Mulla oli kanssa neuvola ja ala-/yläaste-/lukioaikaset rokotuskortit, mutta ne saa lääkärillä käännettyä englanniksi kansainväliselle rokotuskortille. Mulla oli sellanen tosin jo valmiina, kun tarvitsin sen aikanaan Japaniin vaihtoon lähtiessä. Siihen sitten vaan lisättiin ne rokotukset, jotka piti uusia (mulla jäykkäkouristus ja polio). Otin sen hepatiittirokotteenkin, kun olin tarpeeksi ajoissa tsekannut kaikki noi rokotusjutut valmiiksi. Sain kakkosrokotuksen nippanappa ajoissa ennen tänne muuttoa. Kakkosrokotteen voi toki ottaa myös muuton jälkeen uudessa kotimaassa. Oli sitten helpompi asioida täällä päässä, kun oli kaikki paperit valmiina ja englanniksi käännettynä. En täällä päässä AOSia hakiessa tarvinnut kuin rokotetodistuksen, joka oli helppo saada kansainvälisellä rokotuskortilla.

Meitsi odotti haastattelua siellä Suomessa muistaakseni noin kuukauden. Nopeamminkin ajan olisi varmasti saanut, jos olisi hoitanut lääkärintarkastuksen ihan heti kuntoon. Haastattelu oli helppo ja aika nopea. Kunhan on kaikki paperit kunnossa ja rahaa mukana niin ei hätää. Minä tosin unohdin lompakon käsilaukkuun, joka piti jättää lähetystön portille turvamiehille. En kuulemma ollut ensimmäinen, jolle oli käynyt niin... Joo ei muuta kun lykkyä teille molemmille. Toivottavasti saatte yhtä mukavan haastattelijan, kun mulla oli. Se oli sellanen pienikokonen mies, jolla oli 80-luvun takatukka biggrin.gif

Stabu, eikö oo kiva kun ruotsalaiset nimittelee muumiksi? tongue.gif

cartaverde, hyvä suunnitelma sulla. Oispa mullakin vielä lomaa ja rahaa. Karibia vois olla kanssa aika jees?

Riipustelkaapa ihmiset lisää niin saadaan taas juttu kulkemaan.

T. Sanna
Stabu
QUOTE(SanDan @ Sep 16 2007, 06:22 AM) *
Joo lääkärintarkatus Suomen päässä oli aika tarkka. Kaikki mahdollinen testattiin HIVistä ja syfiliksestä tuberkuloosiin (just se keuhkoröntgen) jne. Mulla meni muistaakseni jotain 320-330 egee. Se lääkäri ei tosin vaivautunu punnitsemaan, mittaamaan pituutta tai tarkastamaan näköä.

Surullisinta tässä koko viisumiprosessissa on varmaan se tosiasia, että kun paperit liikkuu hieman eteenpäin, niin siitä jaksaa olla onnellinen ehkä n. 2-päivää jolloin muistaa, että ai niin kohta joku taho vaatii taas lisää papereita ja tarvii taas odottaa jonkun lipun tai lapun hyväksymistä sad.gif.

Ihan vaan varmistuakseni, satutko muistamaan otettiinko siellä tosiaan verikoe? Entä saako tulokset kaikesta samana päivänä vai joskus myöhemmin? Miten on, voiko omat tulokset katsoa ennen haastattelua vai onko se joku ns. suljettu kirje jonka saa avata vasta haastattelussa? Henk. koht. en yhtään tykkää, etten saa itse aina edes tietää, mitä informaatiota minusta toimitetaan minnekin sad.gif...

Mulla oli kanssa neuvola ja ala-/yläaste-/lukioaikaset rokotuskortit, mutta ne saa lääkärillä käännettyä englanniksi kansainväliselle rokotuskortille. Mulla oli sellanen tosin jo valmiina, kun tarvitsin sen aikanaan Japaniin vaihtoon lähtiessä. Siihen sitten vaan lisättiin ne rokotukset, jotka piti uusia (mulla jäykkäkouristus ja polio). Otin sen hepatiittirokotteenkin, kun olin tarpeeksi ajoissa tsekannut kaikki noi rokotusjutut valmiiksi. Sain kakkosrokotuksen nippanappa ajoissa ennen tänne muuttoa. Kakkosrokotteen voi toki ottaa myös muuton jälkeen uudessa kotimaassa. Oli sitten helpompi asioida täällä päässä, kun oli kaikki paperit valmiina ja englanniksi käännettynä. En täällä päässä AOSia hakiessa tarvinnut kuin rokotetodistuksen, joka oli helppo saada kansainvälisellä rokotuskortilla.

Kuten tiiät, niin mun viisumissa ei ole AOS-vaihetta, joten kaikkien rokotusten on oltava kohdalla jo lääkärintarkastuksessa tai viimeistään haastattelussa. Tiedätkö miten paljon tuo kansainvälinen rokotuskortti maksaa ja miten pikaisesti sen saa? Mulla on tällä hetkellä rokotusinfoa 9:llä eri lapulla, joten se helpottaisi jos riittäisi, että vie lääkärintarkastukseen vaan yhden kortin. Veitkö itse sinne muitakin lappuja kuin sen kansainvälisen rokotuskortin? Riittikö se? Mun yksi ongelma on siinä, että polio rokotteeni on kohta 8wee vanha, eli se ei ole kaikkien säädösten mukaan enää voimassa ja YTHS ja TEHY kummatkin sanovat, että "Suomessa ei poliorokotteita enää anneta" eli en sitten tiedä mitä tapahtuu lääkärintarkastuksessa kun tuota rokotetta ei mistään saa sad.gif. Noh, en usko että tämä on mikään suurempi ongelma.

Minä tosin unohdin lompakon käsilaukkuun, joka piti jättää lähetystön portille turvamiehille.

En ole itse vieläkään varma, että pitääkö mun tosiaan maksaa jotain tuosta viisumista. Käsittääkseni vaimo on jo maksanut kaiken, mutta eihän sitä koskaan tiiä. Ajattelin kyllä ottaa muutaman satasen extraa kaiken varalle.

Stabu, eikö oo kiva kun ruotsalaiset nimittelee muumiksi? tongue.gif

Hah biggrin.gif. Mietin muuten pitkään, miksi ruotsalaiset kutsuvat suomenruotsalaisia muumeiksi. Sitten syy selvisi. Ruotsissa lähetetään myös muumipiirrettyjä, joissa suomenruotsalaiset puhuvat muumien äänet. Ruotsissa ajatellaan, että eihän kukaan oikeasti puhu tällaista ruotsia (pääasiassa ruotsalaiset eivät tiedä edes suomenruotsalaisten olemassaolosta, puhumattakaan eestinruotsalaisten olemassaolosta) ja sitten pahemman kerran yllättyvät kun kohtaavat suomenruotsalaisen biggrin.gif. Minua ei muumittelu kyllä hirvittävästi haittaa, suomalaiset kutsuvat ruotsalaisia säännöllisesti homoiksi ja siihen verrattuna muumi on kyllä kohtelijasta käytöstä wink.gif.
SanDan
Pikavastaus näin illan päätteeksi wink.gif

Kyllä ne otti verikokeen siellä lääkärintarkastuksessa. Tuloksia ei saanut samana päivänä. Mun piti muistaakseni oottaa pari päivää. Se tosin varmastikin riippuu siitä, missä ja mihin aikaan lääkärintarkastus on. Tulokset saa suljetussa kirjekuoressa, jota ei saa itse avata. Kuori pitää ottaa haastatteluun mukaan. Lähetystön virkailijat avaa sen sitten siellä. Kannattaa ottaa se keuhkokuvakin mukaan haastatteluun, vaikka ne ei ainakaan mun tapauksessa sitä edes tsekanneet. On tosiaan aika kökköä, ettei papereita pääse itse katsastamaan. Lääkäri kyllä varmasti kertoo tarkastuksen yhteydessä, jos jossain viiraa...

Se kansainvälinen rokotuskortti ei muistaakseni maksanut mitään tai jos se jotain maksoi, niin ei se ainakaan paljon voinut olla, kun en kerta muista. Se on vaan sellanen läpyskä, jossa tiedot on englanniksi ja oliko se nyt ranskaksi tms. jos tarvis. Ne vaan siirtää/kokoaa kaikki rokotustiedot siihen yhteen läpyskään. Sain sen muuten YTHS:ltä. Otin siellä sen hepatiittirokotteen. Poliorokotteen sain siellä lääkäriasemalla, jossa varsinainen lääkärintarkastus tehtiin. Otin sinne lääkärintarkastukseen mukaan kaikki rokotuskortit, jotka vaan löysin. Lääkäri katto sitten niistä rokotustiedot papereihin. Lekuri kyllä kysyi, että tarviinko kansainvälisen kortin, mutta mulla oli jo sellanen.

Viisumit maksetaan tietty etukäteen, mutta siellä lähetystössä peritään haastattelun yhteydessä joku käsittelymaksu tms. En nyt muista. Hinnatkin on varmaan jo muuttuneet. Kannattaa varmaan käydä tsekkaamassa tarkempaa tietoa lähetystön nettisivuilta.

Juu ja ihan hyvä pointti sulla Stabu. Mieluummin tosiaan muumi kun homo tongue.gif

T. Sanna
cartaverde
Itse asiassa tuli tarkemmin katseltua maailman karttaa eli mihin sita huvittaisi menna... jonnekin lampimaan missa on pidemmat paivat kuin taalla joulu/tammikuussa, ja jos lennot maksaa enemmen niin maksakoon kerrankin, sen verran tulee oltua pihi arkielamassa etta kai joskus voi. Sita paitsi kohta 2 v naimisissa ja ei ole vielakaan ehditty tehda honeymoonia minnekaan (pakolliset sukulais- tyo- yms vierailut ei tosiaan ole honeymoon). Joten.. ehka Bahamas tai Bermuda. Ne pitas olla suhteellisen helppojen lentoyhteyksien paassa kummaltakin suunnalta. smile.gif
Stabu
QUOTE(SanDan @ Sep 16 2007, 10:59 AM) *
Viisumit maksetaan tietty etukäteen, mutta siellä lähetystössä peritään haastattelun yhteydessä joku käsittelymaksu tms. En nyt muista. Hinnatkin on varmaan jo muuttuneet. Kannattaa varmaan käydä tsekkaamassa tarkempaa tietoa lähetystön nettisivuilta.

Kiitti vastauksista Sanna smile.gif! Muistatko vielä noin miten paljon se maksu oli, n. 30e tarkkuudella? En oikeen löydä konsulaatin sivuilta mitään sad.gif. Yksi raivostuttava ominaisuus tässä visaprosessissa on se, että kukaan viranomainen ei vastaa, ja sillon kun vihdoin vastaavat niin he eivät joko tiedä tai antavat väärää infoa mad.gif. Noh, loppu häämöttää jo smile.gif...

QUOTE(cartaverde @ Sep 16 2007, 04:16 PM) *
Itse asiassa tuli tarkemmin katseltua maailman karttaa eli mihin sita huvittaisi menna... jonnekin lampimaan missa on pidemmat paivat kuin taalla joulu/tammikuussa, ja jos lennot maksaa enemmen niin maksakoon kerrankin, sen verran tulee oltua pihi arkielamassa etta kai joskus voi. Sita paitsi kohta 2 v naimisissa ja ei ole vielakaan ehditty tehda honeymoonia minnekaan (pakolliset sukulais- tyo- yms vierailut ei tosiaan ole honeymoon). Joten.. ehka Bahamas tai Bermuda. Ne pitas olla suhteellisen helppojen lentoyhteyksien paassa kummaltakin suunnalta. smile.gif

Meidän piti mennä kuukauden häämatkalle Irlantiin aikanaan smile.gif. Se kaatui kasaan, koska kummatkin ovat matkustaneet kyllästymiseen asti, ettei kumpikaan tahdo mennä minnekään jollei ole pakko. Laskin hetki sitten että olen vaimon vuoksi matkustanut viidesti USA:n ja kerran Saksaan viimeisen kolmen vuoden aikana. Vaimo on matkustanut peräti seitsemästi Suomeen (tämä tuleva marraskuunmatka mukaan lukien). Tämän lisäksi olen itse joutunut käymään Ruotsissa ja Islannissa, vaimo puolestaan Tshekeissä ja Ukrainassa. En muutenkaan oikeen pidä matkustelusta sad.gif. Joka tapauksessa, pidä kivaa siellä Bahamalla tai minne ikinä päädytkin smile.gif!
angerman
Hey everybody!

Im Anders, im from Denmark but now i live in usa with my wife, she posted on this thread before as redpinkflamingo!

Anyway i live in Ponchatoula Louisiana near New Orleans, and i was wondering if there happend to be any other scandinavians in this area? :-)
MistyB
QUOTE(Stabu @ Jul 26 2007, 08:25 PM) *
QUOTE(Mr and Mrs Bird @ Jul 26 2007, 11:57 PM) *
Sorry I am out. Don't understand your language. I am from Denmark

Hej och trevligt att träffas!

Som jag redan sa, så är jag en finlandssvensk så jag kan förmodligen skriva åt dej på svenska och få ett svar tillbaka på danska så att vi båda kan förstå varandra på våra modersmål smile.gif. Dock är det självklart alltid lite svårt att läsa "utländska" tongue.gif. Jag studerade faktiskt lite danska två år sedan inom universitetet men mina studier satsade på att förstå talad danska, fastän jag också hamnade läsa en hel del. Det är ganska märkligt hur enkelt det är att förstå skrivet danska men ändå väldigt svårt att fatta talad danska för oss svenskspråkiga. Ni danskar har antagligen ett likadant problem biggrin.gif?

I alla fall, det är trevligt att det finns också andra aktiva skandinaver än finländare här i vårt lilla nordiska lag smile.gif.

I used to live in Sweden. I read Danish much better than speaking it. So I totally understand what you mean by that. I would get amazed hearing it. There seems to be no enunciation at all. Everything runs together.

Men jag har inte en svenska skrivbord eller menar jag datorbord?? Jag glom det... men i alla fall, det ar skitbra att talar svenska till nagon. Ok how much of that is wrong? Because my grammar always sucked. lol
Mr and Mrs Bird
QUOTE(MistyB @ Sep 18 2007, 01:11 PM) *
QUOTE(Stabu @ Jul 26 2007, 08:25 PM) *
QUOTE(Mr and Mrs Bird @ Jul 26 2007, 11:57 PM) *
Sorry I am out. Don't understand your language. I am from Denmark

Hej och trevligt att träffas!

Som jag redan sa, så är jag en finlandssvensk så jag kan förmodligen skriva åt dej på svenska och få ett svar tillbaka på danska så att vi båda kan förstå varandra på våra modersmål smile.gif. Dock är det självklart alltid lite svårt att läsa "utländska" tongue.gif. Jag studerade faktiskt lite danska två år sedan inom universitetet men mina studier satsade på att förstå talad danska, fastän jag också hamnade läsa en hel del. Det är ganska märkligt hur enkelt det är att förstå skrivet danska men ändå väldigt svårt att fatta talad danska för oss svenskspråkiga. Ni danskar har antagligen ett likadant problem biggrin.gif?

I alla fall, det är trevligt att det finns också andra aktiva skandinaver än finländare här i vårt lilla nordiska lag smile.gif.

I used to live in Sweden. I read Danish much better than speaking it. So I totally understand what you mean by that. I would get amazed hearing it. There seems to be no enunciation at all. Everything runs together.

Men jag har inte en svenska skrivbord eller menar jag datorbord?? Jag glom det... men i alla fall, det ar skitbra att talar svenska till nagon. Ok how much of that is wrong? Because my grammar always sucked. lol

Ok I am danish and would love to let you know how it sounds. biggrin.gif
It dosn't sounds like swedish at all. But it is mostly because of the different accent.
I can read swedish since there are many similar words to danish. But I am defenatly not good to understand when swedish people are talking. hahaha

Nice to see you all here good.gif
SanDan
Stabu, sanoisin, että 80 euroo, kun kerta 30 egen tarkkuudella käskit arvata. Jaa ja kävin muuten lähetystön sivuilla heti tuon kirjoitettuani ja kas maksu on tosiaan kaikilta viisuminhakijoilta 80 euroo. Heh. Maksun määrä löytyy, kun klikkaat ylävalikossa olevaa Viisumit kohtaa. Siitä kun skrollaa alaspäin niin vastaan tulee Applicable Fees, jota pystyy klikkaamaan. Että näin.

MistyB, you can set your keyboard to Swedish if you want. I switch between English and Finnish all the time by pushing 2 keys (simple enough even for me wink.gif ). I love my ä's, ö's and å's smile.gif

Mr and Mrs Bird, I find Swedish and Norwegian easier to understand than Danish (not to mention Icelandic of course lol) but I've communicated with Danish people in Swedish before. I just need to concentrate very hard tongue.gif Reading's naturally much easier. I used to work at the Tourist Information office in Helsinki a few years back so I met a lot of people from all over the world. Scandinavians really are some of the nicest people out there wink.gif
Mr and Mrs Bird
QUOTE(SanDan @ Sep 22 2007, 01:01 PM) *
Stabu, sanoisin, että 80 euroo, kun kerta 30 egen tarkkuudella käskit arvata. Jaa ja kävin muuten lähetystön sivuilla heti tuon kirjoitettuani ja kas maksu on tosiaan kaikilta viisuminhakijoilta 80 euroo. Heh. Maksun määrä löytyy, kun klikkaat ylävalikossa olevaa Viisumit kohtaa. Siitä kun skrollaa alaspäin niin vastaan tulee Applicable Fees, jota pystyy klikkaamaan. Että näin.

MistyB, you can set your keyboard to Swedish if you want. I switch between English and Finnish all the time by pushing 2 keys (simple enough even for me wink.gif ). I love my ä's, ö's and å's smile.gif

Mr and Mrs Bird, I find Swedish and Norwegian easier to understand than Danish (not to mention Icelandic of course lol) but I've communicated with Danish people in Swedish before. I just need to concentrate very hard tongue.gif Reading's naturally much easier. I used to work at the Tourist Information office in Helsinki a few years back so I met a lot of people from all over the world. Scandinavians really are some of the nicest people out there wink.gif

Yes It's funny how we all understand different. I understand Norwegian very good, but Swedish is a kind of hard to me.
Here in USA it's very nice to be a scandinavia girl. They like my accent LOL
Aroha
Hei vaan kaikille tasapuolisesti!

Oon ehkä vähän väärällä sivulla siinä mielessä että vielä ei kyllä ole minkäänlaisen viisumin hakemisen aika, mutta kenties saan liittyä joukkoonne kirjavaan biggrin.gif? Tarinani on siis semmoinen että olen kierrellyt lukion jälkeen muailmaa oikein urakalla, nyt yliopistossa Suomessa, ja tarkoituksena opiskella/työskennellä/elää Yhdysvalloissa syksystä 2008 lähtien. Tätä ketjua on ollut ihana lukea kun selostatte niin perinpohjaisesti, ärsyttää semmoiset rivin vastaukset smile.gif.

Eniveis, mulla on siis muutama kymysys, ehkä ette osaa vastata mutta ehkä osaatte. Eniten mua askarruttaa se, että jos nyt kävisi niin hyvin että pääsisin vaihto-ohjelman kautta haluamaani yliopistoon USA:ssa vuodeksi 2008-9, miten voisin sen jälkeen jäädä maahan? Voinko hakea työpaikkaa ollessani opiskelija? Mites nää työ- ja oleskeluluvat taas menee (Green Cardko on se pysyvä oleskelulupa, ja sen lisäksi on vielä work permit, vai?)?

Jos en pääse vaihto-oppilaaksi, mitä muita mahdollisuuksia maahantulolle olisi? Ilmeisesti työpaikka pitäisi olla etukäteen, eli maahan ei voi tulla muuten vaan töitä etsimään? Mutta entä jos tulee vaan waiverilla, mistä ne sen tietäisi? Kuulostaa niin kamalan vaikealta tuo työn etsiminen netin kautta, varsinkin kun ei ole kuin kandintutkinto ja epämääräistä duunarityökokemusta. Au pairina olokaan ei onnistu kun ei ole ajokorttia.

Ja entä jos siviilisäädyn vaihtuminen tulee ajankohtaiseksi opiskelun/työskentelyn aikana (en mä ihan hatustani ole tätä suunnitelmaani vetänyt, vink vink wink.gif )? Voisinko mennä USA:ssa naimisiin ja hakea jonkunlaista AOS:ää? Vai pitäisikö lähteä Suomeen asioita hoitamaan? Tuleva asuinosavaltioni siis olisi Michigan tai mahdollisesti Illinois, alue on siis ennestään tuttua.

Jos on olemassa jokin sivusto joka mielestänne vastaisi kysymyksiini paremmin niin vinkata saa! Muussa tapauksessa kiitos pienimmistäkin tiedonmurusista smile.gif.
cartaverde
Heips aroha

Opiskeluluvista en tarkemmin tieda ... J-viisumit voisi kanssa tulle sulle kysymykseen jos ei ole valia mita kautta paaset sinne. Opiskelu ei ole oikein ollut paaasiallisin kiinnostuksen kohde kun ei ole varaa $20k+ kausimaksuihin.

Maassa voi kai *etsia* toita mutta sen jalkeen kun saat tyotarjouksen joudut olemaan maan ulkopuolella kunnes saat viisumin. Ensi vuoden H1-B:t on menny aikoja sitten, intialaiset otti niista 50 %. Ne alle H1-B tason kai on auki tarpeen mukaan mutta silloin taistelet meksikolaisten kanssa. Niin kauan kuin olet edes puoliksi opiskelija, J:t pitaisi onnistua kai jotenkin. Tyolupien takia johtuvien viisumeihin kuluva aika on yleensa vahintaan puoli vuotta ja sekin taitaa olla silloin kun yrityksella on pistaa muutama $k poytaan.

Maassa voit menna naimisiin mutta se ei saa olla tarkoituksellista eli jos olet VWP:lla maassa maahantulosi ja olosi tarkoitus pitaa olla joku muu. Eli mitaan aiheeseen liittyvia papereita ei kannata olla mukana ja ilman paluulippua ei edes kannata lahtea liikenteeseen. Jos menet naimisiin kuitenkin niin AOS peliin ja sen jalkeen olet maassa kunnes saat paperit kuntoon eli varaudu jopa vuoteen. Ei pitaisi kestaa niin kauan mutta kuintekin useammasta kk on kyse. Jos poistut maasta ennen kuin aos on kunnossa minka tahansa syyn takia (myos jos esim perheesi kuolee sen aikana) et paase oikein takaisin millaan.

Tyovaihtoehdoista kannattaa harkita yrityksia jotka voisi sponssata sua ihan euroopan puolelta ensimmaisena. H1-B:ta parempiin vaihtoehtoihin pitaisi kuitenkin olla skillset jota ei maasta loydy (hyva vitsi kun on 250-300 milj. muuta) tai vahintaan manageritason duuni. Jos saat blanketin niin pitaisi onnistua teoriassa parissa kk:ssa, jos on H1-B tai alle sen siina kestaa. Mun toissa yks ranskalainen sai sisaisen siirron Californiaan (yleensa pitaa olla vahintaan vuosi toissa ennen kuin yritykset edes harkitsee) ja se sai sen duunitarjouksen kesa-tai heinakuussa. Viela ei ole arviota koska se sinne paasee muuttamaan.
Aroha
Moi ja kiitos vastauksesta!

Voisitko vielä selventä mitä nää H1-B ja J-viisumit ovat? Mä oon kato ihan aloittelija näissä jutuissa smile.gif.

Mutta siis periaatteessa tämmöisen pitäisi olla mahdollista: vaihto-oppilaana maahan, työpaikan hankkiminen kouluvuoden lopulla (ja tällöin maasta poistuminen kunnes lupa-asiat kunnossa, sitten takaisin ja töihin), sen jälkeen normaalia työelämää kunnes mies tajuaisi kosia biggrin.gif, jonka jälkeen USA:ssa naimisiin (asianmukaisten paperitöiden jälkeen - vai olisiko niitä näin paljon kuin jos toinen osapuoli on Suomessa, kun kerta olisin jo maassa muussa tarkoituksessta) ja sitten AOS.

Oikeastaan se mitä mä haen takaa on: kuinka seurustella yhdysvaltalaisen miehen kanssa? Naimisiin kun en voi ihan tosta noin vaan paukauttaa (äiti murhaisi smile.gif ), eikä toinen osapuoli halua Suomeen enkä kyllä minäkään! Kolme vuotta olen täällä taas asunut ja oon kyllä kurkkua myöten täynnä...

JA tosiaan vaihto-oppilasohjelmia mäkin tässä katselen just siksi ettei ole rahaa noihin lukukausimaksuihin. Vaihtarin kun ei tarvi niitä maksaa, ainakaan kokonaisuudessaan. Töihin haluaisin kyllä ehkä vieläkin mielummin, kun opiskelijan elämä on aina vähän köyhää... Erikoistaitojahan mulla on suomen kieli smile.gif. Valitettavasti USA:an lähteminen suomalaisen yrityksen lähettämänä ei taida tulla kysymykseen kun en pysty odottamaan niin kauaa että olisin ensin Suomessa vuodenkin töissä... Kun sydän vetää muualla wink.gif.
cartaverde
Ei vanhempia tarvitse koko elamaa miellyttaa.
Kosi itse niin ei tarvitse odotella vuosia smile.gif
H1-B, J jne pitaisi loytya helposti googlaten.
Suunnitelmasi pitaisi onnistua suhteellisen hyvin paitsi etta tyolupien saantiin voi kestaa aikaa. Myos jotkut viisumit vaatii sen etta jos olet ollut opiskelijaviisumilla maassa etta olisit 2 vuotta maassa jossa asuit sita ennen ennen kuin voit uudestaan palata maahan.

Britannia voisi olla ihan hyva backup plan sulle ja toisella .5:llesi. Tyo- ja oleskelulupien saanti USAlaiselle on helpompaa kuin esim Suomessa tai Irlannissa ja kielen suhteen ei pitaisi olla ongelmia. Riippuu tietenkin myos siita miten joustavassa elamantilanteessa toinen puolesi on ja miten pitkalle kiinnostusta riittaa.

Jos luet tarinoita taalla niin melko usein loytyy naita maahan laittomasti jaaneita jotka on vaarennetyin paperein toissa vuosia ja sitten menee naimisiin ja saa oleskelunsa anteeksi, niin kauan kun eivat poistu maasta kertaakaan sina aikana ja eivat joudu lain kanssa tekemisiin. Esim meksikolaisia ja irlantilaisia... muualtakin olevia mutta hinta on kylla aika kova. Enta jos perheelle tapahtuu jotain tms jonka takia sinua tarvitaan? Jos poistut silloin maasta niin saat 10 v porttikiellon .. mutta onhan naita paddyja jotka ovat Irlannista sinne muuttaneet 1960-luvulla ja ovat yha laittomasti siella.
Aroha
No hyi! Opiskelun jälkeen vielä kahdeksi vuodeksi Suomeen?? Ei ikinä! Tosta täytyykin ottaa tarkasti selvää.

Laittomasti en kyllä maahan halua. Siinä menisi tältä likalta verenpaineet kattoon ja järki jäähän smile.gif.

Enkä kyllä itse kosikaan, en sitten varmana. Sen verran vanhanaikainen olen smile.gif. Mutta onneksi on mieskin, eli kosii kyllä nopeasti jos kosii, kunhan päästäisiin edes seurusteluvaiheeseen jotensakin. Itse voisin ehkä Enklannissa asuakin, hänestä en tiedä. Meillä on elämät täysin auki tällä hetkellä, kun saadaan jonkinlaiset koulut loppuun tänä vuonna ja voidaan periaatteessa tehdä ihan mitä vaan... Itse kyllä haluaisin USA:n.

Meneekös se nyt sitten niin että jos on Waiverilla maassa 3 kk, sitten pitää olla pois taas 3 kk? Ja vain pari 3 kk pätkää per vuosi per naama? Tai jotain?
Aroha
Tämmöiset syyt löysin sille miksi J-viisumin haltian pitäisi palata kotimaahansa kahdeksi vuodeksi:

* The program in which the exchange visitor was participating was financed in whole or in part directly or indirectly by the United States government, or the government of the exchange visitor's nationality or last residence;

Rahoittaisin opiskeluni opintotuella ja opintolainalla. Koskisiko tuo viimeinen lause mua blink.gif ???

* The exchange visitor is a national or resident of a country designated as requiring the services of persons engaged in the field of specialized knowledge or skills in which the exchange visitor was engaged for the duration of their program (Exchange Visitor Skills List 9 FAM 41.62, Exhibit II);

Mun tietääkseni Suomessa ei ole huutava pula englanninopiskelijoista?

* The exchange visitor entered the United States to receive graduate medical education or training.

Nope.

Kääk, kun tässä termiviidakossa menee ihan sekaisin...!
Aroha
Nyt löytyi tällainen, minkä perusteella voi hakea tuon two-year foreign residence requirement kumoamista:

* No Objection Statement (NOS):

The EV's home country government issue a No Objection Statement (NOS), either through its Embassy in Washington, DC or its designated Ministry, directly to the Waiver Review Division that it has no objection to the EV not returning to the home country to satisfy the INA 212(e) two-year foreign residence requirement and does not object to the possibility of the EV becoming a resident of the U.S. The EV has the responsibility for obtaining a no objection statement from his/her home government.

Ei luulisi olevan suomalaiselle ongelma? Mutta mistäköhän sitä taas saisi tietää onko se oma opiskelijaviisumi semmoinen jonka suhteen tää sääntö pätee...? helpsmilie.gif
Aroha
Ööh... Mä lopetan ihan just (tää ei anna mun muokata edellisiä viestejäni)! Mutta yksi kysymys tuli vielä mieleen: entä jos menisimme naimisiin vaihto-oppilasvuoteni aikana? Onko laillista, ja saisinko sitten jäädä maahan AOS:n tms. turvin?

Okei nyt tää menee nukkumaan. Kiitos ja anteeksi smile.gif.
cartaverde
No kyllahan naimisiiin meno on laillista silloin (niin kauan kuin kummallakaan ei ole mitaan esteita eli voimassaolevia avioliittoja tms). Eli sepa saattaisi olla paras ratkaisu smile.gif
Aroha
Eipä ole esteitä ei... Eli meillä olisi nyt sitten vajaa kaksi vuotta aikaa päättää mentäisiinkö naimisiin. Ja se kyllä riittää mulle smile.gif. Jos ei siinä ajassa tiedä niin ei sitten myöhemminkään (oltaisiin siinä vaiheessa tunnettu jo kuusi vuotta). Dänks taas kerran ja katsotaan kuinka meidän oikein käy smile.gif.
Johnnie Oz
Anyone out there who's recently dealt with the Consulate in Stockholm?

We are curious about Packet 3, esp which police certificates they require.

Some consulates want PCs from every country the benefactor has lived since they were 16 for

a) more then 6 months

or

cool.gif more than 12 months

which one is it?

Kiitos & Tack!

eb0dfafc.gif

Mr and Mrs Bird
QUOTE(Johnnie Oz @ Oct 5 2007, 02:36 AM) *

Some consulates want PCs from every country the benefactor has lived since they were 16 for

a) more then 6 months

or

which one is it?

Kiitos & Tack!

eb0dfafc.gif

That's a very good question. I will do some research good.gif
Mr and Mrs Bird
QUOTE(Mr and Mrs Bird @ Oct 5 2007, 06:53 AM) *
QUOTE(Johnnie Oz @ Oct 5 2007, 02:36 AM) *

a) more then 6 months

or

which one is it?

Kiitos & Tack!

eb0dfafc.gif

That's a very good question. I will do some research good.gif

Ok I found this on a website.

Police certificates are required from every visa applicant aged 16 years or over for each locality of the country of the applicant�s nationality or current residence where the applicant has resided for at least six months since attaining the age of sixteen. Police certificates are also required from all other countries where the applicant has resided for at least one year.
Mr and Mrs Bird
So if lived in a foreign country it's 12 month smile.gif

cartaverde
Huh? I thought they were one per country.
Johnnie Oz
QUOTE(Mr and Mrs Bird @ Oct 5 2007, 10:06 AM) *
So if lived in a foreign country it's 12 month smile.gif

Thanks. I've seen the same info on some embassy websites, while others appear to stress 6 months residency for all certificates and others still have no info at all.

Something tells me that each embassy has some leeway here. But I hope you're right!

Luciana

Hello everybody!

It is the first time i am posting here, so i wonder how it will come out.

I have a concern, indeed, my case is kind of complicated and i am getting confused.

Point is, I was born in Mexico and lived there for many years, I am Swiss citizen due my father, but I live in Sweden. Applied for the K1 as Swiss.

It is regarding the police document that may be asked. Since I have been living in Mexico much after I was 16 years old and couple of years here in Sweden, it means they will require one from the Swedish and another from Mexican police?

Then, I live in Malmö, will I be asked to go to Stockholm for the interview? I mean Copenhagen is just across the Öresund!

How is it about the medical tests that may be required, does any one knows? Here in Sweden we have all medical records in the clinic where we live. Or are we send to a specific doctor?

Please if someone could help me with some of information, I am quite confused and it is already about 120 days since we got the NOA 1, so, soon the rest will come and i feel kind of lost with all that.

Thanks!

Luciana
Mr and Mrs Bird
Hi Luciana

It comes fine out for you here good.gif

QUOTE(Luciana @ Oct 9 2007, 06:37 AM) *
Hello everybody!

It is the first time i am posting here, so i wonder how it will come out.

I have a concern, indeed, my case is kind of complicated and i am getting confused.

Point is, I was born in Mexico and lived there for many years, I am Swiss citizen due my father, but I live in Sweden. Applied for the K1 as Swiss.

It is regarding the police document that may be asked. Since I have been living in Mexico much after I was 16 years old and couple of years here in Sweden, it means they will require one from the Swedish and another from Mexican police?
Yes

Then, I live in Malmö, will I be asked to go to Stockholm for the interview? I mean Copenhagen is just across the Öresund!
I am not sure if it's Stockholm or Copenhagen

How is it about the medical tests that may be required, does any one knows? Here in Sweden we have all medical records in the clinic where we live. Or are we send to a specific doctor?
The test needs to be taken at some of their doctors. But you will with your package from the embassy recieve papers about this.

Please if someone could help me with some of information, I am quite confused and it is already about 120 days since we got the NOA 1, so, soon the rest will come and i feel kind of lost with all that.

Thanks!

Luciana

Is the NOA from your F-129 application?

Anette
Luciana
Hej Anette, tack ska du ha!

Bad news for me and I wonder how I will get the Mexican police document, huh , I asked today and seems I have to go to Mexico, it sounds so illogical really. Still have to investigate more, now I am in a Mexican forum too, but doesn't helps too much since I am not applying as Mexican and i am not there.

Yes it is the F-129 fiance alien petition, just the beginning.
I will see what will come, even though i am costumed to fix all to avoid non gratas surprises, but in this case seems that... i cant do anything. It makes me think that I may attend Yoga class to relax lol

Any ways, whatever someone knows or can inform how it goes about the interviews and how long it takes since from they tell you until you go to attend the interview, that would be so kind.

Luciana
Logres
I didn't think that Finland was in Scananavia............
Luciana
Hi Logres!

Right, Finland do not belong to Scandinavia, but since they are good neighbors...

Luciana
Johnnie Oz
QUOTE(Luciana @ Oct 10 2007, 08:45 PM) *
Luciana

välkommen!

Re: changing consulates, from Stockholm to Copenhagen in your case, might be possible even if you are a Swedish resident. People change consulates all the time due to changed circumstance, but usually because they move.

See this thread

I am assuming you put Stockholm for question 20 on the I-129F. The NOTE after that question reads:

"Designation of a U.S. embassy or consulate outside the country of your fiancé(e)'s last residence does not guarantee
acceptance for processing by that foreign post. Acceptance is at the discretion of the designated embassy or consulate."

Translation (I think): you could have asked for Copenhagen, and still can. It is then up to the Embassy in Copenhagen whether to accept processing your case.

Personal anecdote: Friends of mine filed for Direct Consular Processing (already married) at the Embassy in Copenhagen. The visa was then processed in Stockholm since the benefactor lived in Sweden. I am not sure if they tried to change that. However, the two embassies are used to dealing with each other.

So read the thread above and try calling the Embassy in Stockholm, they are very helpful. It might be too early, ie you have not been approved yet so NVC does not have your file yet etc.

As for police certificates: they can be quite a hassle. I checked the State Department Reciprocity Document Finder and there was exactly nothing on police certificates in Mexico. So I am sure there´s more info in the Mexico forum.

Good luck good.gif
Luciana
Hi Johnnie!

You are right, I may be to early to begin moving consulates and I am afraid that it may delay my files. I will check when the time comes and they assure me it doesn't take longer, then i will do it, otherwise... I better go to Stockholm.

You assume right, i put Stockholm in the I/129 F

Thank you so much for sending me the links where i can read what is going on regarding the police certificated. I also got a link where it says there is no police certificated for certain countries, includes Mexico, since Mexican police, do not have records of peoples residence. So I was a little confuse, because... is it regarding regarding residence? I thought it was to prove I am not a criminal. I send you the link, so whenever you have time, would you be so kind to give it a read?, point is that I may understand one way and if someone else read it, well may have other point of view.

Here the link and please let me know what you understand of it. http://ciudadjuarez.usconsulate.gov/wwwfdsl1083_e.pdf
That link is from the US Consulate in Ciudad Juarez Mexico.

Luciana
SanDan
QUOTE(Logres @ Oct 10 2007, 07:44 PM) *
I didn't think that Finland was in Scananavia............

And this is a problem for you because...??? I don't see how your comment is relevant. I could have started this thread for people from the Nordic countries but Scandinavia is a more familiar word for many people. Anyone from Finland, Sweden, Norway, Denmark and Iceland is more than welcome to come and join the discussion in either English or any of the native languages spoken in those 5 countries. I figured it'd be nice to have a "meeting place" for people from the Nordic countries, their (future) spouses and perhaps a few visitors, as well.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2008 Invision Power Services, Inc.